Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

190 000 tusen i verditap på en uke - kinabil

Startet av Moas, torsdag 15. august 2024, klokken 08:53

« forrige - neste »

Moas

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Avbxlj/dumper-prisen-paa-kinesisk-elbil-i-norge

Her kuttes prisene med 190 000. Alle de 500 som allerede har kjøpt denne modellen har nå tapt 190 000 på bruktmarkedet. Ingenting i forhold til Fisker eiere altså. Spennende bruktbil pris tider vi lever..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Trekkoppbil

#1
Ja, det er ei stor boble av mange nye elbilprodusenter med dårlig økonomi.

Fisker er noe helt annet.

Vi bør holde 2 ulike fenomener fra hverandre:

  • Pionerer som drar ny teknologi
    De siste 20 åra har vi hatt bilister og mange aktører som har satsa penger på eksperimentelle bilmodeller og som har utvikla teknologier som vi nå alle har nytte av.  Stor takk til alle som har bidratt her. Fisker er en av dem. Han var tidlig ute med å produsere banebrytende bil i 2011 og 2012. Og han jobba i mange år med å utvikle faststoffbatterier.
  • Økonomiske og politiske bobler
    Vi har mange bobler i verdensøknomien for tida. Mange er knytta til maktkamper, overvåking, krig og fred og sånn. Gjeldsbobler preger flere land, og noen har befolkningsbobler. Kina har bobler som boligboble og bilboble. Befolkningen har ikke noen gode muligheter til å investere i andre ting enn boliger, og ubrukte boliger blir verdsatt høyest, og det er løst ved bygging av spøkelsesbyer med tomme boligkomplekser, og en del av dem forfaller. Samtidig bor folk i trange kår. I flere asiatiske land er det låg fødselsrate som kan gi ustabil økonomi. Bilbobla i kina er verdt å legge merke til. Kina har bygd ut bilproduksjonen til en kapasitet hvor man kan dekke nybilbehovet til nordamerika og Europa. I mane år har Kina jobbed med å sikre seg kontroll over både skjeldne og vanlige materialer.
    Når man investerer i kjøretøy, så kan alle øknomiske bobler spille sammen og få innvirkning på bilholdet.
Man bør være bevisst på hva man vil støtte, når man velger kjøretøy.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på torsdag 15. august 2024, klokken 08:53. Spennende bruktbil pris tider vi lever..
Fint du startet denne tråden. Her kan det fort komme flere tilfeller.

Ja det er norsk tipping tider nå om dagen for de bilkjøpere som enten kjøper Kina elbiler fra merker som ikke har suksess i Norge eller de som kjøper fra produsenter som nettopp har startet opp og lansert ny elbil. 

Mitt tips er derfor å velge etablerte bilprodusenter hvis man skal kjøpe ny elbil. 

Moas

Ser ut som Voyah tar en del av prisingen av bilene sine i ettermarkedet:

Vinterdekk:                           48 000 kr
Service første 60 000 km: 35 000 kr
Totalt:                                    83 000 kr

Kjøper du bil fra konkurrentene så kan du slippe unna med en brøkdel for samme "vare/periode" :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: Moas på fredag 16. august 2024, klokken 12:32Ser ut som Voyah tar en del av prisingen av bilene sine i ettermarkedet:

Vinterdekk:                          48 000 kr
Service første 60 000 km: 35 000 kr
Totalt:                                    83 000 kr

Kjøper du bil fra konkurrentene så kan du slippe unna med en brøkdel for samme "vare/periode" :+1:
Det der må du ha funnet på selv!?? Er det sant? ISF må vi be Voyah slukke lyset når de forlater rommet for å forlate Norge... hi hi hi
De er kjeltringer de der, ferdig snakka

BTW har handla endel dekk felg på Megahjul opp gjennom åra på stålfjæra til elbilene mine og tenker at de som handler der - da er mye spart for Voyah eierne også - regner jeg med. Dekkonline.no og også billige på budget dekk

Moas

Og der var det enda en ny runderekord i verditap på Kinabiler: 200 000 rabatt (+kampanjerente under 1%) på Mifa 9:

https://maxus.no/modeller/mifa9/

Ny pris sept 2024: 599 900
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Rosstopher

Sitat fra: Moas på onsdag 04. september 2024, klokken 10:59Og der var det enda en ny runderekord i verditap på Kinabiler: 200 000 rabatt (+kampanjerente under 1%) på Mifa 9:

https://maxus.no/modeller/mifa9/

Ny pris sept 2024: 599 900

Heldigvis ikke så mange berørte, men ser det er 17 stk registrert i år. Sikkert en del av de som er demobiler o.l. Med andre ord god grunn til å redusere prisen, men fortsatt veldig kjipt for de få som er berørte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Moas

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 04. september 2024, klokken 11:08
Sitat fra: Moas på onsdag 04. september 2024, klokken 10:59Og der var det enda en ny runderekord i verditap på Kinabiler: 200 000 rabatt (+kampanjerente under 1%) på Mifa 9:

https://maxus.no/modeller/mifa9/

Ny pris sept 2024: 599 900

Heldigvis ikke så mange berørte, men ser det er 17 stk registrert i år. Sikkert en del av de som er demobiler o.l. Med andre ord god grunn til å redusere prisen, men fortsatt veldig kjipt for de få som er berørte.
Tipper de som har gått for Mifa 9 hittil har benyttet det gode leasingtilbudet; knappe 200k kr for 3 års leasing.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA