Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kamera system virker ikke

Startet av Toalmar, fredag 09. august 2024, klokken 09:36

« forrige - neste »

Toalmar

Ett par ganger har jeg opplevd at kamera systemet på bilen rett og slett ikke virker.
skjermen blir helt svart og jeg får ett rødt felt som sier: Systemet fungerer ikke

Som sagt har dette skjedd 2-3 ganger og alle gangene etter at bilen har stått ute i regnvær.
De gangene det har skjedd har den stått ute over flere dager og det har da vært regn i litt mer enn noen timer, gjerne ett døgn eller mer.Det har aldri skjedd om den har vært parkert inne.

Feilen har rettet seg som regel ganske kjapt. Stopper man etter f eks 500 meter og starter igjen er den der fortsatt, men når jeg har kjørt f eks 25 km og stopper, så er feilen der når kamera slår seg på når jeg f eks kjører mot en vegg for og parkere. Når bilen tas igjen etter noen minutter parkert er det i orden igjen.

Bestilte time hos forhandler og ble fortalt de skulle sjekke kontaktene på alle kameraene.
Forhandler hadde hatt flere innom som hadde samme feil som meg den uken jeg meldte mitt problem. Bilen har nå vært inne på verkstedet og ble overrasket når jeg fikk den igjen.
De har ikke sjekket kontaktene som de sa, men oppdatert MBUX. Vet ikke hvor ofte det er oppdatering for f eks MBUX, men bilen var inne på service i januar og håper jo de da oppdaterer all programvare.

Ettersom denne feilen ikke kommer hver gang bilen står uten når det regner kan det gå lang tid før jeg vet om oppdateringen var det som skulle til.

Vedlagt bilde viser feil når frontkamera ikke virker, samme for kamera bak.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

Hatt samme feil på min to ganger. Første gang gjorde jeg ikke noe selv for å løse det; andre gang resatte jeg MBUX med knappene i midtkonsollen (holde inne stjerne/favoritter og TEL til systemet restarter...) Da kom kameraene tilbake med en gang, sånn at jeg gjetter også på at det er et systemproblemet, ikke hardware.

Når det er sagt så hadde jeg mange problemer med aktiv bremseassistent og relaterte systemer noe forhandler løste ved å installere hele bilen på nytt. Problemet med kamerasystemet kom etter at de reinstallerte.

Toalmar

Sitat fra: jevel på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:10Når det er sagt så hadde jeg mange problemer med aktiv bremseassistent og relaterte systemer noe forhandler løste ved å installere hele bilen på nytt. Problemet med kamerasystemet kom etter at de reinstallerte.
Har også varsel om bremseassistent som ikke er aktivert en del ganger. Kanskje jeg må be de ta en reinstallasjon også?

jevel

Usikker på om at det faktisk har løst ting her. Brukte å få feilen typisk ved null grader.

Ikke vært det siden de gjorde det.

Toalmar

Min varsler bremseassistent saken ganske ofte faktisk, så da blir det en liten tur opp til forhandler

Egil Fonn

Samme her, Kommer av og til. Merket det i sommer. Har ikke gjort noe med det. Bruker speil og kjører på gamle måten når kamera ikke er med. Bilen kjørt 130000km
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Da er kamera problemet tilbake. Kom etter ca 90 km kjøring i regnvær. Har bestilt time hos forhandler.

Toalmar

Hadde bilen på merkeverksted i november vedrørende at kamerasystemet plutselig slutter og virke.
Har virket helt fint frem til i går da kom det jammen igjen og nå i godt 10 grader pluss og ikke noe form for fuktighet. Bilen begynner og nærme seg 5 år og ønsker at dette skal være løst når jeg ikke har reklamasjonsrett mer

Toalmar

Da har bilen vært inne på verksted og fått oppdatert software for kamera systemet.
Nå får vi tro jeg slipper flere "svart skjerm" opplevelser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA