Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norsk skattepolitikk, særllig med hensyn til formuesskatten.

Startet av Rollep, torsdag 25. juli 2024, klokken 12:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 18:40Med fare for å si en selvfølgelighet - men vi er et veldig rikt land pga oljefondet

Du tror vel ikke selv på det du skriver nå? Bananrepublikk liksom :D
Oljefondet varer ikke evig. Det er vel ikke større en fem-seks ganger formuen til en av verdens rikeste menn.

Tipper vi nordmenn går fra å være blant de rikeste i Europa til de fattigste innen 2040, litt avhengig av hvor fort verden kvitter seg med avhengighet av olje og gass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. august 2024, klokken 06:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 18:40Med fare for å si en selvfølgelighet - men vi er et veldig rikt land pga oljefondet

Du tror vel ikke selv på det du skriver nå? Bananrepublikk liksom :D
Oljefondet varer ikke evig. Det er vel ikke større en fem-seks ganger formuen til en av verdens rikeste menn.

Tipper vi nordmenn går fra å være blant de rikeste i Europa til de fattigste innen 2040, litt avhengig av hvor fort verden kvitter seg med avhengighet av olje og gass.

Det går omtrent ikke an å gå til å være de fattigste innen 2040.
"Ekspertene" mener det er 50% sjanse for at vi har brukt opp oljefondet om 80 år. Og veldig mye lavere fare om 40 år. Men er det noe som er sikkert så er det at alt er usikkert. Som du sier skjer en overgang til andre energikilder, og dette skjer mye raskere enn noen kunne forutse.

For gøy så leste jeg en artikkel fra 2003 som drømte om et oljefond på 3000-4000 milliarder i 2030. Nå er vi i 2024 og har rundet 18000 milliarder. Det er vanskelig å spå når oljeprisen/gassprisen detter i dass, men nå eier jo Norge enormt mye av verdens selskaper i hele verden. Produksjonen på norsk sokkel nærmer seg stor nedgang om noen år, men Norge eier jo 70% av Equinor og, sånn utenom, som har et overskudd på over 100 milliarder i året for tiden, og de griper muligheter andre steder i verden. Bare avkastningen fra oljefondet som det er nå (vokser fremdeles) bør være over 100.000 per innbygger.

Nå begynner vi å ha så mye penger at det begynner å bli farlig. Andre land vil fort forvente all mulig dritt fra Norge, så det er bedre om en f.eks. investerer i landet, sånn at private firmaer kan vokse frem og klare seg mot internasjonal konkurranse.

Virker som at uansett hvor stort oljefondet er så er det ikke stort nok for myndighetene til å redusere skattene og avgiftene. Hvorfor skal vi ha høyere mva enn f.eks. England...gir ikke mening...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dddVxq/om-40-aar-kan-vi-droppe-skatt
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. august 2024, klokken 06:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 18:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. august 2024, klokken 18:24Så de du sier er at det er greit at mange får svi for å "ta" noen få superrike, som man ikke får tatt allikevel?
Les også denne:

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2021/august/de-aller-rikeste-betaler-lite-skatt-i-norge/
Ja, og her ignorerer man akkurat problemet og det du ikke svarer på. For å "ta" de superrike lar man det gå ut over alt for mange andre.

Er det viktigere å ta noen få enn det er å legge til rette for gründervirksomhet, sunne bedrifter og lav arbeidsledighet?

Det er jo en litt utdatert (fra 2021) og rar artikkel. Det hjelper jo ikke så mye at du slipper å betale skatt for urealiserte gevinster når du ikke får dem ut. Er nesten som å ha penger i banken, men så mister du 37,84% i uttaksgebyr - da hjalp det ikke så mye å ha dem i banken. Er jo og derfor mange drar til utlandet - når de har bodd der i 5 år så slipper de jo unna disse 37,84% i utbytteskatt, om jeg har forstått det rett.

I 2021 var formueskatten 0,85% for de rike, mens den i dag er 1,1%, altså en økning på 29,4%.

I 2021 var utbytteskatten 31,68% for de rike, mens den i dag er 37,84%, altså en økning på 19,44%.

Og så er det fullt lovlig å pakke bagen, og ta hele Tesla-gevinsten sin til Monaco, og kjøre båt i 5 år, og vipps, så er du home free. Kan jo se at det frister.

Rollep

Sitat fra: What-a-watt på mandag 19. august 2024, klokken 17:32Det var da voldsomt. Nesten som å lese partiprogrammet til Rødt & co.

Verdiskapningen mange av "ny-sveitserne" har bidratt med i Norge er betydelig, og burde vært honorert på en annen måte.
Spot on :+1:

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 18:21Ikke for å bli for detaljert men vi snakker altså om Kjell Inge Røkke og utleiebolig konger. Fiskeoppdrett familier osv som nå er i Sveits. Stein Erik Hagen reiser snart også men det var ikke på grunn av skatten sa han, men at hans venn har fått jobb som lege der, eller hva det var...ja ja sier jeg... Unnskyldningene for å slippe å bidra til fellesskapet er mange men det handler i bunn&grunn om det samme...de er griske hele gjengen. Hadde det norske samfunnet hjulpet disse til å bli Norges rikeste så hadde de ikke klart det selv. Slik er det bare. Men å betale litt tilbake til fellesskapet...... Nei det går ikke...patetisk.

Her er de: https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/02/8005352/ny-skatteliste-avslorer-massiv-utflytting-350-nordmenn-i-sveits-med-norsk-millionformue

Se bilde også
Ser at folka på den listen har betydelige inntekter som de hadde skattet for hvis de ikke hadde flyttet fra Norge på grunn av den meningsløse formuesskatten.

Nei, det eneste fornuftige er å gjøre som Sverige. Etter de fjernet formuesskatten flyttet "rikingene" tilbake hjem og betaler i dag både inntektskatt, gevinstskatt og utbytteskatt til den svenske staten.

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:35I 2021 var formueskatten 0,85% for de rike, mens den i dag er 1,1%, altså en økning på 29,4%.

I 2021 var utbytteskatten 31,68% for de rike, mens den i dag er 37,84%, altså en økning på 19,44%.

Formuesskatten ble i praksis doblet ettersom man i tillegg til økte satser har utvidet formues grunnlaget ved å fjerne det meste av verdsettingsrabatten.

Jeg merker tydelig at det som blir igjen av min pensjon har minket betraktelig etter Støre og Vedum tok over. 

hELgenen

Sitat fra: Rollep på tirsdag 20. august 2024, klokken 14:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:35I 2021 var formueskatten 0,85% for de rike, mens den i dag er 1,1%, altså en økning på 29,4%.

Formuesskatten ble i praksis doblet ettersom man i tillegg til økte satser har utvidet formues grunnlaget ved å fjerne det meste av verdsettingsrabatten.

Jeg merker tydelig at det som blir igjen av min pensjon har minket betraktelig etter Støre og Vedum tok over.

Vel,jeg har millioner i banken og betaler skatt så det tyter utav ørene. Bakgrunnen for min formue er lite forbruk i årevis slik at det meste av lønnen går rett til økt formue. Tanken var å spare til tidlig pensjon,men jeg plages jo med denne hersens formueskatten. Reiser sjelden noen steder,har havregrøt som favorittmiddag og lever enkelt,hverken drikker eller røyker eller har noen dyre forbruksvaner, og jobber hardt i en godt betalt jobb. Det er jeg og andre i lignende situasjon som er blitt skatteslaven til dagens regjering. Jeg lever på anti luksusfellen og får svi så det holder. Vil ikke kjøpe meg opp i eiendom eller aksjer for å skjerme formue og min forsiktige,miljøvennlige livstil er hatet av regjeringen og de straffer meg gjennom skatten.

Selvfølgelig burde jeg investert i aksjer eller eiendom,men jeg vil velge det av fri vilje,ikke av skattehensyn. For meg og min livsstil fremstår dagens regjering som kommunister som bare vil ha mer av andres formue og spesielt fra de som ikke skatteskjermer den. SV'ere og andre jeg prater med tror slike som meg lever i luksus og reiser verden rundt fordi de har stemplet alle som er rike som storforbrukere og miljøsvin. At folk er forskjellig forstår de ikke selv om de hyler om individuell behandling når penger skal deles ut fra staten,men inn til staten gjelder helt andre tankesett.. Jeg vet at mitt levesett er svært utypisk og ikke passer inn i normalen. Men hvorfor i svarte kan de ikke gjøre som i Sverige og fjerne denne hersens formueskatten og heller skatte mer på inntekt? De virkelig,virkelig rike er jo de man ønsker å ta,men isteden treffer man mennesker som underegnede som rett og slett er nøysom,mens de virkelig rike skjermer sine formuer. Sånn,det var dagens utblåsing mot politikere som lager skatteregler basert på misunnelse og forutinntatthet.

turfsurf

Helt riktig, «smårike» er de som straffes mest. Å spare skal ikke lønne seg. Noen gode investeringer eller hardt arbeid skal ikke lønne seg.

Jeg jobbet 2500-3000t i årer i femten år og ble belønnet med 1 uke pappaperm, elendig sykelønn og ubetalt ferie.

Nei, det er synd på de som jobber 37,5t uke og makser ut egenmeldingen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. august 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 16:59Elle.... :+1: ja du har sikkert rett i det må da tas ut utbytte. Men hva så?
Hva så? Det betyr at firmaet går konkurs, og de ansatte mister jobben. Det betyr at færre gründere vil lykkes, fordi de må betale skatt av penger de ikke har.

Vi ender opp med ett Norge der de fleste private selskaper vil være eid på utenlandske hender, av de få som gidder å investere. Dagens skattepolitikk kjører Norge i dass. Etter olja vil vi bli en bananrepublikk som lever av å selge litt fisk, og rasere naturen for å produsere "ren" strøm til Europa.

34 milliarder drar staten direkte inn i formueskatt, netto så er det vel knapt noe igjen etter tapte inntekter og arbeidsledighetstrygd.
....og det er jo derfor mange av de rømmer til Sveits, for da blir de "utlendinger", og slipper å formue-skatte slik de ville gjort om de bodde i Norge!

Tipper de fleste hadde blitt i Norge og betalt skatten sin om de hadde fått like konkurransevilkår med utenlandsk-eide selskaper!

Ringvirkningene av at de nå heller bruker mer penger i sitt eget hjemmeområde i Sveits, fremfor å la Norske foretninger og restauranter få glede av pengebruken dems!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på tirsdag 20. august 2024, klokken 14:37

Ja, det er et godt poeng.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. august 2024, klokken 23:20
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. august 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 16:59Elle.... :+1: ja du har sikkert rett i det må da tas ut utbytte. Men hva så?
Hva så? Det betyr at firmaet går konkurs, og de ansatte mister jobben. Det betyr at færre gründere vil lykkes, fordi de må betale skatt av penger de ikke har.

Vi ender opp med ett Norge der de fleste private selskaper vil være eid på utenlandske hender, av de få som gidder å investere. Dagens skattepolitikk kjører Norge i dass. Etter olja vil vi bli en bananrepublikk som lever av å selge litt fisk, og rasere naturen for å produsere "ren" strøm til Europa.

34 milliarder drar staten direkte inn i formueskatt, netto så er det vel knapt noe igjen etter tapte inntekter og arbeidsledighetstrygd.
....og det er jo derfor mange av de rømmer til Sveits, for da blir de "utlendinger", og slipper å formue-skatte slik de ville gjort om de bodde i Norge!

Tipper de fleste hadde blitt i Norge og betalt skatten sin om de hadde fått like konkurransevilkår med utenlandsk-eide selskaper!

Ringvirkningene av at de nå heller bruker mer penger i sitt eget hjemmeområde i Sveits, fremfor å la Norske foretninger og restauranter få glede av pengebruken dems!

Ja, utenlandsk eierskap på Oslo Børs vokser for hvert år, delvis pga skattereglene. Nå er faktisk over 43% av eierskapet på Oslo Børs på utenlandske hender. Så det funker ganske dårlig med dagens formue- og utbytteskattesatser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA