Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor kan man stå å vaske og ordne bilen i Oslo?

Startet av Stig@tle, søndag 28. juli 2024, klokken 11:43

« forrige - neste »

Stig@tle

Bor i blokk uten mulighet til å hente vann strøm til å vaske osv m bilen. 
Er det noen som vet om et sted man kan stå å få bilen nogenlunde ok ? 

Er jo begrensninger på - ikke lov med egen kjemi - ikke lov å ha m bøtte sjøl osv på disse selvvask stedene... 

Skal selge Kona'n - og savner et sted å kunne stå å holde på m bilen.  Før i tia var det jo massevis av mekkeplasser i haller man kunne leie pr time.. 

Og nå finner jeg ikke no her i oslo/lørenskog. 

( har ikke facebook og får ikke leita i bilgrupper osv der - så søker lykken her.. ) 

Noen som har no råd ? 
🏎 Kona. 64kw 2020. 88'km - selges Nåå!!  !

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 500km ikke brukt en gang i år.. faaan så dårlig.

Drømmer om en TMY Juniper !!

TB

Så lenge som en vasker utenom tiden det er kø bruker det ikke være noe problem å vaske med svamp eller mikrofiber på selvvask.

Circle K ved Robsrudveien har 6 plasser innendørs.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elektrowagen

Sitat fra: TB på søndag 28. juli 2024, klokken 11:48Så lenge som en vasker utenom tiden det er kø bruker det ikke være noe problem å vaske med svamp eller mikrofiber på selvvask.

Er det mulig å fylle opp bøtta med vann fra en krane der da?
BMW i3s - 2019

RJK

Sitat fra: Nomade på søndag 28. juli 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på søndag 28. juli 2024, klokken 11:48Så lenge som en vasker utenom tiden det er kø bruker det ikke være noe problem å vaske med svamp eller mikrofiber på selvvask.

Er det mulig å fylle opp bøtta med vann fra en krane der da?
Stor selvvaskehall ved CK Storo og, flere båser. Er usikker på om man kan fylle bøtte fra kran der, da jeg ikke vanligvis vasker der.

Selv bruker jeg helst børsteløs vask ved Linderud og ved Liertoppen kjøpesenter, begge i tilknytning til UNO-X ladestasjon.

Ellers så har jeg en CK på Skøyen med selvvask (2 båser med plass til 2 biler hver) som jeg bruker om jeg føler for å bruke avfetting og børste, og vil bruke flytende voks fra anlegget!

Før brukte jeg disse billige vaskehallene som var betjent, men sluttet å bruke de da jeg skaffet meg nybil for 5+ år siden.

Denne vil jeg så langt det er mulig, ikke at skal røres med filler som er brukt på x antall biler før meg, selv om jeg muligens kunne bedt de bruke nye filler på min, siden de uansett bytter de med visse mellomrom!

Alle anbefaler jo at kjemikalier skal få virke i x antall minutter før man spyler av. Men generelt så virker det som at standard-tiden er satt alt for kort, så man rekker jo ikke spraye ned hele bilen om man ikke betaler for minst to tidsenheter.

Og når det er kø bak en, så er det ikke veldig populært at man står der med 5 min mellomrom før man gjør neste steg. Og dyrt blir det fort og, om man skal være så grundig!

Nei, jeg savner og steder der man får tilgang til vann, og kan vaske med egne midler. Er jo bare at man trenger vann og helst høyttrykksspyler med diverse utstyr, og så tid og ro til å vaske etter anbefalingene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joccy

Bilen blir jo ikke ren av Uno-x børsteløs. Har hatt abb i sommer å må finne på noe annet. Heller børster å ta en rub/polering om det blir for ille. Svanemerket skyller også med gråvann så om du ikke tørker over bilen umiddelbart blir alle dråpene flekker. Så ja, svarte egentlig fordi jeg ser etter det samme som trådstarter.

Øyvind.h

Kjenner ikke til noen vaskeanlegg som tillater egne produkter og bøtte i Oslo, men det finnes kanskje? Antakelig fordi de er ansvarlig for utslipp og rens, så de vil ha full kontroll på hva som brukes?
Den jeg vanligvis bruker har en vakt som innimellom dukker opp når folk begynner med egne produkter og langdryge vaskejobber.

For mange år siden var det en i lokalområdet hvor de ikke brydde seg om det, så lenge det ikke var kø. Da hendte det at jeg hjalp vaskeprosessen med vaskehanske så lenge båsen ved siden av var ledig. Men har ikke vært borti steder hvor en kan gjøre en skikkelig grundig jobb, for det tar lang tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Tror egentlig ingen selvvask haller tillater egne produkter offisielt grunnet det du nevner med utslipp. Noen få ser kanskje gjennom fingrene med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Joccy på søndag 28. juli 2024, klokken 18:32Bilen blir jo ikke ren av Uno-x børsteløs. Har hatt abb i sommer å må finne på noe annet. Heller børster å ta en rub/polering om det blir for ille. Svanemerket skyller også med gråvann så om du ikke tørker over bilen umiddelbart blir alle dråpene flekker. Så ja, svarte egentlig fordi jeg ser etter det samme som trådstarter.
Nei, derfor man må i selvvaskehall innimellom. Trodde det var så selvfølgelig at det var det jeg mente, at jeg ikke utdypet det noe mere!

Men som en quick-fix for å få det til å se reint ut innimellom de litt mer grundige vaskene, så fungerer det greit. Men jeg skjønner derfor de som velger å betale for keramisk behandlig, for da vil børsteløs i langt større grad være tilstrekkelig for jevnlig vasking.

Men fremdeles må man innom prosess som involverer børste eller vaskehanske innimellom!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektrowagen

Vaskehallen på Oppsal har i hvert fall hatt egen krane for tapping av vann gratis, men nå er det et par år siden jeg har vært der så jeg vet ikke om det er slik ennå?
Bodde i området der før og vasket alltid bilen der, senere etter jeg flytta til en annen bydel har jeg vært innom der et par ganger om sommerne og håndvasket motorsykkel der.
BMW i3s - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA