Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV3

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 01. august 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

esan

Sitat fra: Trig8 på torsdag 26. september 2024, klokken 09:08Egentlig rart at journalistene ikke trekker frem Kona i sammenlikningene også.

At Kia har 2 år lengre garanti er vel f.eks. en vesentlig forskjell?

Electric cars in Norway

#46
Sitat fra: esan på torsdag 26. september 2024, klokken 13:32
Sitat fra: Trig8 på torsdag 26. september 2024, klokken 09:08Egentlig rart at journalistene ikke trekker frem Kona i sammenlikningene også.

At Kia har 2 år lengre garanti er vel f.eks. en vesentlig forskjell?


Ja jeg vil si det er en stor vesentlig forskjell...lettere å selge en bil etter noen år og reklamere med fortsatt laaaaaaaang nybil garanti...

Trig8

Sitat fra: esan på torsdag 26. september 2024, klokken 13:32
Sitat fra: Trig8 på torsdag 26. september 2024, klokken 09:08Egentlig rart at journalistene ikke trekker frem Kona i sammenlikningene også.

At Kia har 2 år lengre garanti er vel f.eks. en vesentlig forskjell?
Ja, enig i det, og det må journalistene gjerne trekke frem i sammenlikningene sine.

Håkon77

Fikk melding fra selger for ikke så lenge siden, men jeg opplyste at jeg synes den var for dyr og at jeg ville vente bla for å se hva Skoda skal ha for sin Elroq. Selger mente prisen var helt riktig og det var den tilbakemeldingen hen hadde fått fra alle andre. Jeg ble dessuten minnet om at Kia var bedre enn de andre på å nå wltp, også på vinteren. Nå vet ikke jeg helt med Skoda da de både har gjort det bra og dårlig på rekkeviddetesten i Motor, men det ser da ut til at Kia, på de nyere modellene har ett helt gjennomsnittlig rekkeviddetap vinterstid.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

hELgenen

Sitat fra: Håkon77 på søndag 29. september 2024, klokken 21:15Fikk melding fra selger for ikke så lenge siden, men jeg opplyste at jeg synes den var for dyr og at jeg ville vente bla for å se hva Skoda skal ha for sin Elroq. Selger mente prisen var helt riktig og det var den tilbakemeldingen hen hadde fått fra alle andre. Jeg ble dessuten minnet om at Kia var bedre enn de andre på å nå wltp, også på vinteren. Nå vet ikke jeg helt med Skoda da de både har gjort det bra og dårlig på rekkeviddetesten i Motor, men det ser da ut til at Kia, på de nyere modellene har ett helt gjennomsnittlig rekkeviddetap vinterstid.

Kia fremstår som et trygt kjøp,men du betaler dyrere mhp service enn noen av konkurrentene er min erfaring.

esan

Ser at på prislisten til Kia Norge er bakkeklaringen til EV3 oppgitt til kun 14 cm! I andre kanaler har jeg sett 16 cm. Det ville jo vært underlig om EV3 har lavere bakkeklaring enn EV6?

Electric cars in Norway

#51
Sitat fra: esan på søndag 10. november 2024, klokken 11:40Ser at på prislisten til Kia Norge er bakkeklaringen til EV3 oppgitt til kun 14 cm! I andre kanaler har jeg sett 16 cm. Det ville jo vært underlig om EV3 har lavere bakkeklaring enn EV6?
esan :+1: stemmer det. Jeg har også sett både 14 og 16 cm (6.3"). Så her tror jeg det er noen uklarheter ute å går...

https://www.carsized.com/en/cars/kia-ev3-2024-suv/

https://evkx.net/models/kia/ev3/ev3_long_range/specifications/

esan

Dette bør forhandlere av Kia sørge for å avklare. Mest sannsynlig er 16 cm det riktige. Dette ut fra den formen denne bilen har. For mange er jo nettopp en god bakkeklaring et viktig moment når de velger seg en slik type bil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: esan på søndag 10. november 2024, klokken 12:16Dette bør forhandlere av Kia sørge for å avklare. Mest sannsynlig er 16 cm det riktige. Dette ut fra den formen denne bilen har. For mange er jo nettopp en god bakkeklaring et viktig moment når de velger seg en slik type bil.
Ja 14 er lavt nå det ligger høyt med snø på veien så da er 16 best. Men på sommeren er det jo helt greit å ha 14. Så dette blir en smaksak. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 12:24
Sitat fra: esan på søndag 10. november 2024, klokken 12:16Dette bør forhandlere av Kia sørge for å avklare. Mest sannsynlig er 16 cm det riktige. Dette ut fra den formen denne bilen har. For mange er jo nettopp en god bakkeklaring et viktig moment når de velger seg en slik type bil.
Ja 14 er lavt nå det ligger høyt med snø på veien så da er 16 best. Men på sommeren er det jo helt greit å ha 14. Så dette blir en smaksak.
Litt mer enn "smakssans", når mesteparten av landet har ihvertfall perioder med mye snø. Da trenger man fort høyden, og samme om man skulle bruke den som "hyttetraktor", da vil vel mange satt pris på minst 16 cm.

Hadde vært greit om den kunne vært justerbar, slik som hos Polestar PS2, der man vel kan justere både høyde og stivheten manuelt, så kunne man hatt den lav når man stort sett kjører motorveier etc. Og så kan man heve om vinteren veddekkomlegging og foran ev. hyttetur.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

esan

Har i dag fått bekreftet fra BOS at bakkeklaringen faktisk er 14 cm, og  14,7 cm på GT-line.
Nå er det jo ikke bare bakkeklaringen som er viktig for f.eks. kjøring på hyttevei, men også akselavstanden. Den er jo relativ kort på en bil som dette, nemlig 2680 mm. Til sammenligning har EV6 2900 mm. Jeg har f.eks. en bakketopp der fjellet kommer opp på min hyttevei. Da er det jo forholdet mellom bakkeklaring og akselavstand som avgjør om bilen tar nedi når man kjører over.

knute

#56
Prøvekjørte EV3 (GT-Line) i går, og tok en kjapp ladetest.

-1 ute, forvarmet batteriet litt (manuelt i ca. en halvtime før lading), koblet til med ca. 45%.
På 50% fikk jeg 125 kW på en Tesla Supercharger v3.

Må vel være godkjent?

Forøvrig var det veldig greit med ladeport høyre foran på Supercharger - ser enkelte har kommentert/spurt om det tidligere i tråden ;)

Bilen var fin å kjøre, og veldig komfy.

Personlig fant jeg ikke noen veldig god kombinert posisjon på sete og ratt som gjorde at jeg ikke skumpet borti girvelgeren (som også har startknappen på seg) med kneet flere ganger under kjøring.

Var heller ikke noen superfan av det flyttbare "bordet" man har ved armlenet. Ville heller hatt lenger armlene, og tradisjonell lagringsplass under.

Lydanlegget fra HK var ok, men manglet litt omph/trøkk/bass.

En del bling-blong på fartsvarsel og føreroppmerksomhet. Halvgreit å skru av hvis man vil.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Electric cars in Norway

#57
Sitat fra: knute på fredag 29. november 2024, klokken 19:25Prøvekjørte EV3 (GT-Line) i går, og tok en kjapp ladetest.

-1 ute, forvarmet batteriet litt (manuelt i ca. en halvtime før lading), koblet til med ca. 45%.
På 50% fikk jeg 125 kW på en Tesla Supercharger v3.

Må vel være godkjent?

Forøvrig var det veldig greit med ladeport høyre foran på Supercharger - ser enkelte har kommentert/spurt om det tidligere i tråden ;)

Bilen var fin å kjøre, og veldig komfy.

Personlig fant jeg ikke noen veldig god kombinert posisjon på sete og ratt som gjorde at jeg ikke skumpet borti girvelgeren (som også har startknappen på seg) med kneet flere ganger under kjøring.

Var heller ikke noen superfan av det flyttbare "bordet" man har ved armlenet. Ville heller hatt lenger armlene, og tradisjonell lagringsplass under.

Lydanlegget fra HK var ok, men manglet litt omph/trøkk/bass.

En del bling-blong på fartsvarsel og føreroppmerksomhet. Halvgreit å skru av hvis man vil.
Ja det var innafor på lading. Synes den ser tøff ut :+1: ja det bordet har jeg lurt på også. Ikke alltid nye design elementer innvendig er like gode som de var ment å være

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA