Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knirking fra hjulbue - heftig prislap

Startet av IDan, fredag 21. juni 2024, klokken 12:27

« forrige - neste »

IDan

Hei,

Jeg har de siste ukene har ett fæl knirking i høyre hjulbue i min TM3. Tesla anslo først det ville koste et par tusenlapper, men etter de har sett på det estimerer de nå 35k. Dette fordeler seg på skift av både rear upper fore link assembly og rear knuckle assembly. Dette vil de skifte i begge sider selvom det bare er én side som knirker. 19K for deler aog 15k for arbeidet. Det virker både overraskende dyrt og overraskende at det skal skje i begge sider av bilen. Har spurt inn til dette hos Tesla, men burde man få inn second opinion fra et uavhengig verksted.

(evt. noen som har erfaring med gode verksteder i Oslo området som kan elbiler/Teslaer)

What-a-watt

Slike reparasjoner kan utføres av de fleste uavhengige verksteder. Ingen grunn til å bruke Tesla.

ps. Mange verksteder skaffer også brukte deler med garanti.

IDan

Sitat fra: What-a-watt på fredag 21. juni 2024, klokken 12:31Slike reparasjoner kan utføres av de fleste uavhengige verksteder. Ingen grunn til å bruke Tesla.

ps. Mange verksteder skaffer også brukte deler med garanti.

Tusen takk. Vet du om det er farlig å kjøre med sånn knirking? Hadde en planlagt langtur i neste helg

What-a-watt

Vil ikke tro det, men for mye ansvar for meg å si klart "nei" til spørsmålet ditt  ;)

Kjør innom for eksempel Mekonomen, og spør der. Ta med rapporten fra Tesla.

Ingeniøren

Prøv silikonspray. Det brukte jeg på en bakstilling på en Audi en gang som knirket bak. Fikk en omgang en gang i året på alle foringen og holdt i mange år  :) 
Det var dog i alt vesentlig ikke lukkede foringer..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

førategangtesla

Jeg går utifra at du har kontroll, men hvor langt har bilen gått og er den innefor reklamasjonstiden?

IDan

Sitat fra: What-a-watt på fredag 21. juni 2024, klokken 15:43Vil ikke tro det, men for mye ansvar for meg å si klart "nei" til spørsmålet ditt  ;)

Kjør innom for eksempel Mekonomen, og spør der. Ta med rapporten fra Tesla.
Hvis andre finder denne tråd, finn et ikke-Tesla verksted. Her er det mye hyggelig hjelp å få til mye mindre penger!!

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

filtvet

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. juni 2024, klokken 08:15Prøv silikonspray. Det brukte jeg på en bakstilling på en Audi en gang som knirket bak. Fikk en omgang en gang i året på alle foringen og holdt i mange år  :) 
Det var dog i alt vesentlig ikke lukkede foringer..

Bruk litium-spray. Og du kan sprøyte fett inn i leddet under gummi.

Men dette må da være garantisak? Om det må byttes hvert 2-3. år er det søppel etter min mening.

olekvi

Sitat fra: filtvet på fredag 12. juli 2024, klokken 10:59Men dette må da være garantisak? Om det må byttes hvert 2-3. år er det søppel etter min mening.

Meg bekjent har de byttet til en ny del som ikke har samme problem.  Fikk byttet på garanti på min bil og ikke hatt noen knirking siden.
'19 TM3P

Mads1

Har samme feil på min bil, skal repareres om 2 uker, min bil har gått 104000km,

Stig-Arne

Akkurat fått byttet begge øvre bærearmer på min Model Y, ny type i aluminium istedet for stål
Men må bytte lenkearmene nede også pga. knirk.

Så har da altså byttet det meste i forstillingen på bilen før 40 000 km :) Håper de nye delene er bedre iallefall :)

Handyman

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 20. juli 2024, klokken 12:33Akkurat fått byttet begge øvre bærearmer på min Model Y, ny type i aluminium istedet for stål

Så har da altså byttet det meste i forstillingen på bilen før 40 000 km :) Håper de nye delene er bedre iallefall :)
MIC eller MIB?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stig-Arne

Sitat fra: Handyman på lørdag 20. juli 2024, klokken 12:54
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 20. juli 2024, klokken 12:33Akkurat fått byttet begge øvre bærearmer på min Model Y, ny type i aluminium istedet for stål

MIC eller MIB?

MIC - Høsten 22

filtvet

Fixet knirk i min. Brukte litium-fett på alle bevegelige deler og løsnet også øvre bolt på hjuloppheng og bevegde denne godt (tror ikke knirkingen kom fra den). Ingen knirk nå. Tok ca 30 min å fixe.

Gjorde det selv da jeg ikke har tid til å dra innom servicecentre hver 2. mnd pga småfeil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA