Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisutvikling model 3 fremover (ny)

Startet av Quintilian, mandag 22. juli 2024, klokken 11:39

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Hva tenker dere om hvordan prisutviklingen på (ny) model 3 blir fremover?

Tesla satt jo nylig ned prisen, sannsynligvis for å kompensere for økt konkurranse. Så denne siste nedgangen er nok strategisk og permanent, men er det andre faktorer som tilsier at de kanskje justerer prisen noe opp igjen snart?

For eksempel, er det slik at de gjør justeringer ofte for å ta høyde for endringer i valutasvingninger, eller sparer de opp endringene over en periode og så gjør justering feks en gang i året? I tilfelle sistnevnte, er det noe slikt på blokka igjen snart? :)


Beklager om det er ett spørsmål med et enkelt svar («ingen vet, vent og se!»), men tenkte jeg i hvert fall kunne høre med dere andre som har mer peiling og erfaring enn meg selv. :)


Jeg er også litt overrasket over hvor mye dyrere AWD er enn bakhjulstrekk; 85 000.-!

For Y er differansen kun 35 000.-

Er det vanligvis så stor forskjell, eller er det noe nytt? Er RWD ekstra billig, eller er AWD ekstra dyr nå?



What-a-watt

#1
Spekulasjoner rundt Teslas prispolitikk er bortimot umulig. Blir bare gjettinger som sjelden eller aldri har røtter til virkeligheten I midten av april hadde det vært 6 prisendringer i USA i 2024. Fordi Tesla med sin direktesalg-policy har det enklere med å tilpasse produksjon og priser i forhold til salg blir det slik. For ordinære bilprodusenter med forhandlere og importører blir det hele vanskeligere, og kan ende opp med store usolgte lager, eller lange ventetider på levering.

jlan

Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.

For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Faktorer som tilsier at prisen skal opp:
- Den norske kronen har svekket seg i det siste...igjen...
- Det er fortsatt inflasjon i verden, og Tesla tjener ikke enormt nå - ganske pressede priser
- 355.600 for RWD med avgifter / reg er utrolig mye bil for pengene.

Faktorer som tilsier at prisen skal ned:
- Kan være de setter ned AWD-prisen litt, for å nærme seg RWD litt. Men usikkert om de vil det, ettersom AWD fremdeles er enormt mye bil for pengene ennå (441.418 inkl avgifter).

Tesla justerer priser ganske ofte, og jeg har ikke tro på at de skal sette de særlig ned, heller at de setter de opp pga valuta og inflasjon, og relativt lav margin i forhold til tidligere. Tror og Tesla er tilfreds med salgstallene i Norge. Men når lagrene bygger seg opp har de historisk sett satt prisen ned, men det kommer et punkt hvor de ikke kan sett prisen ned mer, eller at salget går opp.

Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: jlan på mandag 22. juli 2024, klokken 12:22Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.

For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
Er det ikke nettopp i den nyheten som ligger ute nå, og har vært ute en liten stund, at billigste RWD, altså den med "standard" rekkevidde, egentlig har LR-batteri med sw-begrensning:

https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172

Eller gjelder det ikke TMY RWD fra Berlin?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Ta med at Tesla sine salg er stabile/fallende (varierer pr marked), det taler for at prisen skal ned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

marud

Sitat fra: RJK på mandag 22. juli 2024, klokken 13:54
Sitat fra: jlan på mandag 22. juli 2024, klokken 12:22Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.

For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
Er det ikke nettopp i den nyheten som ligger ute nå, og har vært ute en liten stund, at billigste RWD, altså den med "standard" rekkevidde, egentlig har LR-batteri med sw-begrensning:

https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172

Eller gjelder det ikke TMY RWD fra Berlin?
Gjelder kun USA bygde Model Y som er solgt i USA. De har en annen batteripakke for å kvalifisere til insentiver der borte. Altså ikke LFP slik som er på Shanghai eller Berlin bygde.

Ref denne
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Moas

Nå ser det ut som tm3 har kampanjerente igjen. Bra med rabatt.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på mandag 22. juli 2024, klokken 16:00Nå ser det ut som tm3 har kampanjerente igjen. Bra med rabatt.
Det er bra.

Ser også at Tesla dumper sine TM3 us prod (fom 2019 Fremont-fabrikken) på auksjonen.no
Rar de ikke heller selger de brukt på nettsiden sin. Tesla gir jo noen signaler med dette.... tør de ikke ta ansvar for sine US produserte biler? Dette er svakt av Tesla. 2019 er jo bare 5 år gml biler. De burde heller gitt de en shinings, fjerna noe rust på kanalene, gått over bilene og utbedret feil og fått de ut på sidene sine. Men det er nå min mening da ;D

olekvi

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 13:13Ser også at Tesla dumper sine TM3 us prod (fom 2019 Fremont-fabrikken) på auksjonen.no
Rar de ikke heller selger de brukt på nettsiden sin. Tesla gir jo noen signaler med dette.... tør de ikke ta ansvar for sine US produserte biler? Dette er svakt av Tesla. 2019 er jo bare 5 år gml biler. De burde heller gitt de en shinings, fjerna noe rust på kanalene, gått over bilene og utbedret feil og fått de ut på sidene sine. Men det er nå min mening da ;D



Ser ikke en eneste slik bil der?
'19 TM3P

turfsurf

auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.

De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS  fra 2013/14 - de rusler enda de


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 20:45
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.

De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS  fra 2013/14 - de rusler enda de



Model 3 skal vel være "million mile" biler... Jeg ville 10 ganger kjøpt en 9 år gammel Model 3 enn S. Førstnevnte er laget enkel og grei, mens S er litt mer beta-bil.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. juli 2024, klokken 00:21Model 3 skal vel være "million mile" biler... Jeg ville 10 ganger kjøpt en 9 år gammel Model 3 enn S. Førstnevnte er laget enkel og grei, mens S er litt mer beta-bil.
Enig med deg i dette. TM3 er flotte biler. MIC er i tillegg nærmest feilfri :+1:

Contango

Jeg er så gammel at en ny bil i Norge med aksellerasjon under 5-6 sekunder uten moms eller avgifter er en historisk særegenhet som ikke vil vedvare. Jeg hadde bestilt bil før statsbudsjettets fremleggelse om jeg lurte på ny bil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA