Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 ZEO bytte deler fra delebil

Startet av Oggioffshore, fredag 05. januar 2024, klokken 13:04

« forrige - neste »

Oggioffshore

Hei
Har en 2012 passert 200 k
7 streker igjen.

Fått tak i delebil, så tenker bytte over interiør deler, siden varme seter, ratt etc ikke virker. Og at det lyse stoff interiøret er skitten og utslitt.
Batt m 12 streker. Ikke lest ut data enda

Delebil har strøkent sort stoff og plast. Har også bose anlegg, men om det er plugg & play vet eg ikke.
Min utgave har el p brems, og den forhøyning i bag rom.

Delebil har fot P brems og en bose boks bak i bag rom.

Noen som har gjort slikt før? Spes m tanke på dashbord bytte?

Gjør dette fordi det er litt hobby, og litt gøy å holde på med.

Leser meg opp på batt bytte også, så om det er erfaringer på det. Tar eg imot tips.


Trekkoppbil

#1
Det blei sagt at 2013 hadde 100 endringer, så det er nok mange deler som ikke passer.

Når det gjelder batteri, så finnes det nok mange tråder om retrofitting. Sjansen er at du har type 1 batteri i den gamle, og type 2 i den nye. Man ser forskjellen under luka foran baksetet, hvor du kan se om det er tjukk eller tynn knott.
Jeg kjenner ikke helt hva som skal til for fysiske tilpasninger. Leaf Spy pro har en funksjon for å pare batteri med bilen. Setter du inn 30 eller 40kwt's batteri, kan man sette inn canbridge til å oversette meldinger på canbus.
24-kwt-batteriet fikk ny kjemi noen ganger i løpet av 2013 og 2014, og det blei mer robust. Batteriene taper seg, i kombinasjonen høy temp og høy lading, men de taper seg lite hvis man passer på, og 24kwt's batteriet varer nok lengre enn 30 og 40kwt, så de er verdt å ta godt vare på. 24kwt er fullada på 4,1V, og de første årgangen hadde en 80%-opsjon, hvis du vil stoppe ladinga på 4V, og halvere aldringa. Nyere batterier lades til 4,2V, og de varer ikke så lenge. Men alle Leaf-batterier aldes fort, hvis de brukes av hensynsløse bilister som kjører batteriene varme, parkerer i solvarmen og fullader i utide.


Jeg kjenner ikke til hva som passer av interiør. Det jeg har lagt merke til, er at hattehylla har dårlig passform mellom modellene, men det kan gå å flytte den over.

Har du USA-modell, så er du avhengig av at passasjersetet også er fra USA-modell, og det var ulike løsninger på nissan occupy system mellom 2012 og 2013.
Det er drøssevis av andre forskjeller på usa- og eu-modeller, som lykter. USA-modellene har 315 Mhz på hjul, fjernkontroll, og fjernkontroll til bilen, mens eu-modellene er på 433Mhz, og mangler fjernkontroll til garasjen, og de eldste mangler også tpms.

Når det gjelder bose-forsterker, så har jeg en magefølelse at det ikke er enkelt å bruke den i 2012. Det kan være vanskelig å flytte en elekntronikkboks fra en bil til en annen. Høytalere kan derimot være enkle å bytte ut, hvis du ønsker oppgradering.

Det er nok ikke så ofte det ryker komponenter på 2012 Leaf. Risikoen er at man får irr i kontakter, hvis man ikke holder bilen tørr.
Enkelte komponenter kan være dyre å bytte ut, hvis man ikke finner rimelige løsninger, men du finner sikkert enkle løsninger.  De første åra kunne PTC-varmeren ryke, før man fikk sw-oppgraderinger, men det kan nok være risiko for at sikringen ryker. Noen sliter med bremsewire som kan ruste fast, og laderen kan stoppe. De dyre delene passer nok ikke fra nyere bil. 2013+ har ikke varnnbåren varme, og den har heller ikke høy terskel foran bagasjerom med lader.

Oggioffshore

Takk for svar.
Hadde man hatt ork, så hadde det kanskje blitt et interessant prosjekt å bytte alt over fra donor bilen... Men� er ikke helt der. Tenker batteri bytte blir interrsant nok. Bør gå greit utfra det eg leser...

Resten av delebilen får man selge unna

Oggioffshore

Interiør bytte gikk greit.
Fikk bort det skitten beige greiene og inn m sorte panel, seter og teppe.

Fikk seff feil på airbag system, ene belte strammer...

Lille luka i midten til hv batt sikring er eneste forskjellen.. Der er det bygget opp i forhold til gamle....

Fikk tilbake varme i setene.

Er det ikke altfor mye jobb, tar eg å bytter dashbord også...

Ellers fungerer 2017 batteriet greit.....


Trekkoppbil

Så flott at du fikk det til og at du deler erfaring.


Ja, har du 2011, eller 2012 usa-modell, så er du avhengig av passasjersetet fra en lignende bil, ellers får du feil på airbag. Det er mulig du kan sette inn en dummy-sensor som innbiler bilen at du har en voksen passasjer hele tida, men da kan du ikke ha barn i passasjersetet. Jeg kjenner ikke til om det går ann å lage seg en overgang for å kople til Nissan Occupy System fra et nyere sete.

Det er tråder på nettet om hvordan du kan bypasse NOS. https://airbag360.com/nissan-leaf--occupant-classification-system-ocs-sensor-emulator--bypass-578-p.asp


Oggioffshore

Kjørt bilen noen km no.
Fått den godkjent for 2 nye år.
Ikke testet ny rekkevidde enda, men etter 12 mil på trip teller, er det fortsatt 4-5 mil igjen på gjettometer.

Dashbord gikk overraskende raskt å bytte ut.
Airbag feil, var bare dårlig kontakt og måtte slettes i Leaf spy.

Litt plunder med Leaf spy og dtc lesing, man må jo huke av for det hver gang den åpnes. Det skjønte eg ikke til og begynne med.
Så fikk ikke slettet den klassiske feil koden i forbindelse m batteri byttet. Så den gikk i skilpadde modus.. Men med aktivert cruise kontroll kunne man komme seg opp i fart merkelig nok.

Ble ny bil m sort strøkent og rent interiør.
Varme I ratt og seter er tilbake.

Så nå vurderes den solgt etter ferien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA