Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dieselvarmer i iOn

Startet av Martinsen, fredag 14. desember 2012, klokken 14:53

« forrige - neste »

TB

#30
Du ser og hører tydelig at vannet sirkulerer, det er den "store" tanken montert litt høyt under panseret.
Ta av lokket (forsiktig om det er varme der, nylig benyttet) og start bilen, sett på elektrisk varme. Da skal det komme vann inn i tanken, som går ut igjen i bunnen av tanken.

Sjekk også væskenivået, er det lavt / tomt for veske er det en lekkasje et sted.

At bilen ikke blir varm med bare elektrisk varme er normalt  / by design :D
(men, vannet og luften skal bli varm, men det blir bare ikke noen badstu temperaturer, det blir bare mindre kaldt...)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

WhiteLion

Hei igjen

Vannet/vesken i ekspansjonstanken sirkulerer
Kan se at vann beveger seg og kommer inn i tanken når varmen står på fullt, og at sirkuleringen opphører når bryteren på dashbordet blir satt til midt mellom varme og kalt, altså varme av

Vesken er blå i fargen, og nivået i tanken er midt i mellom min og max

Så da peker det vel mot at noe er tett rett ved brenneren.. antagelig røret som dieselbrenneren avgir varme med

Men kjenner jeg er litt bekymret for brenneren siden den ikke starter i det heletatt lenger  :-(


engolf

Dessa brännare har ofta en egen cirkulationspump, och det är inte ovanligt att dessa ger upp efter en viss tid. Du kan försöka starta brännaren och se om vattnet i behållaren cirkulerar.

TB

At væsken sirkulerer lover bra, da er det ikke noe feil med bilens egen pumpe, så du kan benytte elektrisk varmer.

Årsak til at brenner ikke starter i hele tatt nå kan være den står med feilkode pga. den har stoppet flere ganger.
Da må feilkode leses ut, og nullstilles.

- Som engolf skriver, kan være pumpen som følger med varmeren kan ha stoppet.
- Se bilde 18 i manual for plassering av pumpen.
- Se også feilsøking og diagnose for feilkoder.

Se manual her: https://www.dropbox.com/s/j9j0e2ezpkxv8qv/Eber%20I-Miev.pdf?dl=0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ACCEPTUS

Det er normalt at glødepluggen må byttes på disse fra tid til annen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA