Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dieselvarmer i iOn

Startet av Martinsen, fredag 14. desember 2012, klokken 14:53

« forrige - neste »

larsk

Sitat fra: Erik Evensen på fredag 25. januar 2013, klokken 23:56
Hvis man er litt "handy" er det fult mulig å få en dieselvarmer i el-bil for under 6000,-
For bilder og info. www.bluemarlin.no
Eller ring meg på 41768757

Erik

Med litt mer info om hvor "handy" man må være, samt virkemåte og en kort intro til hvordan dette skal monteres + en kort beskrivelse av de typene som passer trilling; så tror jeg salgstallene kan øke   :D
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

kristoffer.anke

Argi: Er det eberspacher beregnet på imiev du har montert? Monterte du selv?

pwb

Jeg har en del bilder (er vel lagt ut her tidligere også, men finner ikke posten) etter min montering, det er enkelt og bør kunne gjøres på 1,5-2 timer hvis man har alle delene (+ tank, der har jeg ikke funnet noen god løsning). Så hvis noen har veldig lyst til å gjøre dette selv så kan jeg legge ut bilder igjen og svare på spørsmål. Synes selv min montering ble mye bedre enn den orginale i-miev monteringen. Jeg kjøpte min på aliexpress, det er samme som selges på Blumarlin (mener jeg) og med dollarkursen som er nå så ville jeg kjøpt den hos dem, da har man jo 5 års reklamasjon også.
Ser nå at produsenten av disse ikke lenger har en fungerende hjemmeside ( http://jp-parkingheater.com/ ) så vet ikke om de ikke lages lenger eller at bare hjemmesiden er nede eller noe slikt, de ligger fortsatt på Alibaba ( http://jp-chinatrade.en.alibaba.com/productgrouplist-800675689/Parking_heater.html )

SUNPWRD

Sitat fra: kristoffer.anke på fredag 08. januar 2016, klokken 09:09
Argi: Er det eberspacher beregnet på imiev du har montert? Monterte du selv?

Nei, denne er universal. Heter Eberspächer D3WZ. Denne sitter originalt i bla Opel Combo, og der er herfra jeg kjenner den. Jeg har montert slik i min tidligere 08 BMW 5 og i min C-Zero. Tipper det kom på ca 7000 og da hadde jeg litt smådeler fra før. En god del jobb om det skal funke og bli ordentlig. Tipper jeg brukte omtrent 20 timer med alt...
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

psyfoon

Sitat fra: PK på lørdag 22. desember 2012, klokken 22:03
Må si eg støtter dieselvarmer i Elbil
Faktisk bør en unngå bruk av dunjakker i bilen, (uansett hvilken, bendin, diesel Elbil), pga sikkerheten... En dunjakke reduserer bilbelte sin virkning. Bilbelte bør være så nært kroppen som mulig...
Så om du har rekkevidde angst og trenger sommerrekkevidden på vinterstid, og du trenger varme, så er dieselvarmer (eller annen brenner) løsningen :-)

Sikkerhet først og fremst :-)

Du har rett angående sikkerhetsbelter og tykke klær, dette gjelder også barn. Men når det er - 20 ute så må man rett og slett kle både barna og seg selv. Noe som er vel så viktig er å stramme beltene godt rundt kroppen når man har festet de. Dette har jeg gjort til en vane, og gjør det automatisk flere ganger mens jeg kjører. Må kjenne at selen sitter trygt rundt kroppen, uavhengig om jeg har t-skjorte eller boblejakke. Altfor mange er sløve på å gjøre dette og har kanskje biler med trege "sneller" i tilegg, da er det tryggere å sitte med boblejakke og ha stramme belter enn t-skjorte og slakke. I tillegg er jo nyere biler utstyrt med automatisk beltestrammer som strammer selen med god kraft før det smeller, så jeg føler meg trygg selv med boblejakke de få dagene i året dette føles påkrevd  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

automat

Her er det beskrevet om luftvarmer som er koblet med luftslange til bilens varmeapparat.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.msg174622.html#msg174622
Hvordan er erfaringene med dette?
Er dette et godt low budget alternativ?


Her er pwb's tråd om montering av vannvarmer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16264.0.html
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

epsilone6

Er det ingen elbiler som har mulighet for fabrikkmontert dieselvarmer? Jeg husker at de første små elektriske postbilene hadde dieselvarmer.

kaiat

Per i dag er det vel kun Renault Kangoo Z.E. som kan friste med dieselvarmer. Der er den vel til gjengjeld standard.

kristoffer.anke

Fikk beskjed hos mitsubishi at imiev kommer med eberspacher dieselvarmer som standard. Kan også kjøpes et kit til ettermontering på eldre imiev, og er dette kittet jeg vurderer å montere på min ion, men koster da 22500 bare for delene.

TB

Sitat fra: kristoffer.anke på søndag 10. januar 2016, klokken 22:09
Fikk beskjed hos mitsubishi at imiev kommer med eberspacher dieselvarmer som standard. Kan også kjøpes et kit til ettermontering på eldre imiev, og er dette kittet jeg vurderer å montere på min ion, men koster da 22500 bare for delene.

Mitsubishi kan levere i-Miev med "forhandler montert Eberspächer sett". Dvs, forhandler vil gå god for at settet ikkje påvirker garanti på bilen. Men, ingen i-Miev er levert med Eberspächer / dieselvarmer frå fabrikk.
Dvs, i-Miev leveres ikkje med dieselvarmer som standard.

Dette er lokalt utstyr, som blir montert av lokal / Norsk forhandler. (Kan vel og kjøpe delene og montere sjølv, men ved feil montering vil det bli stilt spørsmål om det oppstår følgeskader.)

Meg bekjent har Peugeot sin linje vore meir steil for iOn. Her er det få / ingen? forhandlere som tilbyr montering etter det eg har lest.
Men, du kan fortsatt kjøpe delene - og montere sjølv, eller få Mitsubishi forhandler, eller annan verkstad til å montere. Bilene er jo lik når det gjeld denne montering - så når alt blir gjort rett vil dette fungere heilt flott.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

WhiteLion

Hei dere

Har dere hatt noen problemer med disse dieselvarmerne i Ion ?

Min dieselvarmer har fungert finfint frem til for noen dager siden.. helt frem til fylling av drivstoff på Circkle K Skøyen (Har sjekket med de vedr. problemer med diesel på aktuell pumpe, og alt ok sier stasjonen)
Symptomene nå er at varmeren starter som normalt, går et munutt eller to, så begynner vifta å gå med høyere turtall enn vanlig, og så stopper brenneren (normalt har denne en klar "klikkelyd" inne i kupeen) og deretter avgir systemet mye mer røyk enn hva som var tilfellet tidligere..
fargen på røyken er hvit/normal som før, det er bare mye mer av den etter at varmeren stopper helt

Merke på varmeren er uklart da det ikke står navn på kontroller på dashbord

Noen som har vært borti dette tidligere ?
Alle tips mottas med takk!

engolf

Vilken värmare har du i bilen, luft, eller vann?
Om det är vann så kan cirkulationspumpen vara problemet, värmaren går för varm utan cirkulerande vatten och stängs då av.

WhiteLion

Takker for svar Engolf

Jeg vet faktisk ikke om det er en luft, eller vann varmer.. men mistenker det kan være luft siden jeg aldri har sett en vannbeholder for dette systemet.
Skal forsøke og få tatt noen bilder, kanskje det kan hjelpe

Kontroll enheten i min bil er samme som i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k

Har du sett en slik før kanskje ?

TB

Du har mest trolig en forhandler montert Eberspächer, vannvarmer.

Den bruker samme vannkrets som bilens elektriske varmer.

Sjekk om eletrisk varmer er ok.
Sjekk også at vannet sirkulerer i ekspansjonstanken.

Det er trolig en feil som gjør at varmen ikke kommer ut av diesel varmer, og stopper for unngå skade.
(Som engolf skriver.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

WhiteLion

Hei igjen, takker veldig for innspill !

Ok, da får vi tro det er en Eberspächer, vannvarmer siden symptomene i bilen understøtter deres teori  :-)

Normalt, frem til problemet dukket opp så kunne jeg høre en veske som begynte å sirkulere straks dieselvarmeren ble startet.. etter feilen oppsto fremsto det som om sirkulasjonslyden var noe hemmet, og anderledes, men varmeren startet allikevel.
I går etter jobb så skjedde det ingenting da jeg skrudde på dieselvarmeren, ingen sirkulasjonslyd overhodet og varmeren startet ikke.

Hvorvidt bilens elektriske varmeapparat er i full drift eller ikke er noe uklart, men jeg syns det avgir mindre varme enn før.. det gikk på fullt i 30-40 minutter i går uten at det ble for varmt i bilen, og det var ca 0 grader i Oslo i går ettermiddag.

Vil jeg kunne sjekke om vannet sirkulerer i ekspansjonstanken mens bilen er på og elektrisk varmeapparat går for fullt ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA