Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg kan ingen ting om bil, men trenger en

Startet av Ola_1993, mandag 15. juli 2024, klokken 13:05

« forrige - neste »

Ola_1993

Hei! Jeg skal kjøpe livets første bil, og trenger i den forbindelse litt veiledning. Det som er viktigst for meg er at den er enkel å vedlikeholde (lite peiling på bil). Skal brukes til bykjøring med turer opp mot 8 mil på det meste. Er det "trygt" å kjøpe en godt brukt elbil til 60 000, eller bør jeg strekke meg opp mot 100 000? Takk for alle som bidrar ☺️

Gadgetman

Min Berlingo varebil 2014 modell kosta meg 70K + avgifter.   
Påstått WLløgn er 170Km, praksis 140Km da den var litt nyere.   
Nå er det 120Km på en veldig god dag...   

Noen ulemper;
'Stor bil', du vil bli plaga av alle venner og bekjente som skal flytte på ting...   
(Har brukt mye av sommerferien til å kjøre et flyttelass til en leiekontainer) Kan avverges ved å kjøpe Leaf...   
I slike tilfeller har rekkevidde mindre å si enn lastekapasitet.

Ukurante ladekontakter. Eldre biler har gjerne CHADEMO ladekontakt for hurtiglading, og noen stasjoner har ikkje denne. Noen av dm(min, f.eks) har Type 1 kontakt for tregere lading, ikkje den mer moderne Type 2. 
Dete har i praksis ingen betydning på offentlig tilgjengelige ladestasjoner for der må du bringe din egen kabel. (En lang Type 1 til Type 2 kabel koster 2K på Jula)   
Det kan ha betydning hjemme eller garasjeanlegg i borettslag da mange har ladere med fastmontert kabel med Type 2 kontakt. Kan løses med en Type 2 til Type 1 overgang. Ja den er dyr.   

Det store problemet er vinterkjøring. I verste fall kan du miste en tredjedel av batterikapasiteten pa. kulda. Og hurtiglading blir treglading fordi eldre biler ikkje har preheat av batteriet.   

Elbiler er vanligvis enklere å vedlikeholde enn stinkerne. Ingen motorolje å skifte, f.eks.

Sjekk batterikapasitet, og vurder grundig kva du skal bruke bilen til.
Eg slipper unna med varebil fordi eg har aldri hatt mer enn en passasjer samtidig.
(Berlingoen har 3 seter foran, så eg kan ta to passasjerer om de er gode venner og har lav BMI)   

Har du råd til det bør du nok sikte på den høyere del av budsjettet, for å få en litt nyere og mindre slitt bil.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: Ola_1993 på mandag 15. juli 2024, klokken 13:05Hei! Jeg skal kjøpe livets første bil, og trenger i den forbindelse litt veiledning. Det som er viktigst for meg er at den er enkel å vedlikeholde (lite peiling på bil). Skal brukes til bykjøring med turer opp mot 8 mil på det meste. Er det "trygt" å kjøpe en godt brukt elbil til 60 000, eller bør jeg strekke meg opp mot 100 000? Takk for alle som bidrar ☺️
Du får sikkert mange forslag her inne etter hvert, og det er veldig bra.  Men jeg må spørre om du har sett på noen egolfer? Mye bra der :+1: og du må prute som en galing, litt som når du er i Spania og skal handle solbriller til 30 kroner ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. juli 2024, klokken 16:48
Sitat fra: Ola_1993 på mandag 15. juli 2024, klokken 13:05Hei! Jeg skal kjøpe livets første bil, og trenger i den forbindelse litt veiledning. Det som er viktigst for meg er at den er enkel å vedlikeholde (lite peiling på bil). Skal brukes til bykjøring med turer opp mot 8 mil på det meste. Er det "trygt" å kjøpe en godt brukt elbil til 60 000, eller bør jeg strekke meg opp mot 100 000? Takk for alle som bidrar ☺️
Du får sikkert mange forslag her inne etter hvert, og det er veldig bra.  Men jeg må spørre om du har sett på noen egolfer? Mye bra der :+1: og du må prute som en galing, litt som når du er i Spania og skal handle solbriller til 30 kroner ;D
Ville vært forsiktig med å anbefale E-Golf, da de sliter med sensorer som går i stykker etter en stund, og må byttes. Det er ikke billig!

Er flere tråder om problemer med E-golf og sensorer! Bare å søke, selv om søkefunksjonen her inne er elendig!

Skal man først satse på en E-Golf, sørg for å finne en hvor alle 5 sensorene er byttet nylig, så vil det ihvertfall gå en stund til de må byttes igjen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ola_1993

Takk for svar. Jeg har så langt sett mest på Nissan Leaf, Renault Zoe og Peugeot iOn, men har som sagt lite å basere vurderinger på.

automat

#5
Leaf og iOn har Chademo, uten at det behøver å bety allverden. Kortrekkeviddebiler innbyr uansett ikke til langturer, med mindre man elsker å henge på ladestasjoner. Det kom en oppgradering av Leaf midt i 2013. Jeg ville gått for den oppgraderte (uten kasse i bagasjerommet).

iOn fikk mer holdbart batteri fra 2013-mod. Etter 2013 ville jeg primært valgt «originalen» Mitsubishi iMiev, fremfor klonene iOn eller C-Zero. Litt mer utstyr og litt mer rekkevidde. Trillingene er enkle biler med stusselige kjøreegenskaper og varmeapparat som så vidt kan brukes uten å knuse rekkevidden.

Zoe er en fin bil, men har en stor svakhet. Den krever at strømnettet det lades fra er TN. Svært mange steder i Norge har IT-nett, som Zoe ikke er kompatibel med. Da må man ha en transformator for å lage sitt eget TN-nett. Har du IT-nett hjemme (eller der du lader til daglig), så sett deg nøye inn i hva som kreves for å få en praktisk ladehverdag. Hvis ikke så kan det komme både praktiske og økonomiske overraskelser. Zoe kan ikke hurtiglades (utenom siste generasjon) men har markedets raskeste AC-lading på 22kW.

I dette segmentet ville jeg også vurdert VW eUp og BMW i3.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

BubbaJoFet

Har du mulighet for å lade hjemme?
Hvis ikke ville jeg foreslått en forbrenningsmotor på det budsjettet. Du får ikke elbiler med noe særlig rekkevidde og om vinteren blir det knappere og du blir stående på hurtigladere med kaldt batteri. I essens, for hver time kjørt må du stå ved hurtigladeren i en time.


Trekkoppbil

Man kan få en flott læringskurve, av å kjøre eldre elbil. Når man har små marginer, kan man lære hva som slår ut på forbruk og ladehastighet, og man merker det fort om batterikarakteristikker endrer seg over tid med rask eller sakte aldring. Det burde være nyttig for de fleste å ta den læringskurva de første åra man kjører elbil.

Har kun erfaring med Leaf, av bilene du nevner.

Stort sett den eneste egenskapen jeg har verdsatt ved valg av brukt Leaf, er tilstanden på batterieret.

Tilstanden på batteriet avhenger nok først og fremst av hvor skånsomt eller hensynsløst bilen er brukt. Det som sliter mest, er nok kombinasjon av høy lading og høy temp over tid.
Finner du en bil som f.eks har støtt fullada i solsteiken, så vil den nok være for dårlig for deg. Det gjelder at bilen er parkert innendørs, eller svalt om sommeren, og gjerne mildt om vinteren, og som helst ikke er fullada til vanlig. I alle fall ikke om sommeren.

Inntrykket mitt er at eierene som hadde de først årgangene, var pionerer som tok vare på bilene, men etterhvert har det virka som det er kommet mange bilister med kort tidsperspektiv, som ikke bryr seg om at bilen også skal brukes til neste år.
Det første man ser på en bil, er antallet kapasitetsbarer. Man kan også lese av State of Health med Leaf Spy Pro, og det mest nøyaktige er nok å fullade batteriet og deretter lese av hvor mange kwt det har.

Batterityper:
24-kwt-batteriene var i salg fra 2011-2017.
De første årgangene tapte seg mye i høy temperatur, og ved en softwareoppgradering blei kapasiteten satt ned, og derfor holdt de seg nok litt bedre etterhvert.
Seinere årganger hadde nok ca 21-22 kwt da batteriene var nye.
Disse batteriene kunne lades ganske fort opp til ca 40-60%, og deretter gikk ladehastigheten ned, og da fikk man lyst til å kjøre videre til neste ladestasjon. Det var et lite arbeidsområdet med SOC og temperatur, hvor man fikk full ladefart på ca 48 kw. Arbeidsområdet for max ladefart blei smalere og smalere ved aldring, og med gammelt batteri kan det bli treig lading, og skal man hurtiglade så gjelder det å lære seg hvor et greit arbeidsområdet er. 24-kwt stoppa lading på ca 4,1 V.
30-kwt, batteriet fra 2016-2017, var på ca 27kwt, og  hadde den egenskapen at det hadde full ladehastighet opp til mye høyere SOC. På den måten hadde du muligheten til å misshandle batteriet og kjøre det varmt, og det var opp til bilisten å stoppe hurtiglading i tide. Disse batteriene tålte ikke høye temperaturer så godt, og i andre land tapte de seg 10% i året, inntil en sw fix kom. I Norge har de nok holdt seg vesentlig bedre. Mange av 30kwt-batteriene er fortsatt innenfor kapasitetsgarantien på 8år/160 000km. I USA er det vanlig at man får 40kwt batteri om man benytter kapasitetsgarantien, og jeg har inntrykk av at ganske mange av bruktbilene der har 8 eller færre barerer. I Norge må du nok leite litt mer for å finne biler med 8 barer, men du finner det også har blandt bruktbiler til salgs. Men Nissan Europa har tradisjonelt sett vært gjerrige på cellene sine, og jeg kjenner ikke til hvordan de løser garantisaker her.

40-kw kom i 2018. Det er på 4,2V og aldres nok derfor også fort.


Forbruk:
Hvor mange kwt du trenger for å kjøre 8 mil, avhenger av så mangt. Raser du rundt på motorveien i all slags vær og med varmeapparatet på fullt, så kommer du ikke så langt.
Er du fleksibel og justerer forbruket etter hva du har tilgjengelig, så kan du komme et stykke.

Batteriene taper seg over tid, men jeg kommer nok litt lengre med 2012 Leaf i dag, enn jeg gjorde for 10 år sida, da jeg har lært meg visse knep. Som om vinteren pleier jeg å kjøre uten varmeapparat på langtur om vinteren, da jeg ikke gidder å ta ladestopp. Med varme i sete og ratt, og med et lag ull, har jeg ikke behov for varmeapparat til vanlig.

Til å begynne med regna jeg med at jeg kom ca 5km/kwt om vinteren, og 6-7km/kwt om sommeren, på dagligdagskjøring. Nå er det nok vanlig at jeg kommer 8km/kwt på langtur.
Jeg har ikke nødvendigvis noe vesentlig større forbruk på tørt føre om vinteren enn om sommeren, men på vinteren er forbruket svært følsomt for uøkonomisk kjøring: Kaldt batteri har høy indre motstand, og høye strømmer gir høyt tap, og du kan få begrensa regenerering.  Sløsing med varmeapparat suger mye. Hvis du spinner eller bruker antispinn, så kan du tenke det hvordan forbruket blir. Vær og føre spiller også inn.

Det er umulig å forutse forbruket til andre sjåfører, eller hvilke krav de har til marginer og komfort.
Finner du en Leaf med 10-12 barer, bør det være vanlig å komme 8 mil med litt forsiktig kjøring. Sjølv hender det at jeg kjører 12 mil med 2012-2014 Leaf, men det er minst like ofte at jeg tar 1-2 ladestopp på en 12 mils tur. Til daglig pendling synes jeg 5 mil kjøring er greit, i et vanlig arbeidsområdet på 20-80% SOC, og mer uøkonomisk kjøring.



Andre ting som er viktig på bruktbil:
At bilen er holdt tørr. Fuktighet gir irr i kontakter. Så det er viktig å bruke AC om vinteren på kysten for å holde fuktighet unna, og varmeapparat i innlandet, om man trenger å holde is unna kupeen. Min erfaring er å velge låg temperatur for å bruke AC og  fjerne luftfuktighet, og velge høy temp for å kjøre varmeapparat til fjerning av rim og is.
Eldre årganger kan ha antydning til rust.
Dekk, felger og tmps, kan ha ulik slitasje.
Biler som er brukt til hund, kan være problematiske. Jeg har mistanke om at det er noe med setetekstilene som ikke passer til hundehold. Det kan gå ann med labrador som bader til daglig, men med småbikkjer, så blir bilen ubrukelig etterpå.
En irriterende ting, er at det blir lett knirkelyder i en gummidel. Det er nok væravhengig.
Ellers har jeg erfaring med at demperene bak må byttes etter 10-12 år. Og en lenkearm foran til 100-300 kr må byttes etter noen år, hvis man kjører hardt på vaskebrett.

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 17:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. juli 2024, klokken 16:48
Sitat fra: Ola_1993 på mandag 15. juli 2024, klokken 13:05Hei! Jeg skal kjøpe livets første bil, og trenger i den forbindelse litt veiledning. Det som er viktigst for meg er at den er enkel å vedlikeholde (lite peiling på bil). Skal brukes til bykjøring med turer opp mot 8 mil på det meste. Er det "trygt" å kjøpe en godt brukt elbil til 60 000, eller bør jeg strekke meg opp mot 100 000? Takk for alle som bidrar ☺️
Du får sikkert mange forslag her inne etter hvert, og det er veldig bra.  Men jeg må spørre om du har sett på noen egolfer? Mye bra der :+1: og du må prute som en galing, litt som når du er i Spania og skal handle solbriller til 30 kroner ;D
Ville vært forsiktig med å anbefale E-Golf, da de sliter med sensorer som går i stykker etter en stund, og må byttes. Det er ikke billig!

Er flere tråder om problemer med E-golf og sensorer! Bare å søke, selv om søkefunksjonen her inne er elendig!

Skal man først satse på en E-Golf, sørg for å finne en hvor alle 5 sensorene er byttet nylig, så vil det ihvertfall gå en stund til de må byttes igjen!
RJK :+1: Godt poeng at du nevner det med de sensorene og det var derfor jeg lurte på om trådstarter hadde kjørt en slik e-golf før  og da muligens var klar over dette.

Men se etter e-golfer som har feks denne type annonsetekst:
"bilen har fått byttet til 5 stk nye sensorer for klimaanlegget............"

Ellers så er det en god veiledning for å bytte de selv inne på e-golf delforumet her inne. Gjør man det selv så er det billigere. Bare programmering og ac må settes bort. Se mer her: https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.0

Tenker gitt det jeg skriver overfor at en god e-Golf er et godt valg i den prisklassen og VAG kvalitet er aldri feil på eldre billigbiler - men smaken er som baken, delt i to ;D

Marzo

Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 17:10Ville vært forsiktig med å anbefale E-Golf, da de sliter med sensorer som går i stykker etter en stund, og må byttes. Det er ikke billig!

Det begynner å bli såpass kjent feil nå at flere verksteder utfører den jobben til en overkommelig pris.
Det koster ikke stort mer enn å bytte 4 dekk.

Jeg ville vertfall ikke valgt bort e-Golf som alternativ pga det.

RJK

Sitat fra: Marzo på tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 17:10Ville vært forsiktig med å anbefale E-Golf, da de sliter med sensorer som går i stykker etter en stund, og må byttes. Det er ikke billig!

Det begynner å bli såpass kjent feil nå at flere verksteder utfører den jobben til en overkommelig pris.
Det koster ikke stort mer enn å bytte 4 dekk.

Jeg ville vertfall ikke valgt bort e-Golf som alternativ pga det.
Nå kan jo dekk koste så mangt...

Dette er vel bare den mest kjente feilen en brukt E-Golf kan ha. Og det representerer en grei slump med penger, spesielt for de som går for eldre biler pga økonomi. Det er derfor greit at den som ber om vurdering, får opplyst om dette, så de kan ta det med i regnestykket!

Jeg skrev heller ikke at jeg frarådet bilen, bare at jeg synes det er litt ugreit å anbefale den, sånn helt uten videre. Og da spesielt det å nevne den kjente faktoren de ikke vil slippe unna.

Og gjør de som jeg skreiv, finner en bil der alle 5 sensorene er byttet, så slipper de kostnaden med det første.

Akkurat som jeg synes det er greit å be folk sjekke om storservice er tatt på en bil, der man fra ice-verden vet at registerkjede/registerreim skal byttes. Også en stor kostnad å ta hensyn til.

Og forøvrig greit å ta opp det du nevnte om dekkprisen. Det er jo og noe å vurdere når man skal finne bruktbil. Dersom dekkene begynner å bli utslitt, så ryr det fort noen tusenlapper der, spesielt om begge parene må skiftes snart. Bedre å finne en bil hvor disse er nylig byttet.

Selvsagt vil ikke disse tingene trumfe en godt vedlikeholdt bil, der dekkene er utslitt og sensorene sikkert ryker snart, mot en herjet bil med nye sensorer og relativt nye dekk. Er jo totalen og nært fremstående kostnader som til sammen avgjør om bilkjøpet er verdt pengene man vurderer å putte i kjøpet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Kikka litt på Finn nå.
Det ser ut til å være mange 30kwt Leaf til salgs med 10-12 kapasitetsbarer etter 8 år, så batteriene holder imponerende lenge i norsk klima, for den som behandler dem bra, og de bør klare 8 mil med god margin. Det kom en sw-fiks for mange år sida, som har gjort susen.
Er usikker på om du vil finne en 24 kwt som du vil være fornøyd med, men det kan godt hende det også.
40 kwt kan være overkill.

Du kan vurdere behov for ekstratstyr:
-Arroundview
-Skinnseter
-Bose forsterker og høytalere
-Ombordlader som støtter opptil 3,7 eller 6,6 kw AC. Lader du bare på vanlige 16A-kurser holder det med 3,7kw likeretter, men kommer du bort i kurser på opptil 32A, så kan du ha nytte av en bil som støtter litt mer. Da treger du også en EVSE som støtter mer enn 16A.

Om du ikke har erfaring med bil, så hjelper det å være nok datanerd til å kunne:
  • Resette bilen ved å kople startbatteret fra og til, om noe mot formidning ikke virker
  • Håndtere låg spenning på startbatteriet, som kan gi spøkefulle oppførsel av bilen
  • Bruke 3. parts app som Leaf Spy pro til å lese av hvor mange kwt du har, dekktrykk, soh etc.
  • Kunne navigere til ladestasjoner, beregne forbruk og lade på smarte steder til smarte tider

Marzo

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:50Dette er vel bare den mest kjente feilen en brukt E-Golf kan ha. Og det representerer en grei slump med penger, spesielt for de som går for eldre biler pga økonomi. Det er derfor greit at den som ber om vurdering, får opplyst om dette, så de kan ta det med i regnestykket!

Det er ikke ukjent at det oppstår feil på disse, men de fleste er byttet under garanti.
Da byttes kun sensoren som har feil og ikke nødvendigvis alle 5.
Så det er kun spørsmål om tid før neste sensor må byttes, dermed greit å ta med i vurderingen.

Ola_1993

Tusen takk for fantastisk hjelp, alle sammen. Jeg har mulighet til å lade hjemme, ja. Ser mange andre her inne legger seg i segmentet 100-140 tusen fremfor meg som i utgangspunktet tenkte 60-100 tusen. Når jeg ikke er opptatt av modell og utseende, er det likevel lurt å vurdere et prisnivå opp for hva som er økonomisk gunstig i lengden? Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev. Eller er det først og fremst for de som har interesse og sans for konkrete modeller og looks?

RJK

Sitat fra: Marzo på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:50Dette er vel bare den mest kjente feilen en brukt E-Golf kan ha. Og det representerer en grei slump med penger, spesielt for de som går for eldre biler pga økonomi. Det er derfor greit at den som ber om vurdering, får opplyst om dette, så de kan ta det med i regnestykket!

Det er ikke ukjent at det oppstår feil på disse, men de fleste er byttet under garanti.
Da byttes kun sensoren som har feil og ikke nødvendigvis alle 5.
Så det er kun spørsmål om tid før neste sensor må byttes, dermed greit å ta med i vurderingen.
OK, det er nytt for meg at de fleste er byttet på garanti.

Det jeg har forstått fra forumet her, er at de stort sett ryker etter 5 år, og alle kommer til å ta kvelden etterhvert. Så da bør man like godt skifte alle på en gang!

Og nettopp det at det er en fabrikasjonsfeil, har fått mange til å skrike opp om at dette burde VW ta på sin kappe selv om garantien kan være utgått når man oppdager problemet, selv om VW/Møller hardnakket prøver å late som om det er nytt og ukjent!

Nå var det noen som skrev at det er kommet en ny versjon av disse sensorene, men skal de benyttes, så må alle 5 byttes samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA