Hvorfor kan ikke et kraftverk bruke biomasse, drivstoff utvinnet fra kloakk, trepellets osv, som sannsynligvis forbrenner dette på den mest effektive måten?
Så kan vi bruke strømmen fra kraftverkene i våre elbiler.
Vil en forbrenningsmotor eller annen type "dampmaskin" utvinne 80% av energien i fra biomassen eller kloakkbensinen? Neppe(?).
En må sikkert regne med et vist energitap i frakt av strøm (?), men div. biomassefuel, E85, kloakkbensin må jo også fraktes og distruberes til ulike (bensin)fyllingsstasjoner. Her går det også en del energi til "spille".
Synes det er viktig at de som er negative til elbilens "CO2 utslipp" også tar med alle utslipp og energiforbruk fossilt drivstoff trenger. Da tenker jeg på utslippet fra HELE kretsløpet fra før en har funnet olje/gass, letevirksomhet (seismikk), boringer (der godt over halvparten er tørre brønner), produksjonsbrønner, avgrensingbrønner, trykkbrønner osv. Frakt med oljetankere, raffinering, og til slutt distrubusjon til bensinstasjoner. Om dette blir tatt med i regnskapet til fossilbiler, da er det greit at Victor Norman sier en elbil bruker 200gCO2/km, men da skulle jeg likt å vite den TOTALE CO2/km til en fossilbil.
Greit nok at vi fortsatt trenger fossilt brennstoff (traktor, lastebil, dra campingvogn, fly, maritimt osv.), men synes det er litt som å tviholde på dampmaskinen for enhver pris når en snakker om vanlig privatbilisme (ihvertfall mesteparten).
Kan ikke tenke meg til annet en at batteriteknologien vil fortsette å forbedre seg i fremtiden.
SELV om en elbil skulle "produsere" like mye CO2 utslipp som en fossilbil, kan det ikke nektes for at lufta ville vært atskillig bedre i f.eks. Oslo, Bergen på en kald vinterdag med stillestående luft, om alle (eller bare 50%) hadde kjørt elbil. Tar en store byer som LA, Mumbai, Beijing kan en jo selv tenke seg forbedringspotensialet.
Om elbilen skulle "dø ut" vil den nok gjenoppstå om ikke så alt for lenge.
God jul