Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil til familie på 4 till ca/under 400k

Startet av jakoel, onsdag 10. juli 2024, klokken 10:27

« forrige - neste »

jakoel

Hei

Vi er en familie på fire (2 voksne + to barn under 4 år) som skal ha vår første elbil.

Bruk: pendling til jobb. Ca 12km hver vei. Turer i helgene. 1-2 lengre ferieturer i året.

Budsjett: ca 400k

Ønsker:
- min 400km rekkevidde
- Helst ikke eldre enn 2022
- Gjerne brukt men med lav km (sub 40k)

Har sett mye på nye Kia Niro (2023-2024) som ligger til mellom 350-410k på finn. Så å si alle her er bruktimporterte, selv om det er Møller eller BOs som selger. Hva går dette i?

Ønsker gjerne forslag til «mer bil for pengene» enn feks. nye Kia Niro. Lest litt mellom linjene her at disse er vanskeligsolgte ++.

Finnes det noen klart bedre kjøp?

Elektro12

ID.4 og Enyaq med stort batteri. Du får jo ny 2WD ganske så rimelig. Mye mer for pengene enn Kiaen. Eventuelt Tesla Model Y RWD til ca 430 i inventory?

Moas

#2
Vi bruker en tm3 rwd som familiefrakter. De koster fra 325k kr+ som ny. Da slipper du svindyre tulleservicer på Kia hos BOS også. Går du for den eldre Y utgaven med litt kortere rekkevidde så får du en høyere og mer "stutt" bil. Anbefaler prøvekjøring hvis dere er i tvil.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

daktari

ID.4, Enyaq, Y er bra alternativer, men siste kan ruste. Styr unna Model 3. Se bildet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Moas

Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:33ID.4, Enyaq, Y er bra alternativer, men siste kan ruste. Styr unna Model 3. Se bildet.
Er det noen spesiell grunn til at du ødelegger diskusjonen med å hente opp bilder fra tidlig utgave av tm3?
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

daktari

Sitat fra: Moas på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:49
Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:33ID.4, Enyaq, Y er bra alternativer, men siste kan ruste. Styr unna Model 3. Se bildet.
Er det noen spesiell grunn til at du ødelegger diskusjonen med å hente opp bilder fra tidlig utgave av tm3?
Hvorfor er det viktig for deg å skjule dette problemet med Model 3?

Jeg ble sjokkert da jeg så denne. Rust i kanalene er ofte det som gjør at en bil skrotes. Dette er max. 5 år gammel bil (vår 2019, kan være vinter 2021 også), men kjørelengde er ukjent.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:52Hvorfor er det viktig for deg å skjule dette problemet med Model 3?
Hvordan vet du at dette er ett vanlig problem med Model 3? Bildet ditt er av første gen, 2019-2020, produsert i USA. Det er to generasjoner siden og bilen har siden Q2 -21 vært produsert i Kina.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:52
Sitat fra: Moas på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:49
Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:33ID.4, Enyaq, Y er bra alternativer, men siste kan ruste. Styr unna Model 3. Se bildet.
Er det noen spesiell grunn til at du ødelegger diskusjonen med å hente opp bilder fra tidlig utgave av tm3?
Hvorfor er det viktig for deg å skjule dette problemet med Model 3?

Jeg ble sjokkert da jeg så denne. Rust i kanalene er ofte det som gjør at en bil skrotes. Dette er max. 5 år gammel bil (vår 2019, kan være vinter 2021 også), men kjørelengde er ukjent.

Å kjøre model 3 uten skvettlapper så klage på rust er som å skyte seg i foten, ja de kom uten skvettlapper først men tesla ettersendte det.
Også svarte lakken er den verste.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juli 2024, klokken 17:15
Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:52Hvorfor er det viktig for deg å skjule dette problemet med Model 3?
Hvordan vet du at dette er ett vanlig problem med Model 3? Bildet ditt er av første gen, 2019-2020, produsert i USA. Det er to generasjoner siden og bilen har siden Q2 -21 vært produsert i Kina.
Hvordan vet du at det ikke er et problem? Det finnes haugevis av videoer som viser dårlig eller helt manglende fuging av falser.

Du har mange forskjellige biler selv, og har vel sett dette selv på innsiden av forskjerm og dørene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 10. juli 2024, klokken 17:19
Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:52
Sitat fra: Moas på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:49
Sitat fra: daktari på onsdag 10. juli 2024, klokken 16:33ID.4, Enyaq, Y er bra alternativer, men siste kan ruste. Styr unna Model 3. Se bildet.
Er det noen spesiell grunn til at du ødelegger diskusjonen med å hente opp bilder fra tidlig utgave av tm3?
Hvorfor er det viktig for deg å skjule dette problemet med Model 3?

Jeg ble sjokkert da jeg så denne. Rust i kanalene er ofte det som gjør at en bil skrotes. Dette er max. 5 år gammel bil (vår 2019, kan være vinter 2021 også), men kjørelengde er ukjent.

Å kjøre model 3 uten skvettlapper så klage på rust er som å skyte seg i foten, ja de kom uten skvettlapper først men tesla ettersendte det.
Også svarte lakken er den verste.

Designfeil vil jeg hevde. Y er bedre beskyttet med heldekkende plastikk rundt og inni hjulbuene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

egleh

1-2 år gml niro til 350? prøvekjør den, og dra så til næreste teslaforhandler, tm3 koster vel ca 380 nå med vinterdekk. det er to forskjellige verdener, ikke alle liker teslas måte å gjøre ting på, men jeg tror alle er enig i at det er ingen som leverer like mye elbil for pengene i dag.

ToWalkOrDrive

Godt å høre at de som kjører Model Y ikke har samme problem som de som kjører 200.000 km på grusveier uten de medfølgende skvettlappene på Model 3.

Når en skal finne ut "mer bil for pengene" så er det jo og forhold som rentebetingelser, verditap og service / reparasjoner en må ta med. Selv om en betaler 50.000 mer enn budsjett for en helt ny bil vil det og si at en har garanti to år mer.

Med to unger så syntes jeg det var praktisk med bil som har plass til mye bagasje/vogn. Stor bakseteplass er og en fordel med to små barn med tanke på barnesete.

Må si at jeg synes en hvit Model Y gir veldig mye bil for pengene, uansett konfig. En får da med de fleste ting en bra familiebil skal ha, som stor bakseteplass, god bagasjeplass og god rekkevidde. En må på nettsiden endre fra lån til kontant for å se salgspris inkl alt.

Men ville prøvekjørt mange forskjellige biler. Synes e-Niro og er en god bil (har den gamle), men bagasjeplassen er jo begrenset. Under panseret på Model Y alene får en jo plass til 4 store handleposer for helgeturen, når det er fullt bak.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: egleh på onsdag 10. juli 2024, klokken 19:401-2 år gml niro til 350? prøvekjør den, og dra så til næreste teslaforhandler, tm3 koster vel ca 380 nå med vinterdekk. det er to forskjellige verdener, ikke alle liker teslas måte å gjøre ting på, men jeg tror alle er enig i at det er ingen som leverer like mye elbil for pengene i dag.
Uenig. Tror en e-Niro vil leve mye lenger enn en Model 3, så selv om kjøpsprisen ser bra ut  vil levetidskostnaden være høy. Det er ikke et problem for de som bytter bil ofte.

Hvis trådstarter leter etter bil under 400k så vil brukt være stedet å starte letingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OC-Freak

Du kan jo sjekke ut BYD Seal U også, ny til 419k hos de fleste forhandlere.

+500Km rekkevidde
+Mye utstyr, ventilerte seter, topp lydsystem, lavt støynivå i kabin mm.
+Passe familiebil størrelse.
+LFP blade batteri som er veldig sikkert og fint kan lades til 100% hver gang.

-Bygget på samme (gammel) platform som andre drivlinjer, dvs plass under panseret er ikke utnyttet, heller ikke frunk.
-Fremhjulsdrevet, og ganske bedagelige 9.6 sekunder til 100.
-lav hurtigladehastighet.
-Kinesisk merke.

Det er ganske mye å velge i rundt 400k, både nytt og brukt.

suverin

Sitat fra: Moas på onsdag 10. juli 2024, klokken 14:12Vi bruker en tm3 rwd som familiefrakter. De koster fra 325k kr+ som ny. Da slipper du svindyre tulleservicer på Kia hos BOS også. Går du for den eldre Y utgaven med litt kortere rekkevidde så får du en høyere og mer "stutt" bil. Anbefaler prøvekjøring hvis dere er i tvil.

Mest sannsynlig er forsikringen på Niroen billigere, slik at service+forsikring er i nærheten av kun forsikring på Model 3-en ;)

Slik er det hos mitt forsikringsselskap i hvertfall; årlig service+forsikring på Subaruen er billigere enn kun forsikring på Teslaen.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA