Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering av Massey Ferguson 135

Startet av TraktorMikael, mandag 08. juli 2024, klokken 23:02

« forrige - neste »

TraktorMikael


Norge er langt fremme med å elektrifisere bilparken, mens utviklingen går tregere i jordbrukssektoren.

Vi har i et samarbeid med Universitetet i Agder satt i gang med å konvertere en Massey Ferguson fra 1968 til elektrisk drift med hjelp av deler fra en utbrukt Nissan Leaf. Se nettside om prosjektet:
https://e-trac.no/

Her er mange spennende utfordringer å ta fatt i. En av dem er hvordan vi kan kommunisere via CANbus med  BMSen som følger med Leaf batteriet. Noen som har erfaringer med dette?

Electric cars in Norway

#1
Spennende prosjekt :+1: håper du får hjelp her inne og dette er det jo flere som kan mye om.

Selv er jeg dum på dette men tenker du kansje kan også sende en melding til Elektrolux så sender han deg videre? Det er bare han jeg kommer på nå men det er nok mange andre også som kan mye om dette med ombygging. Han jobber med deler til elbiler se her

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=12

Har du også sett på innlegg inne på dette delforumet? 
https://elbilforum.no/index.php?board=9.0

Det er endel der på det tema området som heter:

Avansert: Konvertering til elektrisk
Forum for diskusjon av problemer og løsning rundt konvertering av vanlige biler til biler med elektrisk fremdrift.

RJK

Et problem man nok vil støte på, om man ønsker å få dette godkjent, er de dyre testene som skal vise at dette er sikkert. Det har lagt en stor, klam og ødeleggende hånd på det med ombygging/konvertering til eldrift på eksisterende ice-kjøretøy i Norge.

Sjekk denne artikkelen fra TU:

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Og denne fra Norsk Elbilforening:

https://elbil.no/har-ambisjoner-om-a-bli-den-forste-som-tjener-penger-pa-elbilproduksjon-i-norge/

Nevnte Caspar Hille i artikkelen, er relativt aktiv på forum om Think, der han går under brukernavnet Caspar (selvfølgelig 8)). Han og flere på think-forumet er meget dyktige folk som vel kan være verdt en personlig melding.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Satt og tenkte på at man kanskje kunne ribbet en Leaf for hele kabelnett og sensorer knyttet til drivlinja som en start, og så kode cekk sensorer som ikke behøves? Men kanskje like greit å programmere egen sw for fremdrift. Få det godkjent i utlandet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TraktorMikael

Takk, og takk for tips om kontakter. Skal følge opp med dem  :)

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. juli 2024, klokken 07:40Spennende prosjekt :+1: håper du får hjelp her inne og dette er det jo flere som kan mye om.

Selv er jeg dum på dette men tenker du kansje kan også sende en melding til Elektrolux så sender han deg videre? Det er bare han jeg kommer på nå men det er nok mange andre også som kan mye om dette med ombygging. Han jobber med deler til elbiler se her

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=12

Har du også sett på innlegg inne på dette delforumet? 


https://elbilforum.no/index.php?board=9.0

Det er endel der på det tema området som heter:

Avansert: Konvertering til elektrisk
Forum for diskusjon av problemer og løsning rundt konvertering av vanlige biler til biler med elektrisk fremdrift.


TraktorMikael

Enig, det ser meget utfordrende ut å få til en godkjenning.
Vi vil i første omgang demonstrere en konvertering og deretter se nærmere på hvordan kan evt. kan få til en godkjenning. Takk for tips :)

Sitat fra: RJK på tirsdag 09. juli 2024, klokken 13:52Et problem man nok vil støte på, om man ønsker å få dette godkjent, er de dyre testene som skal vise at dette er sikkert. Det har lagt en stor, klam og ødeleggende hånd på det med ombygging/konvertering til eldrift på eksisterende ice-kjøretøy i Norge.

Sjekk denne artikkelen fra TU:

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Og denne fra Norsk Elbilforening:

https://elbil.no/har-ambisjoner-om-a-bli-den-forste-som-tjener-penger-pa-elbilproduksjon-i-norge/

Nevnte Caspar Hille i artikkelen, er relativt aktiv på forum om Think, der han går under brukernavnet Caspar (selvfølgelig 8)). Han og flere på think-forumet er meget dyktige folk som vel kan være verdt en personlig melding.

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. juli 2024, klokken 07:40Spennende prosjekt :+1: håper du får hjelp her inne og dette er det jo flere som kan mye om.

Selv er jeg dum på dette men tenker du kansje kan også sende en melding til Elektrolux så sender han deg videre? Det er bare han jeg kommer på nå men det er nok mange andre også som kan mye om dette med ombygging. Han jobber med deler til elbiler se her

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=12

Har du også sett på innlegg inne på dette delforumet? 
https://elbilforum.no/index.php?board=9.0

Det er endel der på det tema området som heter:

Avansert: Konvertering til elektrisk
Forum for diskusjon av problemer og løsning rundt konvertering av vanlige biler til biler med elektrisk fremdrift.


TraktorMikael

Vi har skaffet en VCU for Leaf styring som skal kunne håndtere noe av dette. Interessant tanke med utenlandsk godkjenning :)

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juli 2024, klokken 17:10Satt og tenkte på at man kanskje kunne ribbet en Leaf for hele kabelnett og sensorer knyttet til drivlinja som en start, og så kode cekk sensorer som ikke behøves? Men kanskje like greit å programmere egen sw for fremdrift. Få det godkjent i utlandet.

Hansi

Spennende prosjekt  :)

Daniel Øster aka dalathegreat, Dala på dette forumet er god på dette. Han driver Dalas EV Repair, er på Patreon og har egen Discord, YouTube, bidrar mye på Github etc.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rosstopher

Kult prosjekt!
Ser dere presenterer utforming av ramme som en av utfordringene. Det har blitt gjort mange ganger før av andre som har satt inn forskjellige motorer i traktorer (f.eks. her https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=338174532 ). Det er selvfølgelig noe som må gjøres, men det er ikke hovedutfordringen. Det er det elektriske samt eventuell godkjenning som krever nybrottsarbeid. Lykke til!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TraktorMikael

Takk for tips, vi har sett at Daniel Øster lagt ut spennende ting. Blant annet et CAN meldinger regneark med decoding av CAN meldinger. Ser ut til at det er lite om BMS og battery health som er dekodet enda.

Sitat fra: Hansi på onsdag 10. juli 2024, klokken 00:50Spennende prosjekt  :)

Daniel Øster aka dalathegreat, Dala på dette forumet er god på dette. Han driver Dalas EV Repair, er på Patreon og har egen Discord, YouTube, bidrar mye på Github etc.

TraktorMikael

Takk for lenke. Dette var et annerledes design av ramme enn det vi tenkt på så langt. Vi ser at det er mer krevende å få grep om elektronikken og trygg gjenbruk av batteriet enn å utforme en bærende ramme. Men som du også nevner så er det på listen over det som må til :)

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:20Kult prosjekt!
Ser dere presenterer utforming av ramme som en av utfordringene. Det har blitt gjort mange ganger før av andre som har satt inn forskjellige motorer i traktorer (f.eks. her https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=338174532 ). Det er selvfølgelig noe som må gjøres, men det er ikke hovedutfordringen. Det er det elektriske samt eventuell godkjenning som krever nybrottsarbeid. Lykke til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA