Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg kan ingen ting om bil, men trenger en

Startet av Ola_1993, mandag 15. juli 2024, klokken 13:05

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:39Tusen takk for fantastisk hjelp, alle sammen. Jeg har mulighet til å lade hjemme, ja. Ser mange andre her inne legger seg i segmentet 100-140 tusen fremfor meg som i utgangspunktet tenkte 60-100 tusen. Når jeg ikke er opptatt av modell og utseende, er det likevel lurt å vurdere et prisnivå opp for hva som er økonomisk gunstig i lengden? Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev. Eller er det først og fremst for de som har interesse og sans for konkrete modeller og looks?
Nyere bil er alltids bedre enn eldre bil, om de er tatt vare på tilsvarende godt! Men det blir alltids en vurdering på kost/nytte og fare for fremtidige utgifter, hvor man skal legge grensen.

Nyere biler har gjerne og lengre rekkevidde pga større batteri, varmepumpe, bedre aerodynamikk etc. Og ladefart på både AC (hjemmelading) og DC (hurtig/lynlading) vil kunne være bedre. Kjekt når man finner ut at man vil dra lengre enn hva bilen opprinnelig var tiltenkt.

Men til det bruket du har satt, så er det bare å anbefale en bil som går helst dobbelt av rekkeviddekravet ditt, fordi kortrekkevidde-elbiler gjerne og taper fort opp mot 50 % om vinteren.

Og de har gjerne allerede endel tapt rekkevidde fordi lite batteri med dårligere beskyttelse enn moderne elbilbatterier, også betyr at de mest sannsynlig er mye fulladet. Det er og noe som går ut over rekkevidden om sommeren. Og det får du altså dobbelt opp om vinteren.

Utover det, så er det vel bare det med Zoe og hjemmelading dersom du har IT eller TT-nett hjemme, som fordrer en dyrere installasjon enn om du har TN-nett eller velger en av de andre.

Uansett, de bilene du selv nevnte, er tross alt enkle teknisk sett og relativt driftssikre, og burde ikke komme noen store overraskelser om ikke du er veldig uheldig!

Lykke til med bilvalget!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#16
Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:39Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev. Eller er det først og fremst for de som har interesse og sans for konkrete modeller og looks?
i3 har stort sett vært en driftssikker bil, og hvor du slipper unna rustproblematikk på karosseriet som på tilsvarende gammel bil. I løpet av 8 år har min kun trengt bytte av bremser/dekk (dvs normal slitasje).

Det finnes noen svakhetspunkter som du bør være obs på. Wisely har laget noen gode videoer på dette (de har generelt mye bra i3-info på kanalen sin, men også en del andre elbiler).
https://www.youtube.com/watch?v=eIzpS1p0WL0
https://www.youtube.com/watch?v=8IpJp_acGUw
https://www.youtube.com/watch?v=511qIB0n59Q
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stig-Arne

Tror faktisk jeg hadde sett etter en KIA Soul, til rundt 100 000.
Finner du en 2018 modell, så har den det oppgraderte batteriet med 30 kWh, og har da en vinter rekkevidde på rundt 10-12 mil.
De bilene hadde også 7 års garanti, så da kan du faktisk få deg en bil med gjenværende garanti om du finner en 2018 modell.

F.eks denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=361030554

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:39Da kan i3 også komme med i mixen, som en skrev.
Ja i3 er bang for the buck :+1: den føles svært god å kjøre. Litt trekk vinters tid med de tynne dekkene men ellers terningkast 6

automat

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:14Tror faktisk jeg hadde sett etter en KIA Soul, til rundt 100 000.
Finner du en 2018 modell, så har den det oppgraderte batteriet med 30 kWh, og har da en vinter rekkevidde på rundt 10-12 mil.
De bilene hadde også 7 års garanti, så da kan du faktisk få deg en bil med gjenværende garanti om du finner en 2018 modell.



Soul sliter vel litt med stort tap på batteriet? Kanskje ikke 30kWh-versjonen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stig-Arne

Sitat fra: automat på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:42
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:14Tror faktisk jeg hadde sett etter en KIA Soul, til rundt 100 000.
Finner du en 2018 modell, så har den det oppgraderte batteriet med 30 kWh, og har da en vinter rekkevidde på rundt 10-12 mil.
De bilene hadde også 7 års garanti, så da kan du faktisk få deg en bil med gjenværende garanti om du finner en 2018 modell.



Soul sliter vel litt med stort tap på batteriet? Kanskje ikke 30kWh-versjonen?

Er rettet opp i 30 kWh versjonen. Og mange biler med 27 kWh fikk byttet til 30 kWh på garanti

Orbit

Det har vært mye frem og tilbake med tilbakekalling (eller ikke) av 30 kWh-batteriene på Soul i USA/Canada. Er det andre batterier her, eller er dette avklart på norske biler?

https://www.youtube.com/watch?v=cNouKfOHnBA
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

egleh

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 16. juli 2024, klokken 21:27
Sitat fra: automat på tirsdag 16. juli 2024, klokken 16:42Soul sliter vel litt med stort tap på batteriet? Kanskje ikke 30kWh-versjonen?
Er rettet opp i 30 kWh versjonen. Og mange biler med 27 kWh fikk byttet til 30 kWh på garanti
var ikke problemet med første generasjon esoul at luftkjølingen ikke fikk ned temperaturen likt på alle battericellene slik at de varmeste cellene ble ødelagt relativt tidlig? så vidt jeg forstår er det  vannkjøling ala det andre generasjon esoul fikk som er beste medisin for dette, alternativt å ha en batteristyring ala vw som tapper strøm jevnt fra alle celler samtidig for å unngå oppheting. luftkjølte e-up, e-golf etc har jo ikke hatt mye trøbbel med oppheting.

Eladdin - Elbilfareren

Gammel elbil til 60-100k kr = risikoprosjekt, og du får vel noen gamle og lurvete e-up, Leaf, Imiev/iOn/C-zero og Soul for de pengene, med enda kortere rekkevidde enn den korte opprinnelige rekkevidda. Drittbiler alle som en på hver sin måte.
Ioniq 2017-2019 til rundt 100k er en langt bedre bil enn de nevnte selv med mange påløpte km.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

THE

Jeg tenker også Ioniq, selv om jeg ikke har erfaring med den selv. Ikke veldig lang rekkevidde, men den lader ganske raskt med CCS. Ellers så er det høye servicepriser og kort serviceintervall på Kia og Hyundai, var i alle fall det tidligere. Kanskje man kan få en BMW i3 94Ah til under 100k også?

Hvis man øker budsjettet til 120k så kan man jo finne en eUP, Mii, Citigo med større batteri innenfor budsjett. Utvalget av Ioniq og BMW i3 blir også større. Eller kanskje denne kan være et godt alternativ  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=358718788?

Jeg personlig ville jeg i alle fall kjøpt bil med CCS-hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ola_1993 på mandag 15. juli 2024, klokken 13:05Hei! Jeg skal kjøpe livets første bil, og trenger i den forbindelse litt veiledning. Det som er viktigst for meg er at den er enkel å vedlikeholde (lite peiling på bil). Skal brukes til bykjøring med turer opp mot 8 mil på det meste. Er det "trygt" å kjøpe en godt brukt elbil til 60 000, eller bør jeg strekke meg opp mot 100 000? Takk for alle som bidrar ☺️

Dersom du ikke har eid bil før ser jeg for meg at du fort kan ønske å kjøre lenger enn de 8 milene når du først for sansen for det. Det kommer selvsagt an på dine ønsker, din betalingsvilje osv, men kan jo fort være du har lyst å kjøre til fjellet og stå på ski eller til en annen by osv. Kanskje det kan være like greit å ta et billån, og f.eks. kjøpe en bil med 60 kWh batter, som denne Opelen?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=361648045
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 17:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. juli 2024, klokken 16:48
Sitat fra: Ola_1993 på mandag 15. juli 2024, klokken 13:05Hei! Jeg skal kjøpe livets første bil, og trenger i den forbindelse litt veiledning. Det som er viktigst for meg er at den er enkel å vedlikeholde (lite peiling på bil). Skal brukes til bykjøring med turer opp mot 8 mil på det meste. Er det "trygt" å kjøpe en godt brukt elbil til 60 000, eller bør jeg strekke meg opp mot 100 000? Takk for alle som bidrar ☺️
Du får sikkert mange forslag her inne etter hvert, og det er veldig bra.  Men jeg må spørre om du har sett på noen egolfer? Mye bra der :+1: og du må prute som en galing, litt som når du er i Spania og skal handle solbriller til 30 kroner ;D
Ville vært forsiktig med å anbefale E-Golf, da de sliter med sensorer som går i stykker etter en stund, og må byttes. Det er ikke billig!

Er flere tråder om problemer med E-golf og sensorer! Bare å søke, selv om søkefunksjonen her inne er elendig!

Skal man først satse på en E-Golf, sørg for å finne en hvor alle 5 sensorene er byttet nylig, så vil det ihvertfall gå en stund til de må byttes igjen!
Eller å kjøpe en 2014 egolf uten vp og slippe alt sensortullet. Min gamle 2014 var utrolig pålitelig bil i alle årene jeg hadde den.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA