Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

692 000 km - original batteri - Tesla Model S 90D

Startet av Stig-Arne, søndag 14. juli 2024, klokken 21:16

« forrige - neste »

Stig-Arne

https://www.tv2.no/broom/paul-har-kjort-692000-km-med-samme-batteri/16755431/

Interessant artikkel.
Samme batteri, nesten 700 000 km, lader ofte til 100 %
Samme motorer i bilen.

Kan vel si at han vært heldig. Men helt tydelig at det er mulig med mye km på Elbiler :)

Skal sies at bilen går i England. Og der salter de vel ikke spesielt mye,.

Full video av intervjuet her:

https://www.youtube.com/watch?v=2HlyQy9WRlc&ab_channel=AutoTrader

Ingeniøren

Tja, det har vært noen historier om biler som er gått langt og intet er byttet, men når man begynner å grave litt så....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Stig-Arne

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 15. juli 2024, klokken 07:57Tja, det har vært noen historier om biler som er gått langt og intet er byttet, men når man begynner å grave litt så....

Her er det vel ikke snakk om at ingenting er byttet. Men motorer og batteri er originalt.
Og jeg tror nok så gjerne at biler som ikke går i saltlake har det betydelig bedre og varer lengre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 15. juli 2024, klokken 16:37Her er det vel ikke snakk om at ingenting er byttet. Men motorer og batteri er originalt.

Ja jeg også forstod det slik og det står jo dette i saken: "Man hører stadig vekk om elbiler som har kjørt langt, men det som gjør denne historien spesielt interessant, er at den aktuelle Teslaen kjører rundt med originale motorer og originalt batteri. Det er ikke hverdagskost."

Ingeniøren

Hva vet journalistene om hva som er byttet eller eier for den del. Man får ikke dette ut detaljert når bilen f.eks er på service. Er ikke overrasket over at det stort sett er Tesla'er som dras frem her. Man må jo ha et religiøst forhold til bilen når man kjører i snitt 600 km om dagen for morro skyld, som han under, neppe bare fordi ladingen er gratis...

Og det finnes flere av arten..

Denne har og gått langt og det meste er byttet, bl.a 3 batteripakker og mye annet trolig flere ganger...

https://www.tv2.no/broom/sjekk-den-kilometerstanden/16286429/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Stig-Arne

Vel, nå har jo faktisk denne eieren vært eier av bilen siden den var ny i 2016, så tipper han har ganske god kontroll på hva som gjøres.
Og Tesla er jo grei sånnsett, man får alltid dokumentasjon fra service senteret i etterkant om hva som er gjort, uavhengig om det er garanti eller ikke.

For meg er det ikke så vanskelig å tro at noen biler faktisk kan gå langt før store reparasjoner må gjøres.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:21...

Er ikke overrasket over at det stort sett er Tesla'er som dras frem her. Man må jo ha et religiøst forhold til bilen når man kjører i snitt 600 km om dagen for morro skyld, som han under, neppe bare fordi ladingen er gratis...

Og det finnes flere av arten..

he he må vel si meg enig i det. Men taxi driver kan fort dra på seg 500 km på et langt skift skulle jeg tro. Ca Oslo - Bergen det ;D

automat

Ikke minst, en taxieier kjører ikke nødvendigvis alle kilometerne selv. Det er ofte fordelt på flere sjåfører. (I hvertfall her til lands.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA