Refusjon for ikke støttet bil

Startet av eisa01, søndag 07. juli 2024, klokken 07:48

« forrige - neste »

eisa01

Skulle lade på Brokelandsheia i går og opprettet medlemskap siden jeg regnet med det ville lønne seg

Forskrekkelsen ble stor når jeg prøvde starte lading og fikk «vehicle not supported», trodde ikke det var en ting en gang.

Hvordan får jeg refundert medlemskapet? Ble ikke spurt om hvilken bil jeg hadde før opprettelse. Finner ingen e-post eller måte å kontakte kundeservice i appen

MG ZS fra 2024 hvis noen lurer

Idiot

Postet ikke du selv artikkelen om at bilen må oppdateres med software hos forhandler.

https://elbil.no/disse-mg-modellene-kan-eller-kan-fa-lade-hos-tesla/

What-a-watt

Du har igår og idag laget 3 saker om dette i forskjellige underforum. Kanskje det neste du bør gjøre er å kontakte forhandleren din?

Ellemelle

Medlemskapet er ikke låst til en spesifikk bil. Du kan lade hvilken som helst bil med dette medlemskapet.

Mente du at Tesla skulle spørre deg først om hvilke biler du potensielt ønsket å lade og så skulle de føre en liste over hvilke biler som til enhver tid er såpass oppgradert at de støtter lading på superladere?

Du overlever sikkert disse 115 kronene.

daktari

Sitat fra: eisa01 på søndag 07. juli 2024, klokken 07:48Skulle lade på Brokelandsheia i går og opprettet medlemskap siden jeg regnet med det ville lønne seg

Forskrekkelsen ble stor når jeg prøvde starte lading og fikk «vehicle not supported», trodde ikke det var en ting en gang.

Hvordan får jeg refundert medlemskapet? Ble ikke spurt om hvilken bil jeg hadde før opprettelse. Finner ingen e-post eller måte å kontakte kundeservice i appen

MG ZS fra 2024 hvis noen lurer
Kontakt Tesla, dette må regnes som en netthandel og dermed 14 dagers angrefrist.

At MGen ikke støttes er rart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven).
§ 2.Unntak fra lovens virkeområde
g.    avtaler om salg av varer og tjenester utenom faste forretningslokaler når den samlede kontraktssummen, inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale, er 300 kr eller mindre,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27?q=angrl
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Som linket over, nyere MGer kan få en SW oppdatering som fikser det. Dette er en ikke-sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Det var da virkelig til reaksjoner :)

Det er da ikke noe galt å spørre om en refusjon? Og det er da ikke noe galt å forvente at de har et kontaktpunkt hvis man har problemer? Trodde Tesla gjorde lading lett, men dette var ikke en smooth opplevelse. (Har brukt appen før for å lade andre biler)

Fant det på laptopen nå, og har spurt, så får vi se hva de svarer: https://www.tesla.com/no_NO/contactus

Bilen er fra Bilkollektivet, så jeg har ikke mulighet til å dra til forhandler.
Etter disse tre ukene i sommer så vil jeg ikke nok ikke leie den hvis jeg skal på langtur, så den biten løser seg selv :) (med mindre de får tatt dem inn til oppgradering, men de har og takstativ som plystrer i 100+ km/t...)

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på søndag 07. juli 2024, klokken 17:43Det er da ikke noe galt å spørre om en refusjon? Og det er da ikke noe galt å forvente at de har et kontaktpunkt hvis man har problemer? Trodde Tesla gjorde lading lett, men dette var ikke en smooth opplevelse. (Har brukt appen før for å lade andre biler)

Reaksjonene er vel mest på "ble ikke spurt hvilken bil jeg hadde" kommentaren, siden abonnementet ikke er knyttet opp mot en spesifikk bil. Kunne jo bare prøvd en gang først.

Ellers synes vel kanskje folk det er teit å be om refusjon av småpenger når det åpenbart er forbruker som ikke har gjort jobben sin (testet kompabilitet).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Det er jo dumt å teste kompatibilitet til en høyere ladepris før man tegner abonnement?
Falt meg ikke inn at en CCS-bil ikke støttet CCS-lading, og jeg er elbilgeek :)

Uansett, Tesla var enig med meg og refunderte uten noen videre diskusjon :)

BK skal sjekke det opp etter ferien, hvorfor de har fått utlevert biler med gammel software fra forhandleren (som er den egentlig "synderen" her)

Handyman

Tips til andre som er usikre på om bilen kan lades hos Tesla. Test uten abb. at lading starter...stopp så ladingen og tegn abb. Lad så til rimeligere pris.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svk

Kina bilen min støtter kun V2!og max 62kW hos tesla

RJK

Sitat fra: eisa01 på torsdag 25. juli 2024, klokken 12:03Det er jo dumt å teste kompatibilitet til en høyere ladepris før man tegner abonnement?
Falt meg ikke inn at en CCS-bil ikke støttet CCS-lading, og jeg er elbilgeek :)

Uansett, Tesla var enig med meg og refunderte uten noen videre diskusjon :)

BK skal sjekke det opp etter ferien, hvorfor de har fått utlevert biler med gammel software fra forhandleren (som er den egentlig "synderen" her)
Det er jo ikke snakk om å lade lenge for å teste, bare å plugge til og se om ladingen starter, og om farten er som forventet  og så koble fra. Så kan man tegne abb. dersom alt er OK.

Hadde tatt deg 5'ish minutter og maks 15-30 kroner, litt avhengig av hvor lenge du må vente før du er fornøyd med farta, eller det feiler.

Selv valgte jeg å ta meg en kjøretur for å teste V2 og V3-lader mot egen bil, før jeg ville stole på at SuC ville være et alternativ. V4 fikk jeg testet noe senere på Gardermoen, da jeg uansett kjørte forbi på vei til der broren min bor.

Vanskelig å finne V2, V3 og V4 nært nok hverandre, for å teste alle 3 på samme turen. Men V2 og V3 ble testet mens jeg kjørte tur av andre årsaker. Bare ville få det unnagjort før det ble lengre tur.

Men veldig hyggelig at Tesla valgte å refundere pengene da! Og så burde jo bilkollektivet ha sørget for at alt av nødvendige oppdateringer var på plass!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA