Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie på 5

Startet av SarevoK, mandag 01. juli 2024, klokken 14:01

« forrige - neste »

SarevoK

Hei. Vi er en familie med et barn på snart 4 år. Vi venter tvillinger og da blir familien 5. 

Da må vi rett og slett ha oss en ny bil. 4åringen sitter framovervendt.

Det jeg lurer på; Er det noen her inne som er i lignende situasjon? Er det noen her som har 3 barn, hvor det er 2 stoler som er bakovervendt og en stol som er framovervendt?
Da lurer jeg celdig hvilken bil dere kjører og hvor god plass det er. Har sett på Tesla X.. Men virker som at mange har mye problemer og jeg blir skeptisk til å kjøpe en så dyr bil hvor garanti har gått ut. Men gjerne motbevis meg.

På forhånd takk!

Elektro12

Ikke mange elbiler som takler det. Budsjett?

turfsurf

Sitat fra: SarevoK på mandag 01. juli 2024, klokken 14:01Hei. Vi er en familie med et barn på snart 4 år. Vi venter tvillinger og da blir familien 5. 

Da må vi rett og slett ha oss en ny bil. 4åringen sitter framovervendt.

Det jeg lurer på; Er det noen her inne som er i lignende situasjon? Er det noen her som har 3 barn, hvor det er 2 stoler som er bakovervendt og en stol som er framovervendt?
Da lurer jeg celdig hvilken bil dere kjører og hvor god plass det er. Har sett på Tesla X.. Men virker som at mange har mye problemer og jeg blir skeptisk til å kjøpe en så dyr bil hvor garanti har gått ut. Men gjerne motbevis meg.

På forhånd takk!
Hvis du ikke vil opp i millionen er nok kassebilvariantene stalltipset. ID Buzz, Stellantis trioen og Mercedes EQV bl.a.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OleBrum2


Ville sjekket ut Peugeot E-5008 som kommer nå. Den er stor, bra priset, og du får den med 7 seter. Ellers er Buzz meget god som familiebil. Spørs om du vil ha kasse eller ei.

daktari

Buzz!
Så utrolig praktisk med skyvedører og ståhøyde når du skal fikle med barneseter. Og så mye bakseteplass at du kan nærmest gå forbi setene. Bred også. Og enorm plass til duo-vogn og en trille til størstemann.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Peugeot e-5008 er nevnt.

Mercedes-Benz EQB finnes i 7-seter utgave, og Merzedes har en spesialutgave ferdig spekket til lavere pris (men uklart for meg om det bare gjelder 5-dørsutgave).

BYD Tang er en syv seter og de hadde en veldig god leasingavtale på disse om jeg husker rett. Men akkurat nå er det en facelift med bedre spesifikasjoner rundt hjørnet. Forhandlere med gammel modell inne vil kanskje gi deg god rabatt.

Begynner å bli litt å velge i blant syv-setere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

BubbaJoFet

E-5008 er spennende, men dessverre er sete konfigurasjonen gått bort fra 3 individuelle seter på andre rad. Også litt synd de ikke går tilbake til MPV formen og lar e-3008 være SUVen.

NIO ES8 er blant de bredeste bilene som er på markedet. Du får greit plass til to bakoverlente med stillas i yttersetene og ett beltefestet fremovervendt i midten. Kun 2+2 isofix i ES8 og kun mulig med 2x stillas (noe med gulvforsterkning i midten og ved 3dje seterad)
Hvor mange elbiler som har 3x isofix på andre rad vet jeg ikke.

Elektro12

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:04E-5008 er spennende, men dessverre er sete konfigurasjonen gått bort fra 3 individuelle seter på andre rad. Også litt synd de ikke går tilbake til MPV formen og lar e-3008 være SUVen.

NIO ES8 er blant de bredeste bilene som er på markedet. Du får greit plass til to bakoverlente med stillas i yttersetene og ett beltefestet fremovervendt i midten. Kun 2+2 isofix i ES8 og kun mulig med 2x stillas (noe med gulvforsterkning i midten og ved 3dje seterad)
Hvor mange elbiler som har 3x isofix på andre rad vet jeg ikke.

Jeg kan generelt ikke fatte hvorfor ikke vi har fått S-max/5008/Touran-elbilene enda - det er jo slike biler man har lyst på. Spesielt S-max før 2015 er helt nydelig layout på.

Vaduz

Nylig vært igjennom den prosessen, og du har to valg om du går for elbil, ID buzz lang utgave med 6-7 seter som kommer til høsten, eller EV9.

Mulig ES8 funker, men vi så ikke på den grunnet leie av batteri og litt usikker fremtid med EU tariffer og dyre biler generelt, pluss at jeg ikke liker designet på den gamle.

Ellers har du fossilbiler, s-max/touran/5008 etc. med 4wd og diesel er disse dyre selv godt brukt. Evt XC90, men de har null bagasjerom med 3. seterad oppe.



vinterdekk

Maxus MIFA9?

For tiden 0,99% rente og 200.000kr rabatt.

Vet ikke mye om den.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

BubbaJoFet

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 18:34
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:04E-5008 er spennende, men dessverre er sete konfigurasjonen gått bort fra 3 individuelle seter på andre rad. Også litt synd de ikke går tilbake til MPV formen og lar e-3008 være SUVen.

NIO ES8 er blant de bredeste bilene som er på markedet. Du får greit plass til to bakoverlente med stillas i yttersetene og ett beltefestet fremovervendt i midten. Kun 2+2 isofix i ES8 og kun mulig med 2x stillas (noe med gulvforsterkning i midten og ved 3dje seterad)
Hvor mange elbiler som har 3x isofix på andre rad vet jeg ikke.

Jeg kan generelt ikke fatte hvorfor ikke vi har fått S-max/5008/Touran-elbilene enda - det er jo slike biler man har lyst på. Spesielt S-max før 2015 er helt nydelig layout på.

Det kan du si, mest spennende som kanskje kommer til Europa er Xpeng X9, har en fin løsning på 3dje rad som er inspirert av Honda Odyssey.
Men bilen er over 5 meter lang og har kapteinsstoler med zero gravity. Så praktisk er ikke første ord en tenker på.

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Tara

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 18:34
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:04E-5008 er spennende, men dessverre er sete konfigurasjonen gått bort fra 3 individuelle seter på andre rad. Også litt synd de ikke går tilbake til MPV formen og lar e-3008 være SUVen.

NIO ES8 er blant de bredeste bilene som er på markedet. Du får greit plass til to bakoverlente med stillas i yttersetene og ett beltefestet fremovervendt i midten. Kun 2+2 isofix i ES8 og kun mulig med 2x stillas (noe med gulvforsterkning i midten og ved 3dje seterad)
Hvor mange elbiler som har 3x isofix på andre rad vet jeg ikke.

Jeg kan generelt ikke fatte hvorfor ikke vi har fått S-max/5008/Touran-elbilene enda - det er jo slike biler man har lyst på. Spesielt S-max før 2015 er helt nydelig layout på.

Enig, vi har en 2011 s max som vi snart må erstatte. Og jeg savner en elektrisk utgave av noe tilsvarende

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#14
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 18:29Reell forskjell i størrelse mellom Buzz og S-Max visualisert.

Nærmere kommer man ikke p.t.
https://www.carsized.com/en/cars/compare/ford-s-max-2010-minivan-vs-volkswagen-id-buzz-2022-van/
Takker for den!

Den linken bekreftet egentlig det jeg tenkte etter å ha lest forrige post, at ID. Buzz er jo en tilnærmet perfekt erstatning for den klassen.

Eneste er jo at den i langt større grad ser ut som en varebil, noe som selvsagt kan være negativt for endel som vil ha noe som i større grad minner om en "normal" bil med lavt panser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA