Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie på 5

Startet av SarevoK, mandag 01. juli 2024, klokken 14:01

« forrige - neste »

daktari

Ja, tenker det også, eneste "svakheten" på Buzz er mangel på 3-delt baksete og at de er ikke kan tas ut slik som på f.eks Touran, eller bedre, felles ned på gulvet. En 40-20-40-deling kunne funket for de med 4 i familien.

Det er van vs mini-van, men man sitter også høyere. Og mini-van er i grunn dødt i Europa virker det som.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 23:26Ja, tenker det også, eneste "svakheten" på Buzz er mangel på 3-delt baksete og at de er ikke kan tas ut slik som på f.eks Touran, eller bedre, felles ned på gulvet. En 40-20-40-deling kunne funket for de med 4 i familien.

Det er van vs mini-van, men man sitter også høyere. Og mini-van er i grunn dødt i Europa virker det som.

ID.Buzz med 3 ordentlige seter i rad 2 istedet for 40-20-40 hadde vært supert, men gjerne også med 100 kwh batteri slik at rekkevidden var bedre og 1500 kg på krok. Da hadde vi snakket "take my money!"

suverin

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 14. august 2024, klokken 11:03ID.Buzz med 3 ordentlige seter i rad 2 istedet for 40-20-40 hadde vært supert, men gjerne også med 100 kwh batteri slik at rekkevidden var bedre og 1500 kg på krok. Da hadde vi snakket "take my money!"
Helt enig, skjønner ikke opplegget med setene i Buzzen, når de har gjort det så fint i Multivan-hybriden.
Der er det skinner og like individuelle seter, så man enkelt kan innrede som man vil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=362680806
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Innbilte meg at ID. Buzz generelt var mindre enn Multivan/Caravelle/transporter, og det stemmer i høyde (100 mm) og lengde (200 mm), men ID. Buzz er til gjengjeld 100 mm bredere. Den burde derfor være betydelig mer romslig i bredden, som går på hvor brede seter det burde være plass til.

Kan det være at den "spiser" mer bredde innvendig, altså at dørene tar mer bredde, og det dermed er mindre tilgjengelig plass? Har ikke vært i en eller prøvd den, men har i stadig større grad "siklet" etter en.

Men det er jo helt uaktuelt når den ikke har camper mode, med tanke på min tiltenkte hovedbruk av denne! I praksis bruker jeg sjeldent mer enn 2 seter, selv om det hender jeg kjører med 2 passasjerer, så 5-seter passer meg ypperlig.

Og med det bagasjerommet og mulighet til å få "flatt gulv" om jeg kjøper med "multibrettet" (og kan pakke mye under dette og setene) eller lager noe selv som bygger tilsvarende i høyden, gir meg soveplass for 2, som i de aller fleste tilfellene er tilstrekkelig.

Men alt ødelegges av at jeg ikke har en camper mode som tilnærmet garanterer at jeg kan sove med fin temperatur hele natta, selv om jeg skulle være så trøtt at jeg sov litt ut på formiddagen når sola ev. ville gjort det for varmt ellers!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 14. august 2024, klokken 17:03Men alt ødelegges av at jeg ikke har en camper mode som tilnærmet garanterer at jeg kan sove med fin temperatur hele natta, selv om jeg skulle være så trøtt at jeg sov litt ut på formiddagen når sola ev. ville gjort det for varmt ellers!
Kan man ikke lure bilen til å være "på" med noe i førersetet eller bilbelte plugget i. Det funker fint med i4 ihvertfall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

suverin

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. august 2024, klokken 06:17
Sitat fra: RJK på onsdag 14. august 2024, klokken 17:03Men alt ødelegges av at jeg ikke har en camper mode som tilnærmet garanterer at jeg kan sove med fin temperatur hele natta, selv om jeg skulle være så trøtt at jeg sov litt ut på formiddagen når sola ev. ville gjort det for varmt ellers!
Kan man ikke lure bilen til å være "på" med noe i førersetet eller bilbelte plugget i. Det funker fint med i4 ihvertfall.

Det går fint å lure de fleste bilene med forskjellige triks. Buzzen trenger vel noe vekt i forsete og setebelte på, så skal den dure å gå ifølge de jeg har lest om som bruker den :)

Om natten er temperatur aldri et problem for min del, da jeg sover komfortabelt inni bilen ned til mange minusgrader, uten klimaanlegg aktivert. Men det er digg med varm bil når man våkner og skal kle på seg etc, på Solterraen har jeg bare stilt inn forvarming i appen, så er den varm når jeg står opp. Kan også bare starte klima med et trykk på nøkkelen, eller bare la bilen stå på natten gjennom om jeg vil det.

Men det hadde selvsagt vert digg med innebygd camping-mode, spesielt om man har større bil og kan sitte rundt et bord med god temp før leggetid. I disse små bilene er det stort sett under dyna/soveposen man har innvendig plass å oppholde seg på, og da er det ingen showstopper for min del. Men kan ikke skjønne det skal koste mange kaloriene å implementere det i programvaren, så hvorfor ikke flere gjør det er et lite mysterium.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

#21
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. august 2024, klokken 06:17
Sitat fra: RJK på onsdag 14. august 2024, klokken 17:03Men alt ødelegges av at jeg ikke har en camper mode som tilnærmet garanterer at jeg kan sove med fin temperatur hele natta, selv om jeg skulle være så trøtt at jeg sov litt ut på formiddagen når sola ev. ville gjort det for varmt ellers!
Kan man ikke lure bilen til å være "på" med noe i førersetet eller bilbelte plugget i. Det funker fint med i4 ihvertfall.
Jo, man kan jukse med å legge noe i setet, og derved få "climate on" til å gå. Men om jeg ikke husker helt feil fra TB sine tester, så var det ikke bare bare, og det kuttet visst ut iløpet av natta. Men kobler man bilbeltet i låsen for å lure bilen, og i tillegg legger til vekt i førersetet, så går det kanskje fint.

Men at man må ha med seg noe, og må flytte det  og legge i setet, samt "buckle up", er i beste fall en dårlig workaround. Jeg liker ikke dette, for det burde bilen ha taklet uten slike tiltak! Og igjen, dette kunne VW ha fikset for lenge siden, men de vil tydeligvis ikke det.

Og da har heller ikke jeg lyst til å kjøpe bil fra de, spesielt når man også legger til hvordan de har behandlet sine kunder med elendig SW på MEB-plattformen. Noen blir jo liggende etter med halvgammel SW, og ikke får siste versjon. Og mange venter vel fremdeles på å komme seg opp til V3,7 som vel er det beste de kommer til å få, selv om VW AG kjører v4.x i nyproduserte biler.

Ble heller ikke videre imponert, eller mer lysten på å kjøpe VAG, når de skal ha 1800,- per år for egentlig basic tilgang til egen bil via app, og så i tillegg 1200,- per 2 år, for noe litt mer avansert ruteplanlegging. Husker ikke helt, men kom frem i en av trådene i går eller dagen før!

EDIT! Var i denne tråden det kom frem med disse kostnadene på SW:

https://elbilforum.no/index.php?topic=67042.0;topicseen
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: suverin på torsdag 15. august 2024, klokken 08:34
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. august 2024, klokken 06:17
Sitat fra: RJK på onsdag 14. august 2024, klokken 17:03Men alt ødelegges av at jeg ikke har en camper mode som tilnærmet garanterer at jeg kan sove med fin temperatur hele natta, selv om jeg skulle være så trøtt at jeg sov litt ut på formiddagen når sola ev. ville gjort det for varmt ellers!
Kan man ikke lure bilen til å være "på" med noe i førersetet eller bilbelte plugget i. Det funker fint med i4 ihvertfall.

Det går fint å lure de fleste bilene med forskjellige triks. Buzzen trenger vel noe vekt i forsete og setebelte på, så skal den dure å gå ifølge de jeg har lest om som bruker den :)

Om natten er temperatur aldri et problem for min del, da jeg sover komfortabelt inni bilen ned til mange minusgrader, uten klimaanlegg aktivert. Men det er digg med varm bil når man våkner og skal kle på seg etc, på Solterraen har jeg bare stilt inn forvarming i appen, så er den varm når jeg står opp. Kan også bare starte klima med et trykk på nøkkelen, eller bare la bilen stå på natten gjennom om jeg vil det.

Men det hadde selvsagt vert digg med innebygd camping-mode, spesielt om man har større bil og kan sitte rundt et bord med god temp før leggetid. I disse små bilene er det stort sett under dyna/soveposen man har innvendig plass å oppholde seg på, og da er det ingen showstopper for min del. Men kan ikke skjønne det skal koste mange kaloriene å implementere det i programvaren, så hvorfor ikke flere gjør det er et lite mysterium.
Synes det er digg med 15-17 grader innvendig. Da er det kjølig nok til at jeg ikke svetter, men varmt nok til at jeg ikke fryser.

Og det viktigste er jo at temperaturen er jevn, og ikke blir veldig kald om natta og veldig varm om morgenen når solsteiken kan gjøre det temmelig varmt inni en bil.

Og ja, dette er ikke akkurat den vanskeligste programmerings-jobben, og hadde gitt merverdi for mange kunder. Og spesielt i en bil som ID. Buzz!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

epifant

Nei, det er nesten så man skulle tro at de gjør det med vilje, så de kan si at ingen vil kjøpe elbiler uansett så de nesten fortsette med fossilt i overskuelig fremtid..

/konspimodus
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA