Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484

Startet av Dampmaskin, søndag 30. juni 2024, klokken 22:31

« forrige - neste »

Dampmaskin

Som relativt fersk og stort sett (når det ikke er snakk om software) entusiastisk eier av en First Edition, kom jeg nylig hjem til et brev fra Jaguar. Noen utdrag:

"Økt risiko for termisk overbelastning. [...] informasjon nylig mottatt fra LG Energy Solution, en avdeling av LG Chem"

"De berørte bilene vil få et nytt, komplett fremdriftsbatteri montert. [...] Mulighet for varmeutvikling og i verste fall brann, dersom batteripakken lades til over 85%."

"Ta kontakt [...] for å avtale tid for utbedring."

Videre forteller brevet at det er trygt å bruke bilen forutsatt at man ikke lader innendørs eller parkerer inntil bygninger etter ladning. Og så er det en regel i tillegg, og denne er litt saftig:

Ikke lad til over 75%.

Nå som JLR har sabotert for eksterne apper må man altså sitte og følge med på den offisielle Jaguar-appen før man løper ut og napper ut kabelen manuelt. (Med mindre man har en lader som er smart nok.)

Videre står det noe om at andre biler også har problemer, og at Jaguar har bestilt et nytt parti batterier som vil bli distribuert til forhandlere og verksteder "innen kort tid". Jeg blir bedt om å kontakte forhandler eller autorisert serviceverksted så snart som mulig og oppgi koden H484, "uavhengig av hvilke kampanjer, oppdateringer eller reparasjoner som tidligere har blitt utført", og så skal de evaluere hva som må gjøres.

Nå ser jeg at H484 har blitt diskutert på utenlandske fora siden mars, men jeg fant ingenting her på Elbilforum om denne tilbakekallingen.

Jeg kjøpte bruktbilen min fra forhandler i februar, så jeg er usikker på om jeg har fått brevet skikkelig forsinket fordi det har gått en runde med forrige eier eller noe sånt, eller om det bare er Norges tur nå.

Er det noen flere her som har fått dette brevet, hvor lenge er det i så fall siden, og hva vet eller tror dere om ventetiden for å få utført batteribyttet?

Det er veldig kjekt å få splitter nytt batteri gratis altså, men litt kjipt hvis det trekker ut i tid og vi må stresse med å være "manuell BMS" hver gang bilen skal lades.

Ingeniøren

#1
Det er installert en sikkerhets programvare på bilen som måler mulig temperatur avvik i bilen kontinuerlig. Om denne trigges skal du få en meldig, som du har fått. Mener du og skal få det i bilen. (Recal H441)

Ingen som frekventerer dette forum som har fått det, det jeg vet, men om du går ipaceforums.co.uk, vil du finne masse info om dette. Mange merker som får batterier fra LGChem har blitt rammet av dette, inkl Tesla. Du får ikke nødvendigvis et nytt batteri da moduler kan byttes, men erfaringen er vel at når du begynner å tukle med et batteri kan det få følge skader i form av problemer med flere moduler.

Om det er first Edition er den vel ute av garanti på bilen men forsatt garanti på batteri. Ville vurdert en utvidet motor/gir/batteri forsikring på bilen - just in case... Mye billigere enn utvidet garanti.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Dampmaskin

#2
Såvidt jeg forstår det innebærer H484 i motsetning til H441 bytting av hele batteriet (eller i hvert fall samtlige moduler i batteriet).

Jeg har ikke fått noen melding i bilen, og heller ingen begrensning på SoC, så den ser det ut til at jeg må passe på manuelt. Jeg mistenker at min bil ikke har full støtte for OTA. Når jeg prøver å oppdatere infotainment-systemet, som jeg mener er på nyeste versjon, får jeg beskjed om nettopp at jeg er på nyeste versjon.

Men når jeg prøver å sjekke den oppdateringen som er nedenfor i samme meny, "car systems?", husker ikke akkurat hva den heter, så får jeg en annen melding. Bare noe om at den ikke kan oppdatere. Jeg stusset litt på forskjellen i formulering, men hvis bilen min er så gammel at den ikke kom med full OTA-støtte så gir det jo mening.

WattCat pleide å vise ganske god helsestatus på batteriet før Jaguar stengte den ute, men greit nok, den hadde vel ikke spesielt detaljerte data. Jeg har også ABRP som er koblet på OBD2-porten via Bluetooth, og den viser også noe batteridata. Heller ikke her er det noe som ser feil ut. Kanskje Jaguar har noe mystisk og magisk telemetri som de holder veldig hemmelig, hvis de nå har kommet fram til at batteriet mitt er sykt. Alternativt går de bare etter sporingsdata i produksjonskjeden og obduksjoner av moduler fra nært beslektede batterier.

Har du forresten noen tips til motor/gir/batteri-forsikring som det går an å ta på en bil hvor 5-årsgarantien har gått ut? Jeg har fortsatt bruktbilgaranti som går ut om en måned eller tre, hvis det har noe å si.

Ingeniøren

#3
Sitat fra: Dampmaskin på mandag 01. juli 2024, klokken 16:21Såvidt jeg forstår det innebærer H484 i motsetning til H441 bytting av hele batteriet (eller i hvert fall samtlige moduler i batteriet).

Jeg har ikke fått noen melding i bilen, og heller ingen begrensning på SoC, så den ser det ut til at jeg må passe på manuelt. Jeg mistenker at min bil ikke har full støtte for OTA. Når jeg prøver å oppdatere infotainment-systemet, som jeg mener er på nyeste versjon, får jeg beskjed om nettopp at jeg er på nyeste versjon.

Men når jeg prøver å sjekke den oppdateringen som er nedenfor i samme meny, "car systems?", husker ikke akkurat hva den heter, så får jeg en annen melding. Bare noe om at den ikke kan oppdatere. Jeg stusset litt på forskjellen i formulering, men hvis bilen min er så gammel at den ikke kom med full OTA-støtte så gir det jo mening.

WattCat pleide å vise ganske god helsestatus på batteriet før Jaguar stengte den ute, men greit nok, den hadde vel ikke spesielt detaljerte data. Jeg har også ABRP som er koblet på OBD2-porten via Bluetooth, og den viser også noe batteridata. Heller ikke her er det noe som ser feil ut. Kanskje Jaguar har noe mystisk og magisk telemetri som de holder veldig hemmelig, hvis de nå har kommet fram til at batteriet mitt er sykt. Alternativt går de bare etter sporingsdata i produksjonskjeden og obduksjoner av moduler fra nært beslektede batterier.

Har du forresten noen tips til motor/gir/batteri-forsikring som det går an å ta på en bil hvor 5-årsgarantien har gått ut? Jeg har fortsatt bruktbilgaranti som går ut om en måned eller tre, hvis det har noe å si.

Jeg er forsikret i IF, og de har dette som tilvalg om man ønsker det.

Ellers tittet jeg litt på det engelske forument og det ser ut til at Jaguar har gjort en vurdering på at det er stor risiko for brann i de tidligste batteriene montert eller en spesiell serie, slik at de ønsker å kalle disse tilbake for kontroll uansett om du får feilmelding eller ikke (H484). Det er vel derfor du har fått beskjed uten at bilen gir melding etter å ha vært oppdatert med sikkerhets programvare (H441).
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Dampmaskin

#4
Ja, da jeg droppet av bilen på 60 000 km-service for et par timer siden, sa forhandleren (i Bergen) at de skulle installere ny programvare, og at jeg da antakelig vil få både feilmeldingen på skjermen, og ladebegrensning på 72%.

De ringte meg nettopp, og det som faktisk skal skje er at jeg får lånebil fra i dag, i stedet for å få min egen bil tilbake. Så batteriet mitt var kanskje verre enn man hadde trodd? Kan ikke klage på servicen, i hvert fall.

I morgen skal forhandleren visstnok ha et større møte med JLR, hvor de skal få mer informasjon om hva de konkret skal gjøre med H484-tilfellene. Deretter skal de begynne å ringe rundt til berørte kunder.

Ingeniøren

Takk for info.

Litt rart du ikke har fått H441 før, om det er snakk om denne du får installert. Fikk min i fjor sommer og da var det hastesak.. Det har jo vært litt tumulter i Jaguar Norge mm. så noe ligger nok der. Ny organisasjon er vel i ferd med å falle på plass.

Høres ut som du er godt ivaretatt  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Dampmaskin

#6
I dag fikk jeg brev om H441. Jaguar jobber tydeligvis ikke bare i sitt eget tempo, men også i sin egen rekkefølge.  Greit nok at jeg har fått lånebil, men den mangler helt essensiell funksjonalitet som adaptive cruise control. Til og med folkevogna som jeg hadde før (Golf GTE), hadde ACC som standard. Jeg har kjørt rundt i dette I-Pace-formede objektet i drøye tre måneder uten å mukke, men nå begynner jeg å kjenne at tålmodigheten går i limp mode.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Dampmaskin på torsdag 03. oktober 2024, klokken 16:22. Jeg har kjørt rundt i dette I-Pace-formede objektet i drøye tre måneder uten å mukke, men nå begynner jeg å kjenne at tålmodigheten går i limp mode.
3 mnd! Høres ikke bra ut. De må ta seg sammen

kul kommentar da  «limp mode»

Dampmaskin

Nærmer seg fem måneder nå da. For å være helt ærlig føler jeg meg ikke lenger 100% sikker på at jeg noen gang kommer til å se den bilen igjen.

Ingeniøren

Noen andre som har fått følgende innkalling fra Jaguar Land Rover Norge:

H471 - Programvareoppdatering for BatteriEneregiKontrollModul (BECM).

Trodde det holdt med H441, men nei da...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ingeniøren

Sitat fra: Dampmaskin på mandag 25. november 2024, klokken 08:59Nærmer seg fem måneder nå da. For å være helt ærlig føler jeg meg ikke lenger 100% sikker på at jeg noen gang kommer til å se den bilen igjen.

Det snakkes om at man kan få byttet inn bilen i en tilsvarende brukt uten feil på batteri - har du fått noe slik tilbud ? Hva sier verkstedet om saken ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Orbit

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. november 2024, klokken 17:18Noen andre som har fått følgende innkalling fra Jaguar Land Rover Norge:

H471 - Programvareoppdatering for BatteriEneregiKontrollModul (BECM).

Trodde det holdt med H441, men nei da...
Litt mer info fra USA. Delvis er det verksteder som ikke har brukt godkjent diagnoseverktøy for oppgraderingen, slikt at den ikke har gått igjennom. Det er også en serie biler produsert 2019-2020 hvor H441-software fra LG inneholdt en feil (som ble oppdaget i ettertid av H441).

https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=24V085
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V085-5827.PDF

SitatFollowing a field report of an issue that was considered to be mitigated through the completion of Jaguar Safety Recall H441, it was revealed that the recall action for H441 had been incorrectly completed by a retailer. Investigations revealed the retailer had used a non-approved service diagnostic tool and the correct software was, as a result, not downloaded to the vehicle concerned. Additionally, the software supplier advised the latest software files released for installation into 2019 and 20MY vehicles contains an error in part of its diagnostics strategy and the required detection of battery module performance issues is not fully present. As a result, affected vehicles remain with the safety defect. As a result, the vehicle remains with the safety defect even though the retailer reported completing the safety recall. Vehicles have experienced thermal overload which may show as smoke or fire, that may occur underneath the vehicle where high voltage traction battery is located. The investigation into the technical issue that causes the original concern is ongoing. Modules that were identified by the remedy software as having characteristics of a folded anode tab, which may contribute to a risk of thermal overload, are still being inspected by the supplier. Cell inspection and testing indicate that anode tab folding can contribute to short circuits, but it is likely that other conditions also need to be present to excite the thermal overload condition. At this time, such potential secondary causes have not been determined. The supplier investigation continues to seek other conditions through component inspection and testing.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Ok - takk for info!

Hadde bilen på service i juni 2023. Da fikk jeg beskjed at de skulle installere H441 samtidig når bilen var inne. Frekventere I-pace forums UK og fra info her viste jeg at de to første bokstavene i serien som beskriver software på de enkelte delene i bilen skulle endres fra BR til BS. Det hadde den ikke gjort.

Tok kontakt med verkstedet som påsto den var installert men gikk med på å sjekke. Og riktig nok, den var ikke installert bare rapportert installert, og de beklaget. Kan ha hatt noe med utstyret de benyttet først gang å gjøre... Nå hadde og BR gått til BS.

Bilen min er 2020 modell, levert i juli 2019, så kan ligge noe der. Har bestilt oppdatering og fått time i andre halvdel av januar neste år... koster dog ikke noe.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Dampmaskin

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. november 2024, klokken 17:21Det snakkes om at man kan få byttet inn bilen i en tilsvarende brukt uten feil på batteri - har du fått noe slik tilbud ? Hva sier verkstedet om saken ?

Har to ganger fått muntlig tilbud om å bytte inn 2019-modellen min, men ikke i noe eldre enn 2022 tror jeg det var. Og det betyr at jeg må ut med i hvert fall 100-150 tusen i mellomlegg, for en bil som trolig ikke er like velutstyrt.

Siden jeg relativt nylig hadde kjøpt bilen da den ble innkalt igjen, hadde jeg ikke den slags penger liggende og slenge, og det var uansett den bilen jeg allerede hadde som jeg hadde sett meg ut.

I dag ville jeg vurderingen kanskje blitt noe annerledes, men jeg tror likevel konklusjonen hadde blitt "don't throw good money after bad".

I verste fall får jeg hyre advokat og prøve å få annullert kjøpet. Da vil nok i så fall mitt forhold til Jaguar være over for dette livet.

Orbit

Enda litt mer fra NHTSA i USA: Den første serien med biler (produsert mellom 05.01.2018 og 14.03.2019) har de nå gitt opp å få fikset, og vil kjøpe tilbake (i USA).

Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V633-4424.PDFA concern with the capability of the diagnostic software introduced through safety recalls H441, H459 or H471 has been determined as post software update 2019MY vehicle fires have been reported. These vehicles experienced thermal overload which showed as smoke or fire from the underside of the vehicle where the high voltage traction battery is located. The diagnostic software updates have been identified as not providing an appropriate level of protection for the 2019MY vehicles in the US.

https://www.roadandtrack.com/news/a63021359/jaguar-buying-back-almost-3000-i-pace-evs-due-to-fire-risk/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA