Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er énpedalkjøring mulig?

Startet av Håvar, torsdag 27. juni 2024, klokken 18:28

« forrige - neste »

Håvar

Bilen vår er på karosseriverksted en ukes tid og har fått bZ4X av forsikringsselskapet.
Har noen spørsmål jeg ikke finner ut av.
1. Er det mulig å øke regenereringen når en går av gassen, slik at en ikke trenger å bruke bremsepedalen?

2. Når en rygger i motbakke og slipper gassen triller bilen forover igjen, må en trykke "Hill hold" hver gang eller er det en innstilling der en får satt dette til standard?

3. Bilen er programmert slik at den oppfører seg som en bil med "gammeldags" automat og momentomformer. Når jeg står i nevnte utforbakke og setter bilen i drive og slipper bremsen, så kaster den seg fremover. Har hatt et par ubehagelige episoder, men bare fordi det er uvant. Går det an å endre det i innstillinger? Er vant med å nesten ikke bruke bremsepedalen, så jeg må kanskje bare lære det på ny ::)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

suverin

1. Ikke noe mer enn du får med å slå på s-pedal (knapp ved girhjulet): https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fmt0sfiv1r5kb1.jpg

2. Usikker, for slik oppfører ikke søsterbilen seg 😂

3. Det er jeg ganske så sikker på du ikke kan. Men om den kaster seg frem, så er det sikkert ganske bratt? Den skal normalt bare krype fremover.

Jeg kjører med begge deler, Teslaen som ikke rører seg før man gir gass (ikke satt på kryp) og Toybaruen som sig. Det er kun en vanesak, jeg liker personlig oppførselen til Toybaru best :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Håvar

Takk for svar!
Det er nok bare vanesak ja, tenkte jeg bare skulle sjekke muligheten til å slippe å endre (u)vaner for en uke :angel:
Det er en ganske bratt bakke, ja. Så det blir ikke stor fart bare ubehagelig brå akselerasjon i et øyeblikk før en forstår at bilen ikke fortsetter å akselerere
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

suverin

#3
Jeg testet Hold-knappen idag.. Kjørt 30.000 med bilen, og ikke testet den før nå 😂

Slo på s-pedal og hold når jeg startet bilen. Da oppfører den seg neeesten som Teslaen. Men den stopper aldri helt, og kryper til man trør på bremsen, når man stopper helt, aktiveres Hold, og den står til man gir gass igjen, selv om man slipper brems. Både forover og bakover..

Så med forbehold om at det er likt implementert i søsterbilene, så funker det nesten som du vil, men både hold og spedal må aktiveres manuelt når du slår på bilen. Dog fort gjort, siden begge har fysisk knapp like ved girhjulet. Men burde absolutt vært et alternativ å få bilen til å huske dette for de som liker å ha det aktivert.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA