Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde og ladetid på ulike biler

Startet av Lene Jensen, onsdag 12. desember 2012, klokken 23:44

« forrige - neste »

Lene Jensen

Leser dette i en annonse for en ny Think:

"PCU generasjon 2 og Lithium batterier.
Lithium batteripakken innebærer at den ikke får kortere rekkevidde på vinteren, noe de vanlige batteriene gjør.
Batteriteknologien er driftsikker og har lang levetid. Think Technology oppgir kjørelengden til 150-190 km per lading."

Kan dette virkelig stemme?

Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hkaspenberg

#1
Kort svar: Nei. Lithium yter dårligere i kulden. Men kanskje de har skrevet feil og ment Natrium? Zebra-batteriene er jo basert på smeltet koksalt og har ikke dårligere ytelse om vinteren.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Og selv om det er Zebra batteri vil Gen 2 PCU'en begrense rekkevidden til max 160 km, eller reelt 120 km med varme på.

Litium klarer knapt 120 km uten varme på om du ikke kjører unormalt sparsommelig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Jeg reagerte også på at den annonseteksten må være feil. Han som skrev det blander sammen egenskapene for de to batteritypene.

Etter det jeg husker ble EnerDel litium batteriet introdusert i Th!nk i 2010. De aller fleste bilene som er solgt i Europa har Zebra batteri.

Batteritypen skal stå på innsiden av ladeluka.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lene Jensen

Jeg ringte til en selger som har en Think på finn, de har lithiumbatteri sa han og han mente det var ikke dårligere rekkevidde på disse i forhold til Zebra. Dette er helt ny bil.

Tanker om det?

Det er bare to 2012 Think på Finn og den ene var den med den rare teksten som jeg siterte i forrige innlegg, og den andre er han jeg snakket med i dag.

Da begynner jeg å lure om 2012 Think finnes med zebrabatteri overhodet??
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

#5
Skulle man da kanskje heller gått for en brukt Think 2010 med Zebrabatteri?

Jeg ser at dette ble grundig diskutert for 2,5 år siden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2594.0

Men det har kanskje tilkommet mer brukererfaring, og er lithium i 2012 identisk med lithium i eldre ny Think?

Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Vet ikke hvor mye du har fulgt med på de andre trådene men en del ny info har kommet fram i tillegg til den meget informative tråden du viser til.

Det har kommet fram rykter om at grunnen til at begge typer batterikjemi fikk 160 km rekkevidde var at Enerdel overtok eierskapet i Think, og ville ha teoretisk samme rekkevidde som Zebra.

Noen har vistnok klart å kjøre 160 km med en litium pakke, men jeg har liten tro på at en ved vanlig bruk klarer mer enn 120-140 km uten bruk av varme. Under samme forhold bør en Zebra pakke lett klare de 160 km den er begrenset til å yte.

Grunnen til den langsomme ladetiden på 10A innstillingen på Zebra er også nettop kommet fram: Batteriet får nemlig kun 7A av disse 10A, og bruker derfor omtrent dobbel så lang tid på 10A som på 16A som gir batteriet 12A.

Ellers har jo jeg Thinker i alle varianter til salgs. Se her:    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6285.0.html

Har du bestemt deg for biltypen er det bare å velge hvilket alternativ som passer best for ditt behov.

Hva med en Classic med 200 + rekkevidde og hurtiglademulighet. Tipper den kunne tatt premien på drømmeralliet mitt: Et Elbil kannonball på denne ruten: Stavanger-Kristiansand-Oslo-Trondhjem-Bergen med felles start tid, men ikke felles start plass, og et eneste mål. Første mann til å fullføre runden.

Da måtte en planlagt kjøringen grundig: Kjører en hardt ut må en lade desto lenger, og har bilen begrensninger i ladesystemet sliter en. Her vinner de som kan utnytte enhver 3 fase kontakt maksimalt, samtidig som  kjøretøyet er nøysom på strømforbruket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lene Jensen

Takk for info, nei har egentlig ikke fulgt med på forument de siste årene for hadde tenkt til å vente et år til men pga en helsikes kø på E-18 den siste tiden, nesten uansett når på morgenen/formiddagen man kjører så har elbil blitt høyaktuelt igjen (selv uten 4x4  :'(

Har absolutt ikke bestemt meg for Think for jeg har tilgode å se nærmere på en og prøvekjøre (og så var det dette med bakkeklaringen, noen som har tid noen sekunder med målestokk i garasjen?), men synes det er mest realt mot selger at jeg orienterer meg først om hvilken Think som det er mest aktuelt å kjøpe før jeg ber om at han bruker tid på å vise meg bilen.

Prøver derfor å lære meg dette med batteriene og de ulike bilene.

Etter det jeg skjønner så er det bare Think som ikke vil gi meg batteriangst på vinteren? 7 mil til jobb hvorav 6 av dem er på E18, i 100 km og opp lierbakkene.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

jkirkebo

Sitat fra: Lene Jensen på søndag 16. desember 2012, klokken 13:48
Etter det jeg skjønner så er det bare Think som ikke vil gi meg batteriangst på vinteren? 7 mil til jobb hvorav 6 av dem er på E18, i 100 km og opp lierbakkene.

Det kommer an på hvor mye penger du vil bruke. Hverken Tesla Roadster eller billigste Model S vil ha noen som helst problemer med å kjøre tur/retur (14mil) vinterstid uten lading på jobb. Men da havner du på 400-700.000 kroner sånn circa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lene Jensen

J Kirkebo, definitivt utenfor mitt budsjett. Kunne strukket meg til en Leaf, max.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Elektrolux, hva er en Classic? Snakker du Think City nå?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bent

Jeg kjørte Roadsteren fra Trondheim til Kristiansund på fredag. Jeg startet opp med 35 mil gjenstående på et iskaldt batteri (den hadde stått uten strøm ute i -10°C og kaldere i 6 timer mens jeg var på jobb). Jeg fikk ikke regenerativ bremsing før en time inn i kjøreturen. Dette er en tur på ca 20 mil, over Hemnkjølen på ca 350 meters høyde. Når jeg kom frem i Kristiansund stod det 8 mil igjen på batteriet.

Når jeg med vitende og vilje legger ut på en 20 mils tur over et fjell på vinterføre, med ikke helt oppladet batteri (kjørte til og fra jobb før jeg pakket inn bagasjen og la i vei, mister et par mil på det) som i tillegg er iskaldt så det yter dårlig og ikke kan ta lading ved bremsing, så er ikke det fordi jeg har rekkeviddeangst.

Model S har bedre rekkevidde enn dette.
Tesla Roadster, 25Mm

Lene Jensen

Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Etter å ha prøvekjørt Think og opplevd støyen så heller jeg litt tilbake mot trilling eller Leaf til tross for kortere rekkevidde (kan jo ta dieselbilen på de kaldeste dagene....). Men rapportene om feilene på Leaf er ikke så oppløftende så da kanskje trilling med dieselvarmer bør ses nærmere på?

Nå har jeg skummet gjennom de 42 trillingene på Finn, og ikke en eneste av dem nevner Eber, Webasto eller dieselvarmer... Noen nevner fjernstyrt forvarmer, men forvarmer har vel alle? Så er det virkelig nesten ingen som monterer dieselvarmer i trilling? Da jeg var hos Acar så visste han hverken hvor man kunne få montert dieselvarmer eller hvor mye det kostet...

For Kangoo har ikke noe særlig lenger rekkevidde den (når den kommer), eller??
(og så er det den hersens batterileia som blir dyr når man kjører MYE, har tilsammen 70 000 i kjørelengde på de to bilene våre).

Kanskje jeg rett og slett skal vente på Zoe....?!

Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA