Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Tesla X dra campingvogn?

Startet av tomrh, onsdag 12. desember 2012, klokken 23:11

« forrige - neste »

PerBear

Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. august 2014, klokken 22:47
Hobby Xvogn, med drag på bare 0,30 blir den nye favoritten til Tesla Camping turister he he he he
(Da trekker man sin X bak sin X og det blir 2X.)

Det er ikke bare Cd, også frontalarealet må tas med for å finne luftmotstand. Så med en vogn f.eks. 2,5 meter høy og 2 meter bred er frontalarealet 5m^2. Så med Cd på 0,3 blir CdA 1,5m^2. En Tesla model S har CdA på 6,2 SQUAREFEET dvs 0,576 m^2 (kilde: http://insideevs.com/car-driver-aero-comparo-tesla-model-s-versus-volt-leaf-prius-video/)

Nå er fordelen at en bare kan sette ned farten så blir luftmotstanden neglisjerbar. Med 50 km/t i stedet for 80 km/t så kompenserer en for ekstra luftmostand pga vogna.Alternativ er å dra på tur med en combicamp  ;)

Eventuelt bygge en campivogn som er strømlinjeforma:


Med CdA under 0,5 m^2 så  kommer en langt, selv med stor vogn!  :D
 
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

sigurdi

Men gir ikke tilpasning mellom vogn og bil positiv effekt, mindre luftmotstand på vogn og bil samlet en målt individuelt?
Dermed tilpassede vogner til Model X for best mulig rekevidde. He he he

Men blir nok mye målinger og tråder om dette utover høsten i 2015.
Horten
Model X90D (18.03.17)

muggost

Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. august 2014, klokken 22:47
Sitat fra: Øggen på lørdag 30. august 2014, klokken 22:08
Spørsmålet er vel egentlig "hvor LANGT kan man dra en campingvogn"???

Kommer an på Campingvogna og svært hastighets avhenging. ;-)


Jeg regner det som en selvfølge at X'en kommer med campingvogn som tilleggsutstyr (selvfølgelig mva-fritt). En TeslaCamper altså, med 200KW batteripakke og Chademo-lader på baksida, slik at du kan tilby Leaf'er og annet rask litt nødstrøm når du møter de (i vegkanten) på fjellovergangene.  8)

tomrh

Sitat fra: muggost på onsdag 03. september 2014, klokken 20:37
En TeslaCamper altså, med 200KW batteripakke og Chademo-lader på baksida, slik at du kan tilby Leaf'er og annet rask litt nødstrøm når du møter de (i vegkanten) på fjellovergangene.  8)
Selv om det er sagt litt spøkefullt er det et genialt konsept. Hvorfor skal campingvogna bare være dødvekt? Det er jo mye bedre plass for et digert batteri i den enn i bilen, og dét batteriet dobler som strømforsyning mens man camper. Campingvognas tak og vegger er jo selvfølgelig heldekt av solcellepaneler og ei vindmølle som enkelt kan skyves opp vha teleskopstang.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

muggost

...samt utfellbar propell som generer vannkraft hvis du parkerer i nærheten av en bekk :-)

Nå mangler vi bare en  bitteliten  thoriumreaktor!

petersv

#65

tomrh

Caravanbransjen tilpasser seg elbilrevolusjonen med 30% lettere campingvogner i kompositt.
http://www.caravanbransjen.no/index.php?page_id=7098
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

autofil

Sikkert postet allerede, men TeslaBjørn dro min Adria 573 PT fra Lørenskog til Lygna. Litt over 7 mil. Bratt oppover siste mil. Ca 450 i forbruk. Ligger video på hans YouTube live kanal.

Real EoN

#68
Og jeg dro en Dethleffs New Line Camper 450 ca 16 mil i går, 20" hjul Model X 90D.
Hadde ca 390 i forbruk  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Griffel

Sitat fra: Real EoN på mandag 12. september 2016, klokken 21:00
Og jeg dro en Dethleffs New Line Camper 450 ca 16 mil i går, 20" hjul Model X 90D.
Hadde ca 390 i forbruk  :)
Mest nedover da kanskje?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Real EoN

@Griffel

Er nok ca 1,5 mil med bratt nedover og 3,5 mil med slakt nedover .. De resterende 11 mil er normalt tereng. 70-85 km/t så nær som i bratte svinger og underganger såklart  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Kristian O

Sitat fra: Real EoN på mandag 12. september 2016, klokken 21:00
Og jeg dro en Dethleffs New Line Camper 450 ca 16 mil i går, 20" hjul Model X 90D.
Hadde ca 390 i forbruk  :)
Kvar er bildet tatt? Såg så kjent ut  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Real EoN

#72
@Kristian O

Dette bildet er tatt etter isfjorden,hadde jeg snudd kamera 180 grader hadde du sett nesten rett mot Åndalsnes på den andre siden av fjorden  :)

Edit: Kom på at jeg tok jo bilde den vegen å... Så der har du plassen !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Bly

Kjørte tur retur grimstad vigeland med campingvogn (T@B-400) 1000kg i helga. Holdt 80 der det var mulig. 104 km hver vei, og 50% forbruk. Brukte 39,8 Kwh 380wh/km. Model X90D
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Bly

Har nå kjørt Strekningen Grimstad - Bodø med campingvogn. ( Tabbert400 ca 1000kg) Lengste og tøffeste strekket mellom to hurtigladere er Mosjøen -Storjord. Spesiellt nå når Korgfjelltunellen er stengt. Må da over toppen på Korgfjellet som ligger ca 600 meter over havet. Ned til Mo i Rana og så opp over 700 meter igjen over Saltfjellet. I tillegg er det mye opp og ned på denne 200km strekningen. For å klare dette la vi oss på ca 60-70 kmh som de fleste steder passer godt i forhold til vei og trafikk. Da vi ankom Storjord hadde vi 3% strøm igjen. 20 km før Storjord var vi nede i 2% strøm, så det var da flott å trille ned de siste 20 km uten å bruke mer strøm. Vi var fire personer i bilen med full oppakning samt en del ting med til vår datter som går på skole i Bodø. Tenker det hadde vært flott med en hurtiglader på Mo. Strekningen Grong-Mosjøen er også ganske tøff. Vi hadde 4 % strøm igjen etter den strekningen.
Ellers så la vi opp ladingen slik at vi hadde lite strøm igjen hver gang vi ankom en hurtiglader. Da går ladingen raskest. På de fleste plasser stod vi bare 15-40 minutt og ladet. Det var bare i Stjørdal vi måtte koble av vogna for å lade. Der er ladestasjonene godt pakket inn slik at man opptar for mange plasser uten å ta av vogna. Taxi sjåførene som der kjører Tesla og bruker hurtigladerne hyppig liker ikke å vente 2 minutt på at en tilhenger som står i veien skal kobles av. Og sånn er det jo når man er på jobb, og har det travelt. Veldig trivelig også å prate med folk på ladeplassene underveis. Tabberten er flott å ha bak Teslaen. Den merkes egentlig ikke på annet enn forbruket. Campingvogn bak Tesla er helt greit, men hurtigladerne bør stå litt tettere noen steder for at det skal være greit.


Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA