Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeluken lar seg ikke åpne...

Startet av Superman, lørdag 22. juni 2024, klokken 14:57

« forrige - neste »

Superman

I dag får jeg ikke opp ladeluken på min Enyaq, uansett hva jeg prøver på. Har prøvd å låse opp og igjen bilen mange ganger, med begge nøklene, og via dørsensorene på dørene. Normalt låser jeg først opp høyre dør bak via berøringssensoren i dørhåndtaket når jeg skal åpne ladeluken og bilen står låst, men nå har jeg prøvd alle dørsensorene rundt om på bilen. Jeg har startet opp bilen og kjørt litt, før jeg har prøvd alt igjen. Jeg har resatt infotaimentsystemet med svenskeknappen, og prøvd alt igjen. Men ingenting hjelper. Service og verksted hos nærmeste merkeforhandler er stengt i dag og i morgen. Så hva gjør jeg da? Jeg er jo ikke akkurat skrukyndig når det kommer til bil, har fysiske bevegelses-begrensninger, så å begynne å demontere noen panel i bagasjerommet tenker jeg ikke på engang. Må jeg vente til mandag og kjøre innom Møller Bil for å få løst problemet? Og dermed kan jeg ikke legge ut på litt lengre kjøretur i helgen. Noen tips til å låse opp, uten å måtte bryte opp lokket? Noen andre som har hatt samme problemet?

Jeg fikk forøvig en liten SW-oppdatering på vei til jobb i går, som jeg aksepterte. Har fortsatt ME 3.0 (oppgraderingstime til 3.7 først i oktober). Kan det være denne som har skapt problemet?
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

i3/RSiV

Jeg har dette problemet ofte med sw 4.0 også. Da må jeg dobbeltrykke opplåsing på nøkkel,  da låser ladeluken seg opp.

Manualen viser til mekanisk frigjøring av ladekontakten, usikker på om det åpner luken også.
https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nb_NO/show/fdb095a7927edf8b102d3d88e39d8478_1_nb_NO?query=ladekontakten

Superman

Sitat fra: i3/RSiV på lørdag 22. juni 2024, klokken 16:56Jeg har dette problemet ofte med sw 4.0 også. Da må jeg dobbeltrykke opplåsing på nøkkel,  da låser ladeluken seg opp.

Manualen viser til mekanisk frigjøring av ladekontakten, usikker på om det åpner luken også.
https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nb_NO/show/fdb095a7927edf8b102d3d88e39d8478_1_nb_NO?query=ladekontakten
Takk for tipset. Men det virket ikke det heller, dessverre 🙁

Superman

Var innom Møller i morges. De brøt opp ladeluken. Da knekker låsesplinten, og luken står åpen og er ikke 100% inntil. Ny lås blir montert i fbm. service i august...

Martin Eden jr

Jeg fikk også samme problem med ladeluke som ikke lot seg åpne her forleden (80x 2022-mod). Veldig upraktisk da jeg skulle på 50-mils tur neste dag. Selvfølgelig var det helg - og det tok flere dager for Skoda-verkstedet å fikse det (byttet en elektrisk mekanisme). På garanti, men likevel er dette et problem som gjør bilen ubrukbar - og de burde lage en "recall" på dette. Ser at det er mange på ulike fora med samme problem - også andre MEB-biler.

Sist la jeg merke til at dette var en av svært få feil en tysk taxi-eier hadde hatt på sin Enyaq som nå har gått over 280k:
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA