Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Oppgradering" til brukt GTX

Startet av heiahans, mandag 17. juni 2024, klokken 18:51

« forrige - neste »

heiahans

Hei! Mitt første innlegg her på forumet. Håper noen kloke sjeler kan gi noen innspill på mine tanker. Vi har en 2022 ID4 bakhjulstrekk med en del utstyr (matrix, panorama, krok, el. Seter++), som kun har gått rundt 25k.

De siste vintrene har vi sterkt vurdert firehjulstrekk, og jeg ser at det er greie priser på brukt GTX rundt samme årsmodell som vår. Tenker derfor at det kan gå an å selge vår brukt og kjøpe en brukt GTX. Eller er det bedre å kjøpe nytt, all den tid det kan være litt kampanjer o.l?

På forhånd takk for alle innspill!

daktari

Jeg har hatt begge, og spørsmålet er om du virkelig trenger 4wd? Bilene er ekstremt like, men 4wd litt tyngre i snuten. Og interiøret med røde sømmer etc som noen elsker og noen hater.
Men klart 4wd har mye bedre fremkommelighet når det er masse snø i veibanen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Det enkleste er vel å begynne å gi bud på biler på finn.no, og samtidig innhente tilbud fra forhandlere. Så kan du jo se om differansen blir liten eller stor? Ang AWD eller ikke så er det en massiv komfort sak, men man klarer seg jo fint med hurtigkjetting også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Om det i hovedsak firhjulstrekk du ser etter, så finnes det også den nye ID.4 Pro 4MOTION Highline å velge i, og enkelte brukte Pro med firhjulstrekk av tidligere årgang. Men ID.4 GTX 4MOTION er det mer å velge i på bruktmarkedet.

For egendel så ville det nok blitt tungt å gå tilbake til tohjulsdrift etter å ha kjørt Pro 4MOTION en vinter, men dette er jo veldig individuelt og avhengig av hvor bratt det er der man bor og slikt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Schnellpanzer

Jeg synes det er stor forskjell på 2- og 4-hjulstrekk. På vinterstid er det ingen tvil om hva som er å foretrekke, etter mine erfaringer. Både generell framkommelighet, og ikke minst situasjoner der du har bruk for akselerasjon f.eks når du skal inn på annen vei. Jeg kjører iD.4 GTX -23 mod. 

Limodriver

#5
Jeg er enig i at awd gir bedre fremkommelighet, akselerasjon osv. Imidlertid er det mulig å tilpasse kjøringen slik at en ikke må ha awd for å rekke en luke som krever grep på alle 4 hjul for at det ikke skal gå galt.

Jeg har ikke hatt awd før for et par år siden. Jeg har både kjørt mye og på vanskelige steder. Alt annet likt er awd bedre, men å kjøpe awd for å kjøre rundt i byen mener jeg er tull annet enn evt at det trolig er lettere å selge.

Dette blir som vandrehistorien om snekkeren som bygget hytte på en dyr hyttedestinasjon for flottenfeiere med mye penger fra Oslo. Han fikk spørsmål hvordan han klarte seg med bakjhulsdrevet Volvo 240 - da svarte han "du vet jeg kjører så lite innafor (les i byen) at jeg trenger ikke firehjulstrekk". Trolig var det ikke dårlig vintervedlikehold av veiene i Oslo han anså for å være utfordrende...

Videre vil jeg slå et slag for å opptre på en ordentlig måte på finn.no. Det er selvfølgelig greit å forhandle pris, men å gi bud på finn som det refereres til ovenfor krever takt og tone. Når jeg mottar skambud som ligger milevis under både prisantydning og markedet med f.eks bare et tall og ? eller gjentagende mas om "siste pris" da får jeg ikke lyst til å selge eller ha en dialog med vedkommende. Start en dialog, gjør undersøkelser og gi gjerne et bud som en evt begrunner eller f.eks still spørsmål om det er noe å gå på i pris el.l. Vi er alle tjent med en fornuftig og ryddig dialog ved salg/kjøp av bil og ikke minst forebygge etterpåfølgende krangler.

hELgenen

Sitat fra: Limodriver på torsdag 04. juli 2024, klokken 15:19Jeg er enig i at awd gir bedre fremkommelighet, akselerasjon osv. Imidlertid er det mulig å tilpasse kjøringen slik at en ikke må ha awd for å rekke en luke som krever grep på alle 4 hjul for at det ikke skal gå galt.

Jeg har ikke hatt awd før for et par år siden. Jeg har både kjørt mye og på vanskelige steder. Alt annet likt er awd bedre, men å kjøpe awd for å kjøre rundt i byen mener jeg er tull annet enn evt at det trolig er lettere å selge.

Dette blir som vandrehistorien om snekkeren som bygget hytte på en dyr hyttedestinasjon for flottenfeiere med mye penger fra Oslo. Han fikk spørsmål hvordan han klarte seg med bakjhulsdrevet Volvo 240 - da svarte han "du vet jeg kjører så lite innafor (les i byen) at jeg trenger ikke firehjulstrekk". Trolig var det ikke dårlig vintervedlikehold av veiene i Oslo han anså for å være utfordrende...

Videre vil jeg slå et slag for å opptre på en ordentlig måte på finn.no. Det er selvfølgelig greit å forhandle pris, men å gi bud på finn som det refereres til ovenfor krever takt og tone. Når jeg mottar skambud som ligger milevis under både prisantydning og markedet med f.eks bare et tall og ? eller gjentagende mas om "siste pris" da får jeg ikke lyst til å selge eller ha en dialog med vedkommende. Start en dialog, gjør undersøkelser og gi gjerne et bud som en evt begrunner eller f.eks still spørsmål om det er noe å gå på i pris el.l. Vi er alle tjent med en fornuftig og ryddig dialog ved salg/kjøp av bil og ikke minst forebygge etterpåfølgende krangler.

Litt off topic,men etter å ha fått tilbud om innbytte med mulighet for selge innbyttebilen før overtagelse så gikk jeg på finn og la ut bilen 5-6 lapper over innbyttepris. Jeg tenkte kanskje det kunne bli en enkel vinn-vinn for både kjøper og selger. Tror prisen den gang var rundt 400k,så de 5-6 lappene utgjorde ikke store pengene av totalen. Det var også den lavest prisede på finn.no,men trolig også den best holdte den gang. Strøken var bilen og ingen andre enn merkefothandler hadde rørt bilen. Jeg var helt åpen om hva jeg hadde fått tilbudt av innbyttepris. Da kom det en kar som mente at jeg burde selge til innbyttepris til han. Argumentasjonen hans var at hans penger var like bra som merkeforhandler. Jeg sa at oppgjøret via merkeforhandler var å foretrekke fremfor privat salg og at dersom jeg skulle selge bilen privat så ville jeg ha noe igjen for det. Da klikket det helt for karen og han gikk rett i strupen på meg og nærmest truet meg. Hans penger var like bra som forhandler og han ville ikke akseptere at jeg skulle kunne selge til en annen til samme pris. En skikkelig ekkel opplevelse var det. Bilen ble ikke solgt til denne mannen..men neste som tok den med en gang uten forsøk på pruting. En vet aldri hvem som dukler opp...og enkelte eier ikke folkeskikk..


turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. juli 2024, klokken 15:52Da kom det en kar som mente at jeg burde selge til innbyttepris til han. Argumentasjonen hans var at hans penger var like bra som merkeforhandler. Jeg sa at oppgjøret via merkeforhandler var å foretrekke fremfor privat salg og at dersom jeg skulle selge bilen privat så ville jeg ha noe igjen for det. Da klikket det helt for karen og han gikk rett i strupen på meg og nærmest truet meg. Hans penger var like bra som forhandler og han ville ikke akseptere at jeg skulle kunne selge til en annen til samme pris. En skikkelig ekkel opplevelse var det. Bilen ble ikke solgt til denne mannen..men neste som tok den med en gang uten forsøk på pruting. En vet aldri hvem som dukler opp...og enkelte eier ikke folkeskikk..
Tyder på at folk ikke kjenner loven rundt salg fra forbruker til forbruker vs forbruker til forhandler. Jeg tar lett ett tap på 10k for å selge til forhandler vs privatperson. Fem av de seks siste bilene jeg har solgt har gått til forhandler, og samtidig har de gjerne gitt høyere bud også. Virker som om mange private kjøpere tror de skal gjøre kupp når de kjøper privat.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

unik42

Litt i samme lesten som trådstarter. Jeg vurderer også oppgradering til 4-hjulstrekk og har i den grad sammenlignet brukt med nytt.

Jeg vil ha 360 graders kamera og merker at det er ikke fryktelig mange ID4 GTX/4-Motion med area view. Men sjekker jeg nybil hos Møller så virker det jo som om det ikke er mulig å få tak i på nye ID4er. Stemmer det?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

magfred

Sitat fra: unik42 på torsdag 08. august 2024, klokken 12:13Litt i samme lesten som trådstarter. Jeg vurderer også oppgradering til 4-hjulstrekk og har i den grad sammenlignet brukt med nytt.

Jeg vil ha 360 graders kamera og merker at det er ikke fryktelig mange ID4 GTX/4-Motion med area view. Men sjekker jeg nybil hos Møller så virker det jo som om det ikke er mulig å få tak i på nye ID4er. Stemmer det?

Ser ut som at konfiguratoren ikke har mulighet til å legge til "Førerassistentpakke+", som bl. a. inneholder Area View 360 graders kamera. Ligger i prislisten, og er mulig å få med på 4Motion Highline for 14900,- eks moms. For GTX koster samme pakke over dobbelt så mye av en grunn...
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

unik42

Sitat fra: magfred på torsdag 08. august 2024, klokken 13:26Ser ut som at konfiguratoren ikke har mulighet til å legge til "Førerassistentpakke+", som bl. a. inneholder Area View 360 graders kamera. Ligger i prislisten, og er mulig å få med på 4Motion Highline for 14900,- eks moms. For GTX koster samme pakke over dobbelt så mye av en grunn...

Rart det er borte fra konfiguratoren...
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Noe av ekstrautstyret (eller i min verden bør det være standard på en bil til over 400k) er 360 kamera som brukes hver dag. Har ikke trang parkeringsplass hjemme eller på jobb. Mindre sjanse for å kantkjøre felger med 360 kamera. Når vi trengte en til (og større bil), så kunne vi ikke ha en Nissan Leaf med 360 kamera og en ID.4 uten kamera. Husker at blindsonevarsel var ekstrautstyr når vi kjøpte ID.4. Helt håpløst, det handler jo om sikkerhet med blindsonevarsler.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

hELgenen

Sitat fra: TJV på torsdag 08. august 2024, klokken 17:37Noe av ekstrautstyret (eller i min verden bør det være standard på en bil til over 400k) er 360 kamera som brukes hver dag. Har ikke trang parkeringsplass hjemme eller på jobb. Mindre sjanse for å kantkjøre felger med 360 kamera. Når vi trengte en til (og større bil), så kunne vi ikke ha en Nissan Leaf med 360 kamera og en ID.4 uten kamera. Husker at blindsonevarsel var ekstrautstyr når vi kjøpte ID.4. Helt håpløst, det handler jo om sikkerhet med blindsonevarsler.

Tja..jeg har ikke 360 kamera eller blindsonevarsler på noen av mine nåværende biler. Hadde det på alle mine for noen uker siden da jeg nylig har kjøpt nytt. Savner ikke noe. Så her er det sikkert mye smak og behag. Synes faktisk det er bedre med litt mindre utstyr.

TJV

Selvfølgelig, man er forskjellig. Men, med bakovervendt barnesete på høyre side bak stjeler mye utsyn i trafikken, så fruen var ganske bestemt på at vi måtte ha blindsonevarsler på ny bil også. Har faktisk opplevd på Leaf den varslet om kryssende syklist (før jeg så den) hjemme i min egen utkjørsel når jeg rygget ut i gaten. Det ble nok ikke spart et liv pga varsel, men situasjonen ble mindre "dramatisk". (Jeg pleier å rygge inn og kjøre ut på de fleste plasser ). Så, jeg har hatt mer behov for blindsonevarsler enn aibag i en bil, uten videre sammenligning.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Øyvind.h

#14
Blindsonevarsler er helt basic utstyr i en moderne bil. Med visning der der en naturlig sjekker ved feltskift (ved speil).

Som medtrafikant setter jeg pris på bilene som viser detektert hindring med lys i speilet. Da vet jeg når jeg kommer opp på siden av bilen at den har det utstyret, og at det reduserer sannsynlighet for at bilen i det andre feltet gjør noe som får konsekvenser for meg. Rett og slett en fin ekstra trygghet jeg setter pris på i trafikken. Lyset viser at bilen er klar over hindring. Dermed vil forsøk på å blinke over i min fil resultere i tydelige advarsler i bilen. Og et fint sikkerhetsnett for meg som sjåfør, selv om jeg ikke kan huske å ha gjort den typen feil. Derimot har jeg en 2 år gammel video av en trailer som forsøker å legge seg inn i kollektivfeltet der jeg lå. Den burde hatt blindsonevarsling, selv om den ikke hadde noe å gjøre i kollektivfeltet uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA