Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ACC velger feil hastighet østover på ring 3 (Oslo)

Startet av Popeye, fredag 23. august 2024, klokken 20:49

« forrige - neste »

Popeye

Etter å ha mistenkt en stund at det var et problem med ACC på ring 3 østover fra Bryn mot Ryen, har jeg nå testet det litt.

Nesten hver eneste gang jeg kjører på ring 3 østover, så mener Enyaq'en at fartsgrensa er 110 km/t fra omtrent avkjøringen til Bryn og videre gjennom tunnelen. Ligge jeg i kø gjør det ikke noe, men er jeg alene på veien så akselererer bilen til 110 km/t relativt kjapt. Det er ingen skilt der som kan tolkes som et fartsgrenseskilt med 110 på.

Er det andre som opplever det samme?

Superman

Du er nok ikke alene her, nei. Nå bor ikke jeg i Oslo, og kjører svært sjeldent dit. Men det samme skjer med meg på 4-felts motorvei i 80-sone. Vel og merke ikke helt opp til 110 km/t, men alltid opp til 90 km/t der det er 80-sone. Dette skjer hver eneste gang når jeg kjører inn på en såkalt motorvei med blått motorveiskilt. Nesten alle slike motorveier i mitt nærområde har fartsgrense på 80 km/t. Derfor har jeg slått av funksjonen "Forutse tillatt hastighet", så jeg kan stille inn rett hastighet selv ved bruk av ACC.

Det finnes også et 20 km langt motorveistrekk her med fartsgrense på 100 km/t, der fartsgrensen er skiltet underveis, og da viser faktisk bilen rett fartsgrense på 100 km/t...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA