Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skremmende dårlig test

Startet av Otkristo, mandag 10. juni 2024, klokken 16:57

« forrige - neste »

Otkristo

Og som vanlig Vw kommunikasjonssjef:
Bla bla bla bla
Hvorfor er VW (fortsatt) så dårlig på BMS og utnyttelse av batterikapasiteten. 

OC-Freak

Reflekterer vel alle tester jeg har sett, hvor høyere strømforbruk enn forventet går igjen. Både for id 7 og ex30.

Men de har jo ett poeng med at rekkevidden er god nok for folk flest uansett.  ::)

daktari

Ta denne diskusjonen i "NAF el-prix-tråden".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: OC-Freak på mandag 10. juni 2024, klokken 18:24Reflekterer vel alle tester jeg har sett, hvor høyere strømforbruk enn forventet går igjen. Både for id 7 og ex30.

Men de har jo ett poeng med at rekkevidden er god nok for folk flest uansett.  ::)
Ikke sant. Du kjøper 1 kg kjøttdeig, men får bare 600 gram.
Volkswagen kommunikasjonssjef:
det holder med 600g for folk flest 😂
Møller og VW blir bare mer og mer arrogante.

vinterdekk

ID.4,5,Buzz var (+/-) tett på WLTP i sommertesten til NAF i tidligere år, uten at jeg har studert hvordan de lå an i forhold til snittet. Er ID.7 sine resultater utenfor eller innenfor det VAG pleier å levere da?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bmw_Tryne

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 11. juni 2024, klokken 11:59
Sitat fra: OC-Freak på mandag 10. juni 2024, klokken 18:24Reflekterer vel alle tester jeg har sett, hvor høyere strømforbruk enn forventet går igjen. Både for id 7 og ex30.

Eller du kjøper en diesel / bensin som «skal» gå på 0.6l / mila men viser seg å bruke 1.0 liter. Så kan en si at så lenge tanken er stor så er ikke dette ett problem? Ekstra forbruk koster, strøm er heller ikke gratis

Bmw 530i G30

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Otkristo på mandag 10. juni 2024, klokken 16:57Og som vanlig Vw kommunikasjonssjef:
Bla bla bla bla
Hvorfor er VW (fortsatt) så dårlig på BMS og utnyttelse av batterikapasiteten. 

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 11. juni 2024, klokken 11:59

Her tyr Otto Kristoffersen i likhet med Motor og andre media til lettvint journalistikk/forhastede og lite gjennomtenkte slutninger uten å sette seg inn i denne testen. Det forundrer meg at både VWs pressesjef, Otto Kristoffersen og NAF/MOTORs eksperter ikke analyserer resultatene grundigere og stiller seg spørsmål om hvorfor resultatene egentlig spriker sånn. Er det virkelig bilene som er så ulike, vil kundene oppleve dobbelt så store wltp avvik ved å velge bil X fremfor bil - slik mange media med NAF MOTOR i front påstår?

Otto skriver videre: "Ikke sant. Du kjøper 1 kg kjøttdeig, men får bare 600 gram.
Møller og VW blir bare mer og mer arrogante."
Jeg spør da hvordan selger Tesla "kjøttdeigen" sin?-har du sjekket Teslas resultater i disse testene med like kritisk blikk som du gjør med feks VW (som du ofte ser på med kritisk blikk her, har aldri sett deg ha på samme brillene når du skriver i Tesla delen her eller på Facebook) Du har neppe tatt deg tid til det basert på det jeg ser at du skriver her inne, så jeg kan gjerne informere deg: Tesla og Vw har begge ved flere anledninger/modeller levert avvik på 20-30 % , så her "selger både VW og Tesla kjøttdeig" på nøyaktig samme måte, for å bruke ditt bilde. Ser du dermed på Tesla som like "arrogante" som du mener VW og Møller er?

Jeg spør deg videre, har du reflektert over hva som kan være grunnen til at utslagene enkelte år kan bli såpass store?  Neppe, basert på det du skriver. Det som går igjen er at bilene stopper få kilometre fra den avgjørende toppen i løypa. Har du reflektert over at noen Tesla modeller går over 6 mil etter at bilen viser 0% / 0 km og vil ha sjåføren til å stoppe/lade umiddelbart - og at på den andre side andre års Naf tester viser at Tesla biler bare går under 1 mil eller rett over 1 mil etter viste 0%/0 km restrekkevidde? Igjen anbefaler jeg deg å bruke en time på å sjekke testene de ulike år og hvor i løypa bilene stopper. Jeg kan røpe at det som ofte går igjen for både Tesla, VW og flere andre, er at mange av bilene med mye WLTP avvik/som får få km etter at biler viser 0% stopper rundt 45 mil - rett før de avgjørende toppen som kan gi opp til 6 mils ekstra rekkevidde om man er heldig og kommer over.

I år stoppet TM3 i likhet med id7 rett før toppen og gikk antakelig glipp av 3-6 mils ekstra rekkevidde og dermed ca 10 % mindre wltp avvik. Tmy kom feks over denne toppen fordi den har 2 mil lengre wltp rekkevidde og fikk dermed nyte godt av de lange nedoverbakkene som tidligere år har gitt Tesla model 3 over 6 mil ekstra rekkevidde. Da Tesla model 3 fikk 6 mils ekstra rekkevidde og dermed meget lavt wltp avvik, så hadde sjåføren i følge NAF med nød og neppe karret seg over bakketoppen som id7 og tm3 i årets test var få kilometre unna å nå. Betyr det at id7 og årets tm3 er mye dårligere på wltp avvik enn tm3'en som med nød og neppe kom seg over kneika og fikk over 6 mil ekstra etter at bilen viste 0% ?

Når det er så få kilometre som skiller om en bil kommer over kneika eller ikke, så kan fort snittfart, kjørestil, lokale nedbørs forskjeller spille inn og i verste fall hindre biler som årets TM3 og id7 fra kommer over kneika. Slikt kan bety 10 % ekstra wltp avvik.

Id7 og tmy hadde i årets test omtrent identisk forbruk underveis ved 50 km passeringene, justerer man for at tmy har 2 mil mer rekkevidde, så var det helt frem til ca 10 % Soc omtrent identisk wltp avvik. TMY endte opp med omtrent 8 mil lengre rekkevidde fordi den hadde et par mil ekstra rekkevidde å ta av iflg wltp og kom dermed over den berømte kneika id7 og tm3 var få kilometre unna å nå. Mener Otto og NAfs eksperter at man får 8 mil ekstra rekkevidde og over 10% bedre wltp avvik ved å velge TMY fremfor TM3 og VW id7 ?

Jeg har flere ganger gått gjennom disse testene og sett på wltp avvik totalt sett - sammenlignet merker osv. Har stor interesse på å gå dypere inn i ting, mye grunnet det jeg jobber med. Er det vesentlig forskjell på Tesla og VW når det gjelder wltp avvik i disse testene totalt sett? Jeg regner med at du undersøker dette og følger opp med kritiske innlegg i Tesla gruppene også fremover -ikke bare mot Møller/VW :-)

En liten kommentar til slutt: Jeg støtter 100% at media tester både Vw og andre elbiler grundig og kritisk. Samtidig mener jeg at NAFs testmetode er blant de dårligste som jeg kjenner til grunnet de mange feilkilder som kan slå inn og gi store utslag for en den av bilene. Naf testen er opplysende på sitt beste og kan i beste fall brukes som en del av det store bildet. Anbefaler alle å lese et bredt utvalg av tester, da vil man se at både Tesla og VW leverer bra på wltp avvik i et stort utvalg av tester. Så bildet er mer nyansert enn det en del Tesla entusiaster prøver å skape. (Jeg har ingen som helst forbindelse med VW, eier i dag helt andre merker da jeg liker å variere både biltype og prøve nye ting. Både Møller og Tesla må godta kritiske blikk når de blir tatt for kritikkverdig kundebehandling og manglende levering av tjenester/funkjsjoner - noe som dessverre skjer hos begge merker. Å være store som Tesla og VW/Møller kan i noen tilfeller dessverre føre til arroganse og kritikkverdig kundebehandling, noe som media selvsagt kan skrive om de gangene det skjer)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.
Nissan Leaf 2018 mod.
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod.

Otkristo

Kjære Kjell Salvigsen

1. Whatboutisme er kjipt.
2. Ta denne diskusjonen i "NAF el-prix-tråden".  :police:
3. Ikke ta alt så personlig når det gjelder ID bilene fra VW OG møller.
God dag videre til deg.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 11. juni 2024, klokken 14:52Kjære Kjell Salvigsen

1. Whatboutisme er kjipt.
2. Ta denne diskusjonen i "NAF el-prix-tråden".  :police:
3. Ikke ta alt så personlig når det gjelder ID bilene fra VW OG møller.
God dag videre til deg.

1. Å ty til påstander om "Whatboutisme" er "kjipt." (Å dra inn eksempler fra Tesla er høyst relevant mener jeg fordi de også er en stor aktør i disse testene og som i likhet med VW oppnår svært sprikende resultat grunnet høydeprofil i NAFs løype og andre faktorer. Les det jeg skriver fremfor å ty til Whatboutisme knepet. VW må definitivt tåle kritisk blikk, men da bør det være gjennomtenkt og grundig belyst.)
2. Du startet og fortsetter diskusjonen her, derfor svarer jeg her. Du må tåle å bli motsagt så lenge det er saklig. Håper du tar deg tid til å studere NAF testene jeg bruker som eksempel fremfor å rope Whataboutisme.
3. Jeg tar ikke dette personlig, det er "kjipt" å ty til slike påstander når noen sier deg i mot -svar heller saklig på det jeg skriver.

God dag videre til deg også !
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.
Nissan Leaf 2018 mod.
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod.

turfsurf

ID.7 har gjort det bra i flere andre tester. Jeg stoler mere på de enn på NAF testen hvor det er mange ukjente faktorer, og løypens natur gjør at det blir store forskjeller.

Hadde de i det minste publisert passeringstidspunkt og værforhold for hvert sjekkpunkt, samt antall stopp og varighet på de, pluss netto høydemeter og normalisert rekkevidde (kan regnes ut rimelig greit fra høydemeter) så hadde det vært nyttig.

De gjør ikke engang slike ting som å sette lufttrykk etter produsentens spesifikasjon, det er opp til den enkelte sjåfør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA