Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think 2011 - Hjelp til å stille diagnose

Startet av mathoe, søndag 09. juni 2024, klokken 21:13

« forrige - neste »

mathoe

Hei,

Jeg har en onkel som kjøpte sin første elbil for et drøyt halvår siden: en svart Think City 2011.

Han har vært strålende fornøyd med bilen, inntil den en dag med 200 m igjen til gårdsplassen brått mistet matlysten på fremdrift. Hvis man prøvde å sette bilen i gir - framover eller bakover - begynte hele bilen å riste. Så nå trenger onkel litt hjelp med å finne ut av hva som er feil.

Det står mye gull om feilsøking her på forument, og her er det jeg har prøvd så langt:

Hardware:
Software:
THINK Diagnostics v. 2.2.5 m/ vedlagt config (THINKDiagnostics.txt)
Jeg prøvde dette først, men fikk ikke kontakt med bilen med GODIAG-dongla. Mulig dongla ikke er støttet, evt. at config er feil?

SavvyCAN m/ DBC-fila til Warlock
Her fikk jeg kontakt i dag! :D MKS CANAble Pro'en ble lagt til som en "LAWICEL / SLCAN Serial" type med CAN Bus Speed satt til 500000.

Vedlagt (think-turn-on-set-to-drive.csv) er en eksport av dagens scan hvor:
- Tenningen innledningsvis var skrudd helt av.
- CAN-adapter ble koblet til.
- Scan ble startet.
- Med fot på brems ble tenningen skrudd helt på. Etter litt juletrebelysning i instrumentpanelet blinker nå "Power Limit".
- Girspak ble flyttet fra Park til D og E og tilbake igjen. Think'en piper og uler så lenge girspak står i noe annet gir enn Park.
- Scan ble satt på pause.
- Tenningen skrus helt av.

Den opprinnelige feilbeskrivelsen til onkel sa at bilen begynte å riste når den blir satt i gir. Det fikk jeg selv oppleve for et par uker tilbake (da hadde jeg desverre ikke CAN-adapteret tilgjengelig), men ristingen var borte under feilsøkingen i dag. Uvisst hvorfor ristingen har opphørt.

Jeg har prøvd å sammenlikne de aktive feilkodene (0x721: 11_Contactor_PreCharge_Short_Fault) med andre historier her på forumet. Jeg er fristet til å sjekke hvordan det står til med precharge motstand på MLEC-kort (ref. [1], [2] og [3]). Selv om feil med precharge ikke er relevant mtp. at bilen slo seg vrang under kjøring? Precharge er vel kun relevant ved start av bilen?

Er det ellers noe som skiller seg ut i SavvyCAN-scan'en?

Og er det mer verdifull informasjon å hente ut fra bilen (via CHAS, CommTool o.l.), eller er det verdt et forsøk å senke ned høyspenningsbatteriet for å ta en kikk på MLEC-kortet?

På forhånd takk for innspill!

Marsto

Hei mathoe. Det er ikke usansynlig at noe har skjedd med precharge men jeg ville prøvd å bruke commtool 3.08 først for å slette feilkodene. Hvis du hører kontaktorene slå inn når du trykker på slett feilmeldinger i commtool er det mest sansynlig ikke precharge problem. Da min precharge brente slo flere av precharge kodene inn med feil. Har du commtool 3.08?
Edit: Du bør få kontakt med commtool med samme utstyr som du brukte til savvycan. Uansett hvis du har mulighet til å ta ned batteripakken bør du gjøre det men først etter at du har blitt litt sikrere på hva det er. worry her på forumet er ikke i tvil om at de aller fleste kasser har fuktproblemer. Det kan nok alle som har gjort jobben bekrefte, ja.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Heisann

Her har du forsket og forsøkt mye bra ser jeg. Virkelig godt jobbet! og du har kommet langt.

Jeg har hørt om en annen bil som hadde de samme symptomene, men også der er nok ikke diagnostisering, fiksing, og feilretting ferdig så vidt jeg vet, så helt hva som forårsaker dette vet vi ikke. Likevel er det nok helt riktig steg å starte med diagnose.

Ut fra savvycan-fila du delte ser man (som du skriver) at batteriet ikke er fornøyd når den tester ut precharge (ja precharge er kun i bruk ved oppstart). Det er faktisk nok til at den ikke vil lukke kontaktorene i batteriet og gi strøm til bilen. I en av de andre meldingene sier også styringssystemene at batteriet rapporterer feil (melding 0x305 -> sys_BMI_state:Fault). Dette er en av sjekkene den gjør hver gang bilen startes, så det er nok noe som fremdeles er aktivt og reelt. Mest sannsynlig vil ikke en reset/sletting av feil ordne på dette. Det spørs om batterikassa må ned for en nærmer inspeksjon.

Når det gjelder annen programvare, så er det nok lite Think TechCentre kan fortelle deg som SavvyCan ikke kan, men det er muligens en god del mer pedagogisk fremstilt. SavvyCAN kan også slette feilkoder, men det er litt knotete å sende CAN-meldinger med savvyCAN.
Jeg fikk til å bruke Godiag-kabel med Think TechCentre, så det er fullt mulig, og konfigurasjonsfilen din ser rett ut med første øyekast (jeg kan ta en nærmere kikk også). Er du sikker på at driverfilene ble rett installert? (du kan sjekke om innslagene for kabelen ligger under PassThruSupport-delen i treet i regedit, og om kabelen dukker opp i device management) Du vil kun slette feilkoder, studere enkelte variabler, og "intervjue" flere av kontrollerboksene i TechCenter, og slette feilkoder i disse.

Derimot om du skal bruke CommTool og studere batteriet mer inngående må du ha en PCAN adapter, eller tilsvarende kina-klone (ganske lik den du nå har egentlig, men støtte for PCAN også). Man kan da også se om det er celler som er defekt eller om det er styrekort som ikke svarer etc. (Det var en melding blant historiske meldinger hos deg som indikerte at det tidligere har vært noen problemer med at et kort ikke svarer, men det har også rettet seg selv etter dette, det kan være det har vært fuktinntrenging i batterikassa).

Ellers er det et tips å holde 12V-batteriet godt ladet og gjerne ha tilkoplet en 12V lader hele tiden mens du tester ut diverse. Det skjer veldig mye rart i bilen når 12V spenningen blir for lav. Jeg ser ut i fra meldingene at spenningen der er på 11.4V under testen, det er meget mulig greit nok, men den bør i alle fall ikke bli voldsomt mye lavere...

Og sist, som du sikkert har lest ble ikke Think helt ferdig med diagnoseverktøyene sine, så i enkelte tilfeller er det bare CHAS som kan forklare hva som skjer. Det er en enkel kabel å lage, men om man kjøper deler på nærmeste butikk blir det fort i veldig store kvanta man må kjøpe bare for en plugg...

Hvor i landet holder dere til? Det kan være noen som kan låne vekk både diagnoseutstyr/kabler og kanskje ekspertise i nærheten...

EDIT: Det er noe med driverne til GoDiag som virusprogrammer reagerer på (og gjerne sletter filer). Meget mulig er det en trojaner der eller tilsvarende. Den beste løsningen om du skal bruke den er vel å legge det hele inn i en virtuell PC uten nett. Det er i alle fall smartere enn å skru av virusbeskyttelsen på hovedPCen :/

worry

Hei,
Du har virkelig satt deg inn i diagnose-mulighetene! Du kan mer enn de fleste allerede.  :+1:

Nå har du allerede fått gode svar fra Marsto og Warlock, og jeg har ingenting å tilføre til det.

Men jeg henger meg, som vanlig, opp i fuktighet/vann. Den opprinnelige feilen du nevner, at bilen begynte å riste, ligner på det jeg hørte om mitt prosjekt (tråden "...med motorfeil" her på forumet).

Det er typisk for trefasemotorer å oppføre seg slik når en fase mangler. Da er det enten feil i motoren eller i PCU'en. Det ble byttet motor i den jeg jobber med, men feilen var nok i PCU'en. Den var våt inni og full av korrosjon. Jeg har nå fått bilen til å starte, men først etter bytte av PCU. Jeg hadde en ekstra jeg kjøpte fra en delebil.
Jeg tror ikke du vil se det på noen diagnose om dette er feilen(hva tror ekspertisen om den påstanden?). Foreslår at du tar opp lokket foran på PCU'en for å se etter fuktighet.

Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på mandag 10. juni 2024, klokken 11:59Det er typisk for trefasemotorer å oppføre seg slik når en fase mangler. Da er det enten feil i motoren eller i PCU'en. Det ble byttet motor i den jeg jobber med, men feilen var nok i PCU'en. Den var våt inni og full av korrosjon. Jeg har nå fått bilen til å starte, men først etter bytte av PCU. Jeg hadde en ekstra jeg kjøpte fra en delebil.
Jeg tror ikke du vil se det på noen diagnose om dette er feilen(hva tror ekspertisen om den påstanden?). Foreslår at du tar opp lokket foran på PCU'en for å se etter fuktighet.

:+1: Støttes 100%
Jeg vet ingenting utenom kanskje "external ISO" i noen tilfeller som kan påpeke en slik feil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA