Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 04. juni 2024, klokken 15:41

« forrige - neste »

edyrli

Det er meldt 3 grader og regn på venabygdsfjellet. Det nærmer seg at det knapt kan kalles sommertest. Det er allikevel interessant å følge med på hvordan det går.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Øyvind.h

Jøss, er de i gang i dag? Virker som om interessen for denne testen er helt borte. I starten var de jo på topp i mange nettaviser. Nå fant jeg ingen ting ved første øyekast, men har sikkert oversett noe.

Blir vel som vanlig - alle fakta forsvinner på veien, og noen biler trekkes frem uten at detaljene får noe fokus.

Får følge litt med hos NAF/Motor gjennom dagen, selv om det ikke er så veldig spennende eller relevant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Ser ut som de fleste har fått kontroll over forbruket sitt. Mindre som skiller nå enn tidligere år. Men meget imponert over TM3 RWD, kun 2% mindre igjen på batteriet på 150km enn TMY LR RWD og et forbruk på 12.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Daniel_0007

#18
Sitat fra: Kires på onsdag 05. juni 2024, klokken 13:07Ser ut som de fleste har fått kontroll over forbruket sitt. Mindre som skiller nå enn tidligere år. Men meget imponert over TM3 RWD, kun 2% mindre igjen på batteriet på 150km enn TMY LR RWD og et forbruk på 12.


Om sommeren ja, er nok større forskjeller om vinteren pga tesla sin varmepumpe tek med octotvalve.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kires på onsdag 05. juni 2024, klokken 13:07Ser ut som de fleste har fått kontroll over forbruket sitt. Mindre som skiller nå enn tidligere år. Men meget imponert over TM3 RWD, kun 2% mindre igjen på batteriet på 150km enn TMY LR RWD og et forbruk på 12.

Ja, men kan være at det fæle regnværet gjør at forbrukt kWh per mil jevner seg ut og. Da virker det som at kWh på batteriet får større betydning. De som vanligvis ruller sykt lett og effektivt får det tungt i regnet. Litt som en klatre-syklist sliter på slettene, og spurter sliter i fjellene...

Er jo imponerende rekkevidde på Hongqi EH-7 og Kia EV9 og Renault Scenic E-Tech. Virker som bra biler for de som foretrekker å kjøre 9 timer uten pissepause  ;)

Tesla Model Y                         2021-

Kires

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. juni 2024, klokken 13:17
Sitat fra: Kires på onsdag 05. juni 2024, klokken 13:07Ser ut som de fleste har fått kontroll over forbruket sitt. Mindre som skiller nå enn tidligere år. Men meget imponert over TM3 RWD, kun 2% mindre igjen på batteriet på 150km enn TMY LR RWD og et forbruk på 12.

Ja, men kan være at det fæle regnværet gjør at forbrukt kWh per mil jevner seg ut og. Da virker det som at kWh på batteriet får større betydning. De som vanligvis ruller sykt lett og effektivt får det tungt i regnet. Litt som en klatre-syklist sliter på slettene, og spurter sliter i fjellene...


Kan absolutt være der det ligger. Var overraskende jevnt, så en mulig forklaring der
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

ToWalkOrDrive

#21
Så på live-sendingen på Youtube et par minutter, og da så jeg at Model Y hadde fått en varebil foran seg (holdt god avstand). Og etter en stund kom frem tekst at Model Y tok innpå når det gjelder gjenværende rekkevidde.... vet ikke om det var tilfeldig, men... eller om det er Model Y som liker bratte oppoverbakker bedre, og 3 varmegrader bedre med god varmepumpe...? Snodig sommer... Kan selvfølgelig og være ulike måter å kalkulere restdistanse/prosent. Det regner og litt mindre. Men 275mm brede dekk på Model Y er nok ikke det beste du kan ha med tanke på rekkevidde i våt asfalt.

https://www.youtube.com/live/8vH5l6nyu_k
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Artig med litt godt gammeldags drittvær da ;D

TMY :+1:

hELgenen



Electric cars in Norway


Øyvind.h

Da kommer den seg vel antakelig akkurat over kneika og får en del gratis mil i belønning?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Ikke bra for id7 med foreløpig største aviket på 22,7% tipper møller vil bestride resultatet igjen som vanlig 🤣
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

Og vi ser jo hvor i kartet den stanset, og hvor misvisende resultatet da blir 🤣🤣🤣
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Det en i hvert fall kan se ut av testen er at Renault Scenic (som er et samarbeid med Nissan) har gjort det fantastisk. Helt enestående på rekkevidde. En vinner! Til en lav pris!
At så mange slo Model Y RWD med det største batteriet er veldig imponerende. De andre enn Tesla har blitt så effektive at deres litt større batteri er nok til å kjøre lengre, i motsetning til før.

https://www.elbil24.no/nyheter/vi-har-kjort-splitter-nye-renault-scenic-og-den-leverer/80589251

Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA