Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

Elektro12

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juli 2024, klokken 09:30
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:53
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:22Da har jeg testet en Model Y ut og kjørt en del.

- Finnes det virkelig ikke adaptiv cruise i den som leser skilter og justerer fartsendringer selv uten at man må trykke på ikonet med fartsgrense hver gang? (Uten å ha autostyring på?)


Nei, men du kan holde hendelen ned i ett par sekunder i stedet for å trykke på skjermen.
Her har BMW kanskje det beste systemet. Man har 3 innstillinger: auto, "ta over manuelt" og ingen. Ta over manuelt er genialt, for man får varsel i display og HuD om ny fartsgrense lenger frem (fra kart) eller akutt (fra skilt). Det dukker også opp "set" ved siden av den nye farten, og man kan da trykke den knappen slik at bilen "overtar" ny fart. Endringen skjer ikke for tidlig eller for sent, så man kan velge å overta lenge før. Eller gi blaffen... samme for krappe svinger, men der er default redusert fart valgt, så kan man velge å overstyre.

Ikke dumt. Men VAG-gjengen sitt system synes jeg også virker veldig fint og som sagt - nesten et ankepunkt mot Tesla når Vision i tillegg er sketchy at best sammenliknet med sensorer+radar.

Dog er det likevel vanskelig å anse TMY som dårlig kjøp for 483+vinterhjul...

SurSnasen

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 17:45Ikke dumt. Men VAG-gjengen sitt system synes jeg også virker veldig fint og som sagt - nesten et ankepunkt mot Tesla når Vision i tillegg er sketchy at best sammenliknet med sensorer+radar.

Dog er det likevel vanskelig å anse TMY som dårlig kjøp for 483+vinterhjul...

Men samtidig: er dette er kjøp som bare skal til syvende og sist koke ned til noen tusenlapper? Eller går det på den faktiske funksjonaliteten og hva man sitter igjen med av følelse bak rattet gjennom flere tusen kilometer hvert år?

Har stått i samme valget et par ganger nå. Har tatt ut Model Y, men endt med å selge igjen til fordel for et VAG-produkt. Første gang skulle den erstatte en e-tron. Etter noen uker var det såpass mye som irriterte meg ved Model Y, at jeg byttet den ut til fordel for en ID.4 GTX. Tilbake fikk jeg komforten. Et flott Head up display. Adaptiv regenerering. En sømløs travel assist (autopilot). Mer komfortable seter. Setemassasje. Skikkelige matrix-lys. 360-kamera. Innsvingbart hengerfeste. Praktiske takrails. Panoramatak med solgardin. Jeg slapp rammeløse vinduer på dørene. Og Apple Carplay fikk jeg.

Mistet riktignok dashcam-muligheten, og fikk en rævva ladeeffekt på vinteren. Men dashcam kan jeg installere noe tredjepartsløsning for, og ladeeffekten har VW nå fått løsning på ved forvarming. Appen har mer funksjonalitet på Tesla. Men klarer oss utmerket godt med VAG sin.

Så ble fristelsen for stor. ID.4 skulle byttes ut, og Model Y ble bestilt da det ryktes om langt mer komfortable dempere. Fikk Y i hus, og solgte ID.4. Joda, Y var blitt hakket mykere. Men fremdeles altfor, altfor stiv. Fremdeles kunne jeg kjenne alle ujevnheter i veien. Alle hvite fotgjengerstriper. Filleristing på hytteveier. Og ingen forbedringer ellers.

Valget falt så på en Enyaq. Tilbake til komfort. Tilbake til teknologi. Tilbake til praktiske løsninger. Tilbake til gode kjøreturer. Litt stumpere enn ID.4, men likevel milevis bedre enn Model Y.

Til neste år blir det nytt bilbytte. Og jeg aner ikke hva jeg skal gå for. Godt mulig Model Y blir kandidat igjen om den kommer med tryneløft og bedre dempere. Eller ID.7 stasjonsvogn. Eller kanskje jeg rett og slett lar meg friste til en Xpeng G9.

Inntil da, i ditt tilfelle, hadde jeg personlig gått for en Enyaq.

ToWalkOrDrive

Er det som er med Tesla. Når en tenker...nå skal jeg skifte merke... så kommer de med en ny modell som knuser all motstand....kanskje i 2025:
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 09. juli 2024, klokken 19:32[...] Og Apple Carplay fikk jeg. [...]

Skikkelig morsomt å lese forskjellige folks meninger.  :+1:

Jeg husker når VW Up kom, og jeg leste at den ikke hadde noen integrert navigasjon. Man måtte bruke mobilen sto det. Jeg tenkte at det var en morsom løsning på en liten og billig bil. Når de prøver seg på det samme i en bil til over en halv million syns jeg ikke det er like morsomt. Det sitter i hvert fall langt inne for meg å kjøpe en bil som har dårligere muligheter for musikk og navigasjon enn jeg har på telefonen min til noen tusenlapper.

Gøy at du har et helt annet syn på det. Vi kommer ikke til å bli enige og det er helt greit.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

suverin

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 10. juli 2024, klokken 08:39Gøy at du har et helt annet syn på det. Vi kommer ikke til å bli enige og det er helt greit.

Det er rart hvor forskjellige vi er ja! Savner Android Auto hver gang jeg er på litt lengre tur med Teslaen. :D
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Elektro12

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 09. juli 2024, klokken 19:32
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 17:45Ikke dumt. Men VAG-gjengen sitt system synes jeg også virker veldig fint og som sagt - nesten et ankepunkt mot Tesla når Vision i tillegg er sketchy at best sammenliknet med sensorer+radar.

Dog er det likevel vanskelig å anse TMY som dårlig kjøp for 483+vinterhjul...

Men samtidig: er dette er kjøp som bare skal til syvende og sist koke ned til noen tusenlapper? Eller går det på den faktiske funksjonaliteten og hva man sitter igjen med av følelse bak rattet gjennom flere tusen kilometer hvert år?

Har stått i samme valget et par ganger nå. Har tatt ut Model Y, men endt med å selge igjen til fordel for et VAG-produkt. Første gang skulle den erstatte en e-tron. Etter noen uker var det såpass mye som irriterte meg ved Model Y, at jeg byttet den ut til fordel for en ID.4 GTX. Tilbake fikk jeg komforten. Et flott Head up display. Adaptiv regenerering. En sømløs travel assist (autopilot). Mer komfortable seter. Setemassasje. Skikkelige matrix-lys. 360-kamera. Innsvingbart hengerfeste. Praktiske takrails. Panoramatak med solgardin. Jeg slapp rammeløse vinduer på dørene. Og Apple Carplay fikk jeg.

Mistet riktignok dashcam-muligheten, og fikk en rævva ladeeffekt på vinteren. Men dashcam kan jeg installere noe tredjepartsløsning for, og ladeeffekten har VW nå fått løsning på ved forvarming. Appen har mer funksjonalitet på Tesla. Men klarer oss utmerket godt med VAG sin.

Så ble fristelsen for stor. ID.4 skulle byttes ut, og Model Y ble bestilt da det ryktes om langt mer komfortable dempere. Fikk Y i hus, og solgte ID.4. Joda, Y var blitt hakket mykere. Men fremdeles altfor, altfor stiv. Fremdeles kunne jeg kjenne alle ujevnheter i veien. Alle hvite fotgjengerstriper. Filleristing på hytteveier. Og ingen forbedringer ellers.

Valget falt så på en Enyaq. Tilbake til komfort. Tilbake til teknologi. Tilbake til praktiske løsninger. Tilbake til gode kjøreturer. Litt stumpere enn ID.4, men likevel milevis bedre enn Model Y.

Til neste år blir det nytt bilbytte. Og jeg aner ikke hva jeg skal gå for. Godt mulig Model Y blir kandidat igjen om den kommer med tryneløft og bedre dempere. Eller ID.7 stasjonsvogn. Eller kanskje jeg rett og slett lar meg friste til en Xpeng G9.

Inntil da, i ditt tilfelle, hadde jeg personlig gått for en Enyaq.

Takk for svar. Tusenlappene er det ikke så farlig med, men selvsagt en faktor. Har fått et meget godt tilbud på en 85x som vurderes. Nå lader jo den også greit med forvarming og Tesla-laderne er åpne jevnt over. Mye gøy med Tesla, men savner komfort/cruiser/smooth-følelsen fra Enyaq.

Er dog ganske "pertentlig" og liker ikke merker på bilen - noe jeg håpet sentry-funksjonen skulle hjelpe med - men skjønner den trekker mye strøm så må brukes med omhu.

turfsurf

Sentry funker greit siden man kan utelukke jobb og hjemme. Når det gjelder valget ellers så er det jo å vektlegge hva som er viktigst. Når jeg bytter mellom iX3 og TMY liker jeg fjæringsoppsettet og  litt mindre støy på BMWen, samtidig som jeg savner alt det praktiske med Y og ett sømløst infotainment.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EirikM

Hvis jeg fikk Enyaq 85x til samme prisen som en TMY, hadde jeg ikke vært i tvil. Enyaq har komforten, supre assistentsystemer og head-up som jeg ikke ville vært foruten.
 
Mine beste argument for Teslaen er prisen i dette segmentet, samt bagasjeplass.

ToWalkOrDrive

Jeg gidder nesten aldri bruke Sentry Mode, men jeg er heller ikke så redd for min Model Y. Ser for meg at dersom hadde fanget en synder som herjet bilen ville jeg enten

Alt A: Oppsøkt synderen, konfrontert han, endt opp med å skamslå han -> jeg må i fengsel

Alt B: Sendt inn videobevis til politiet. Politiet henlegger pga manglende bevis eller kapasitet. Deretter sende til forsikringsselskapet, masse runder der, for så spare 3000 i egenandel / bonus eller noe sånt, etter å ha brukt 30 timer på saken.

Nei, vil helst ikke vite hvem og hva... og så vil jeg ikke bruke masse tid på å se når folk kladder på bilen, eller se falske hendelser.

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Men så har du alle de tilfellene hvor folk har sett synderen, rapportert det til forsikringsselskapet som har gått til regress.

Flere tilfeller hvor synder f.eks har mistet jobben eller endt opp med å måtte betale hele reparasjonen.

Synes det er særdeles tilfredsstillende at folk som ødelegger andres eiendom med vilje eller stikker av fra noe som skjer ved ett uhell må gjøre opp for seg, selv om det ikke har noen stor økonomisk innvirkning på meg personlig.

Er noe med at hvis alle aksepterer hærværk og faenskap så blir det bare mere av det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. juli 2024, klokken 00:50Jeg gidder nesten aldri bruke Sentry Mode, men jeg er heller ikke så redd for min Model Y. Ser for meg at dersom hadde fanget en synder som herjet bilen ville jeg enten

Alt A: Oppsøkt synderen, konfrontert han, endt opp med å skamslå han -> jeg må i fengsel

Alt B: Sendt inn videobevis til politiet. Politiet henlegger pga manglende bevis eller kapasitet. Deretter sende til forsikringsselskapet, masse runder der, for så spare 3000 i egenandel / bonus eller noe sånt, etter å ha brukt 30 timer på saken.

Nei, vil helst ikke vite hvem og hva... og så vil jeg ikke bruke masse tid på å se når folk kladder på bilen, eller se falske hendelser.



Det er jo alternativ B som gjør alternativ A sannsynlig. Eneste grunnen til å anmelde hærverk er for å få igjen på forsikringa. Politiet henlegger ALT, og løser ingenting. Jeg har mindre respekt for Politiet enn jeg har for hestk*ken som riper opp sida på bilen med nøkkel. Slik sett har det ingen betydning med Sentry mode for meg da jeg ville irritert meg grønn over at Politiet hadde henlagt en sak med klare bevis på hvem som er skyldig nok en gang. Nå er jeg ikke voldelig av meg, så jeg hadde nok nøyd meg med å knuse kneskålene til drittsekken som slapp unna i fantasien min

Grunnen til at jeg ville valgt Tesla er pga. Tesla sitt sømløse ladenettverk, og at det er så fordømt enkelt med lading. I tillegg gir TMY en respektabel tilhengervekt, selv om jeg skulle ønske den hadde 1800 kg. VW har jo latterlig lav tilhengervekt. ID.4 og ID.7 med 1000/1200 kg er ubrukelig, og alene nok til at de ikke blir vurdert for min del. Jeg hadde lyst til å like ID.7 da jeg egentlig vil ha stv., men slapp å kjøpe et VAG produkt denne gangen også. Jeg venter på et alternativ til Tesla, men foreløpig er det dessverre kineserne som er nærmest å oppfylle kriteriene mine, så da blir det enten å beholde den gamle TMXen for å se hvor lenge jeg kan holde den på veien, eller så blir det en TMY hvis det kommer ei god kampanje, gjerne med rentekampanje som kan kombineres med overflytting av gratis lading og kjøp av inventory bil med rabatt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. juli 2024, klokken 00:50Jeg gidder nesten aldri bruke Sentry Mode, men jeg er heller ikke så redd for min Model Y. Ser for meg at dersom hadde fanget en synder som herjet bilen ville jeg enten

Alt A: Oppsøkt synderen, konfrontert han, endt opp med å skamslå han -> jeg må i fengsel

Alt B: Sendt inn videobevis til politiet. Politiet henlegger pga manglende bevis eller kapasitet. Deretter sende til forsikringsselskapet, masse runder der, for så spare 3000 i egenandel / bonus eller noe sånt, etter å ha brukt 30 timer på saken.

Nei, vil helst ikke vite hvem og hva... og så vil jeg ikke bruke masse tid på å se når folk kladder på bilen, eller se falske hendelser.



Var en som rygget på meg på parkeringsplass, stakk av uten lapp. Hadde sentry på, lagde sak hos forsikrings selskapet mitt og la med klippet som viser han rygget på meg. Forsikringsselskapet hans tok skylden med engang, sentry mode var gull verdt for meg, slapp å betale egenandel og bonus tap.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 11. juli 2024, klokken 11:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. juli 2024, klokken 00:50Jeg gidder nesten aldri bruke Sentry Mode, men jeg er heller ikke så redd for min Model Y. Ser for meg at dersom hadde fanget en synder som herjet bilen ville jeg enten

Alt A: Oppsøkt synderen, konfrontert han, endt opp med å skamslå han -> jeg må i fengsel

Alt B: Sendt inn videobevis til politiet. Politiet henlegger pga manglende bevis eller kapasitet. Deretter sende til forsikringsselskapet, masse runder der, for så spare 3000 i egenandel / bonus eller noe sånt, etter å ha brukt 30 timer på saken.

Nei, vil helst ikke vite hvem og hva... og så vil jeg ikke bruke masse tid på å se når folk kladder på bilen, eller se falske hendelser.



Var en som rygget på meg på parkeringsplass, stakk av uten lapp. Hadde sentry på, lagde sak hos forsikrings selskapet mitt og la med klippet som viser han rygget på meg. Forsikringsselskapet hans tok skylden med engang, sentry mode var gull verdt for meg, slapp å betale egenandel og bonus tap.

Ja, godt poeng i forbindelse med påkjørsler.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Noen tusenlapper og 30 min jobb så har en 2 kanals dashcam med veldig høy oppløsning, skylagring og minimalt strømtrekk.
Veldig enkelt å installere, og flytte mellom biler ved salg.
En kamerat sparte store summer på sin Model S med det før Tesla fikk Sentry.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig-Arne

Synes 24 timer i døgnet 7 dager i uken med kontinuerlig drift av kjøleboks er verdt Sentry Mode hos Tesla i seg selv.
Det er iallefall vår erfaring etter 4000 km på veien i år med Model Y og kjøleboks i brønnen i bagasjerommet. Kontinuerlig 4 grader i boksen.

En stor frunk som ingen andre produsenter kan levere. Dette medførte at 4 personer kunne være på veien i 12 dager med alt man trengte av klea, sko, kjøkkenutstyr, bord med 4 stoler, uten at bagasjen gikk over bakseteryggen en gang.

Bare disse 2 tingene veier svært tungt for at også neste bil kommer fra Tesla om 2-3 år.
Vår Model Y er nå straks 2 år gammel og runder nok da 40 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA