Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe EQC Ja - Nei og hvorfor?

Startet av harruz, fredag 24. mai 2024, klokken 14:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: harruz på mandag 27. mai 2024, klokken 23:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mai 2024, klokken 10:02EQC er en veldig god bil etter mitt syn.

Takk for gode og svært nyttige tips og råd. Akkurat slike jeg håpet å få. Ser forøvrig at du har en imponerende elbil-cv med deg i "bagasjen" Blant annet Ariya. Hvordan setter du den opp mot f.eks EQC'en?

Ariya og EQC er ganske forskjellige på en del områder. Det ene er en Nissan, og på mange områder slik en forventer at en bil fra Nissan er. Ditto med EQC, den er slik en tenker at Mercedes er. Du kan si fordommer stemmer litt.

Bakseteplassen er bedre i Ariya, men bagasjerommet er mindre. Det ble rett og slett for lite for oss (med 2wd kunne det vært delvis innafor, men 4wd mangler plass under øverste gulv). Infotainment i Ariya ble jeg ikke helt komfortabel med, og skjermen bak rattet led av litt lav oppløsning/gammeldags design.
Komfortmessig synes jeg Ariya var god. Bra understell og støydemping. Interiøret fremstår pent og moderne. Ikke fan av de haptiske knappene som er en del av dashbord-overflaten. Praktiske knapper foran armlene for diverse valg. Ariya har nok lenger rekkevidde enn EQC. Autopiloten fikk jeg ikke testet noe særlig, men alt i alt synes jeg Ariya`en var en fin bil. Interiøret er pent, men vil si interiøret i EQC`en er noen hakk opp.

Av de øvrige bilene jeg har kjøpt den senere tid er det mye preferanser som avgjør hva en foretrekker. Alle er gode på forskjellige områder og har forskjellige designfilosofier. Jeg startet den stolleken for å unngå å bli totalt fanboy med overfokus på snevre områder ved det å eie en bil. Har lært mye om egne preferanser og hva jeg faktisk verdsetter i det daglige ved en bil. Er det eksempelvis viktigst at appen har mange funksjoner, eller er det viktigere at dørene aldri fryser fast på vinteren? Ekstremt rask lading året rundt, eller informativt head-up display? Gode lys eller god støydemping? Veldig mye som er individuelle preferanser, og ingen av bilene jeg har hatt har levert perfekt på alle områder. Men – noen kommer nært nok på de områdene som er viktigst for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

harruz

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:43Men – noen kommer nært nok på de områdene som er viktigst for meg.

Og basert på dine erfaringer og preferanser, hva synes du har vært den beste bilen totalsett?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Øyvind.h

Akkurat nå kjører jeg ID4 gtx. Den kommer nærmest allround over tid.

Ingen umiddelbare planer om nye bytter nå.
Men det er jo litt prisbasert også ettersom vi fikk den for drøyt 550 med nesten alt utstyr og vinterhjul.
Med dagens inflasjons- og rentenivå har jeg ikke lyst til å ta noe av buffer for å unne meg dyrere bil.
På 2023 modellen virker barnesykdommer å stort sett være luket ut både hw og sw. Og de blå elementene i interiøret som jeg ikke likte (men glemte over tid) er byttet ut med sort.

Skulle jeg byttet akkurat nå og lagt i litt mer penger tror jeg det ville blitt noen år med ID7.

Men det er litt forskjell på interiøret i EQC og ID4. Ikke helt samme klasse. EQC bør det være mulig å gjøre godt kjøp av da det er solgt en del og det kommer stadig nye spennende modeller over hele linja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Tok en sveip innom Finn og synes egentlig ikke det var mange røverkjøp der.
Selvfølgelig preget av at jeg spekket min selv og tok med det aller meste, men jeg ga 710 eks vinterhjul for min i mars 2020. Da hadde den så og si alt utstyr.
Droppet stigtrinn fordi jeg syntes det bare var ulemper med dem, og droppet 21 tommer hjul pga fare for skader, mye jobb å rengjøre samt forbruk. Pristillegget for dem var ikke så stort.

Men ser det er mange som har vært sparsomme med utstyr ved kjøp. Eller ikke gjort de samme valgene som jeg ville gjort.
Eksempelvis hadde ikke AMG rattet varme ( i hvert fall i 2020). Det var uaktuelt for meg å ha ratt uten varme.
Head up, sort ekte skinn med el forlenger var også viktig for meg. Ser noen trekker frem multibeam (matrix), men det var jo standard.
Tenker det er innafor å prøve seg med bud godt under averterte priser.
VW ID4 GTX 2023

BubbaJoFet

Har testet EQC noen ganger og syntes det var en av de beste elbilene i prissegmentet å kjøre. Komfortabel, kjapp, stille, lettkjørt og oversiktlig fremover. 

Men baksetet egner seg best til å transportere eskorter rundt om kvelden, med tilnærmet intet utsyn fremover og til sidene, så en slipper bind for øynene om en må ivareta diskresjon.

Så er det deg og eventuelt en bedre halvdel som skal kjøre rundt er den fin fin, skal du ha barn i baksetet er bilsyke potensialet stort. Derfor ble det ikke noen EQC på meg i våres, baksetet er for mye kompromiss.

Flisespikker en kan en også si at 360 kamera visningen er litt liten og takluken kunne vært større. Men de fungerer helt greit.

Premium pluss med Burmeister vil jeg si er ett must, helst med HUD, finnes meget få med varme i baksetet, som jeg har sett på Finn.(De som har passasjerer i baksetet velger en annen bil så få kjøpere har krysset av for det ekstra utstyret?)

ToWalkOrDrive

Er det mest når det er mørkt ute at de sotete bakrutene blir for mørke? Så ikke ille ut på bildet under, men der er det en del lys i hallen, og kamera kan jo og hjelpe på.
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Var vel mer at i mørket og når en skal opprettholde diskresjon at baksetet kommer til sin rett, jeg tenkte på.

Men ja det er forholdsvis mørkt der og på bilder har eksponeringen betydning for lyset også. Er utsynet spesielt for barn, som jeg synes er problematisk. De ser rett i inn forsetet og sidevinduene er små og høyt oppe.

Min aldrende og ikke veldig lettbente mor kom seg ikke ut av baksetet uten hjelp, setet er veldig langt bak i forhold til passasjerdøren.

Men igjen, er baksetet til handleposer og carryon kofferter, er EQC midt i blinken. Skal en ha passasjerer der er kanskje setevarme, justering av seteryggen, panoramaglasstak, flatt gulv og benplass viktigere.

Øyvind.h

Vi har to barn og fikk ingen klager på noe med baksetet, utsyn, bilsyke eller annet den perioden vi hadde EQC.
Men – det er mindre utsyn fra baksetet enn enkelte andre biler, det skal jeg være enig i. Bilsyke henger jo også sammen med hvor flink sjåføren er til å kjøre komfortabelt. Noen sjåfører kjører veldig ukomfortabelt uten at de selv merker eller tenker på det.  Opplevelse av komfort i en bil kan være svært forskjellig fra sjåfør til passasjer.

Setevarme i baksetet mener jeg å huske at den hadde, men mulig jeg husker feil? Takluka i EQC er liten. Egentlig ikke noe som er viktig for meg når den har den størrelsen, men det fulgte med i en pakke.
Skal en ha glasstak og passasjerer bak må en ha solgardin. Ellers blir passasjerene sittende med sola rett på uten mulighet for å unnslippe.
Angående flatt gulv har jeg til gode å se en passasjer i midten bak som sitter med føttene helt inntil hverandre. For meg er problematikken med tunnel i baksetet helt oppkonstruert og aldri noe som har skapt noe særlig ulempe noen gang. For vår del, som hadde hund i beltet i baksetet, er tunnel faktisk ofte en fordel fordi vi da bare legger en bag oppå tunnelen og så er det høyt nok til ekstra støtte/plass for hunden.
Men bakseteplassen i EQC er ikke stor. Relativt kompakt.
VW ID4 GTX 2023

Grosor

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 12. juni 2024, klokken 10:44Men igjen, er baksetet til handleposer og carryon kofferter, er EQC midt i blinken. Skal en ha passasjerer der er kanskje setevarme, justering av seteryggen, panoramaglasstak, flatt gulv og benplass viktigere.

Synes du overdriver her. I baksetet på EQC har man i motsetning til en del andre elbiler normal høyde på sitteputen og ikke den følelsen av å sitte å vingle med knærne oppunder haken uten støtte under lårene. Jeg sitter behagelig selv på lengre turer.

BubbaJoFet

Sitat fra: Grosor på onsdag 12. juni 2024, klokken 12:31
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 12. juni 2024, klokken 10:44Men igjen, er baksetet til handleposer og carryon kofferter, er EQC midt i blinken. Skal en ha passasjerer der er kanskje setevarme, justering av seteryggen, panoramaglasstak, flatt gulv og benplass viktigere.

Synes du overdriver her. I baksetet på EQC har man i motsetning til en del andre elbiler normal høyde på sitteputen og ikke den følelsen av å sitte å vingle med knærne oppunder haken uten støtte under lårene. Jeg sitter behagelig selv på lengre turer.

Om du er barnestørrelse så er jeg imponert over at du sitter behagelig i forsetet av en bil og rekker til pedalene, for å være ærlig.

Vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive; har en barn i ett baksetet med dårlig utsyn så er det en større fare for bilsyke. Sånn er nå bare vår fysikk, nå, for 50 år siden og antagelig om 50 år frem i tid om biler kjører på veien. Balanseorganet vårt består av en benbit i en gelé, når det er konstant i bevegelse bruker vi øynene til å orientere oss.
Samme gjelder på båter, har en ikke siktlinje til horisonten kan en lettere bli sjøsjuk.

Er sikker på at noen synes EQC har ett godt nok baksete, men for meg som kommer fra MPV og stor SUV passet det ikke.

BubbaJoFet

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. juni 2024, klokken 10:57Vi har to barn og fikk ingen klager på noe med baksetet, utsyn, bilsyke eller annet den perioden vi hadde EQC.
Men – det er mindre utsyn fra baksetet enn enkelte andre biler, det skal jeg være enig i. Bilsyke henger jo også sammen med hvor flink sjåføren er til å kjøre komfortabelt. Noen sjåfører kjører veldig ukomfortabelt uten at de selv merker eller tenker på det.  Opplevelse av komfort i en bil kan være svært forskjellig fra sjåfør til passasjer.

Setevarme i baksetet mener jeg å huske at den hadde, men mulig jeg husker feil? Takluka i EQC er liten. Egentlig ikke noe som er viktig for meg når den har den størrelsen, men det fulgte med i en pakke.
Skal en ha glasstak og passasjerer bak må en ha solgardin. Ellers blir passasjerene sittende med sola rett på uten mulighet for å unnslippe.
Angående flatt gulv har jeg til gode å se en passasjer i midten bak som sitter med føttene helt inntil hverandre. For meg er problematikken med tunnel i baksetet helt oppkonstruert og aldri noe som har skapt noe særlig ulempe noen gang. For vår del, som hadde hund i beltet i baksetet, er tunnel faktisk ofte en fordel fordi vi da bare legger en bag oppå tunnelen og så er det høyt nok til ekstra støtte/plass for hunden.
Men bakseteplassen i EQC er ikke stor. Relativt kompakt.

Flatt gulv er for at barna lettere skal gå ut av bilen på en side når du slipper de av, så de ikke går ut i trafikken...

Setevarme er ekstrautstyr på EQC, men stort sett fraværende på de bilene jeg har sett på på Finn, kanskje 1 av 50 biler har det.

Uansett så er EQC en fin bil, hadde gjerne kjøpt den hvis jeg var uten barn og foreldre som er dårlige til bens.

Grosor

Dette er bare tull. EQC er helt topp i baksetet både for barn og voksne.

BubbaJoFet

Sitat fra: Grosor på onsdag 12. juni 2024, klokken 14:56Dette er bare tull. EQC er helt topp i baksetet både for barn og voksne.
Hva er tull?
EQC er en fin bil, men det finnes bedre alternativer om baksetet er viktig for en bilkjøper. Noe som reflekteres i alderen på den gjennomsnittlige EQC eier, i alle fall der jeg bor. De er 50+ og fri for kjøring av mindre barn.

Eller mener du at balanseorganet er tull?

https://sml.snl.no/balanseorganet

Her er også en forklaring på reisesyke
https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/motion-sickness

Øyvind.h

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 12. juni 2024, klokken 14:47Flatt gulv er for at barna lettere skal gå ut av bilen på en side når du slipper de av, så de ikke går ut i trafikken...

Setevarme er ekstrautstyr på EQC, men stort sett fraværende på de bilene jeg har sett på på Finn, kanskje 1 av 50 biler har det.

Uansett så er EQC en fin bil, hadde gjerne kjøpt den hvis jeg var uten barn og foreldre som er dårlige til bens.
Hæ? Flatt gulv for at barna skal kunne gå ut på en side? Vi snakker en 15cm terskel her, ikke skillevegg? De må jo uansett ut av bilen, noe som er en veldig mye høyere terskel enn den lille tunnelen inni bilen. Stigtrinn hjelper litt (testet ved prøvekjøring), men de var katastrofe for oss voksne så de droppet vi.

Jeg har hatt barn på 6-10 år baki EQC`en, og det gikk veldig bra. Det er avstand mellom baksete og seterygg foran som ikke er stor, ettersom det er en C-segment bil fra Mercedes.
Om noe er tunnelen en fin liten fotstøtte for barn i midtsetet. Enda bedre enn flatt gulv :)
Barna trivdes godt baki Mercen og var aldri bilsyke. Men det finnes biler med bedre utsyn enn EQC.

Bilen appellerer for øvrig til de som vil ha kvalitet og komfort, uten å være plassmester. For barna var bilen veldig bra, men bagasjeplassen ble litt snau sammen med vinter-rekkevidde.
Ene min ble solgt til et voksent par. Den andre til en yngre småbarnsfamilie. Mercedes har generelt høy snittalder pga pris, komfort, merkelojalitet etc. Innbyr på ingen måte til hard kjøring slik enkelte modeller fra andre produsenter, men til gjengjeld er det en annen verden av komfort.

Min erfaring er at mange sjåfører kjører på en ukomfortabel måte for passasjerene, og det kan helt klart medføre bilsyke for barn (både opplevd som barn selv å sitte på med dårlige sjåfører, samt registrert bekjente i samme leia nå i voksen alder).
VW ID4 GTX 2023

BubbaJoFet

Jeg liker ikke å vaske teppet på tunnelen eller baksiden av forsetene for den saks skyld, så mener nå at flatt gulv er å foretrekke. Spesielt når barna skal skli over fra en side til den andre.

Helt enig i at EQC er en fin bil og meget god å kjøre. Spesielt gassrespons, styring og bremsefølelse passer bilen perfekt. Har luksus følelse og HUD er meget meget bra. Forsøker en EV6 eller Ioniq5 er forskjellen på HUD betydelig med mye klarere tekst og ikoner.
Som jeg skrev tidligere, mener den er absolutt av de beste i 500k segmentet brukt. Skulle jeg opp til 600+ ville jeg antagelig tatt en iX40 pga baksetet og luftigere interiør.

Men er ikke enig i at føreren er som oftest skyld i bilsyke, det er forskjell mellom personer, men generelt sett er lesing, enkelte mattyper (for mye frukt eller is o.l) samt utsyn faktorer som påvirker reisesyke og kvalme/oppkast i bil. Den gjennomsnittlige foreldre bak rattet er ikke ute etter å ha kvalme barn.
Reisesyke gir seg betraktelig i 12 års alderen, men i min familie er vi ikke der enda. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA