Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?

Startet av harruz, torsdag 09. mai 2024, klokken 10:43

« forrige - neste »

harruz

Skal bytte min Ioniq 5 om et halvt års tid. Prøver å lese meg opp på hva som er den beste bilen under 500.000,-
Ny eller brukt. Hadde god tro på Audi Etron 55, men så viste det seg å være issues med batteri og motor. Vet det også har vært mye issues med mange andre elbil-modeller. Har kjørt over 100.000 helt problemfrie km med Leaf, men har lyst på litt mer Premium-følelse og firehjuls-trekk. Derfor blir det nok bruktbil på meg.
I min bok tenker jeg at biler med lite feil, med bra rekkevidde og god kjørekomfort fortjener å bli vurdert som best i denne sammenheng. Synspunkter, tips og råd mottas med takk  :)
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

BubbaJoFet

Xpeng G6 ser lovende ut på papiret. Fra tester i Kina så sies det at interiøret er bedre enn i G9, som var ett av ankerpunktene mine mot G9. Den kommer helt sikkert ned i pris.

Nissan Ariya begynner på 460k med AWD, nydelig interiør i den. Vhjul i tillegg. 

Ellers finner du både NIO ES8 og BYD Tang til under 500k brukt. Førstnevnte med BaaS.

BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.

Dette i tillegg til de vanlige, ID4, Enyaq, Model Y, BZ4x, Polestar 2 og EV6.

En spennende outsider, som endelig (ble opprinnelig lovet lansert med det) kommer med 800V, er Zeekr 001. Den blir antagelig aggressivt priset ved lansering senere i år.

egleh

elbilismen er fremdeles ny, så har ingen tro på at du kan lese deg til fasit på dette spørsmålet :)
foreløpig spriker statistikken, og det måles på ymse måter, adac teller veihjelpstilfeller, tüv teller verkstedfeil, consumer reports teller eiernes egenrapportering av feil, osv. så en bil som id.3 ligger feks på topp på feil hos noen som teller med småfeil i software etc, mens hvis du bare ser på veihjelp så ligger den blant de aller aller beste. (amerikanerne ligger også laaangt etter norge på elbilinfrastruktur så mange av irritasjonene de rapporterer skyldes nok det)

på youtube er det flere som viser typiske problemer på elbiler, denne elbilmekanikeren fra england synes jeg har mange interessante betraktninger 
https://www.youtube.com/watch?v=8WlHgkN0ABw
https://youtu.be/pSrKtJb8Aso

også viktig å huske at norge ikke er tyskland eller usa,norske veier er noe for seg selv med humper og salting
https://www.facebook.com/skogsvagauto/videos/397744766560686/

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/

https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/electric-vehicles-are-less-reliable-than-conventional-cars-a1047214174/

https://www.jdpower.com/business/press-releases/2024-us-electric-vehicle-experience-evx-ownership-study

https://car-recalls.eu/reliability/reliability-tuv-report-2024-2-3-years/

https://www.motor.no/bil/elbiler-til-topps-hos-adac/240747


OC-Freak

Hvorfor skal du bytte ioniq 5? Det er jo en god bil. Hva leter du etter i en ny bil som ioniq 5 ikke har?

Om jeg hadde 500k til bil med AWD så hadde det trolig blitt en Nissan Ariya.

daktari

Til den prisen får du fullutstyrt Enyaq, ID.4 eller Q4 ca 1 år gamle eller ny, litt spartansk av samme merke. Det er lite problemer med 2022 og utover så lenge sw er oppdatert.

Litt småplukk: glasstak må smøres på noen ID.4. Noen har problemer med mobilmodulen, men denne byttes. Et stag i fremre hjuloppheng byttes med oppdatert versjon etter klunking. 2021 hadde trøbbel med skjev hjulstilling, men dette virker ikke gjelde 2023 og utover. Noen har en sviktende batterimodul, men denne byttes, rekkevidden blir ikke veldig mye påvirket.

Veldig lite trøbbel med disse, samlet sett solgt nesten dobbelt så mange MEB som etron.

Generelt ganske stillegående, romslige og med lavt forbruk og bra rekkevidde.

Du må nesten selv sjekke om du synes de gir mer premium-følelse enn Ioniq 5. Synes f.eks at ID.7 er på etron-nivå, men ID.4 litt under.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

harruz



Veldig lite trøbbel med disse, samlet sett solgt nesten dobbelt så mange MEB som etron.

Generelt ganske stillegående, romslige og med lavt forbruk og bra rekkevidde.

Usikker på hva du mener her. MEB? Mercedes?

Takk ellers for mange gode tips :-)
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

ohkaasa

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)


Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: harruz på fredag 10. mai 2024, klokken 11:11Veldig lite trøbbel med disse, samlet sett solgt nesten dobbelt så mange MEB som etron.

Generelt ganske stillegående, romslige og med lavt forbruk og bra rekkevidde.

Usikker på hva du mener her. MEB? Mercedes?

Takk ellers for mange gode tips :-)
MEB er navnet på plattform som huser ID.4, Enyaq, Q4, ID.7, ID.Buzz, ID.3, Cupra Born. De deler motorer, batteri og hjuloppheng og mesteparten av tekniske komponenter og er således ganske like kvalitetsmessig. Og nye Ford Explorer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)


Jepp, Finn annonsen jeg refererte til hadde noen forebehold ja, selv om utstyrslisten inkluderte vinterhjul. Snikete 😁

Elektro12

Svaret i tråden nå er TMY LR med vinterhjul til 505 tusen?

Håvar

Ikke hvis han vil ha "premium".
Model Y er mest bil for pengene objektivt sett. Men ikke hvis en ser for seg "tysk premiumfølelse"
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Kires

Har hatt Model Y og kjører nå ID.4. Model Y har mye høyere premiuim følelse enn ID.4 og tildels Enyaq
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Kunne ikke vært mer uenig. Kjører innimellom Model Y og jeg er ikke et sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker.
Men ingen av dem er premium eller feilfrie/perfekte, så det handler sikkert om hva slags utstyr og funksjonalitet en verdsetter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på mandag 27. mai 2024, klokken 12:42Svaret i tråden nå er TMY LR med vinterhjul til 505 tusen?

Blir for øvrig spennende å se om Model Y kommer med Juniper-versjonen ved slutten av året...oppdateringene er gjerne viktigst for de med mye fartshumper og telehiv, om de kommer med samme forbedringer på dempere som Model 3.
https://www.carwow.co.uk/tesla/model-y/news/7322/new-tesla-model-y-facelift-electric-suv#gref
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA