Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 27kw Kia Soul batteri og forbruks utfordringer

Startet av Jonfb, søndag 28. januar 2024, klokken 22:21

« forrige - neste »

Jonfb

Vi har vært eiere av en 2017 ( registrert 16/1 2017) Kia Soul EV. Denne har fungert helt greit frem til i vinter. Vi har nå kjørt rett over 100 000 og bilen er akkurat ute av garanti. Nå viser SOh 75% som gjør at jeg ikke får nytt batteri. Må vel bare stole på at forhandleren sier det som er sant her. Men jeg har også nå fått gjennomsnittlig forbruk på over 2,5 kW/ 100 km. Her hadde jeg før 1,4 på gode dager på sommeren, og lå på 1,6 til 1,8 på vinteren. Bertel O Steen mener bilen er kjempefin og det feiler den ingenting. Siden batteriet er over 70% så er det liten hjelp å få på den fronten også. Jeg må altså seile min egen sjø, eller jeg kan kjøpe ett nytt batteri til 3 ganger verdien på bilen. Godt forslag det Bertel, tror ikke det blir å kjøpe ny bil hos dere.

Er det noen andre som har erfaringer med så høyt forbruk på Soul EV? Det ligger ikke på noen bremser eller noe slikt, det klarte de å sjekke på verkstedet, men de sjekker ikke så veldig mye annet tydeligvis.

Jeg synes også ett raskt fall til 75% batterikapasitet også er litt kjipt, så jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe med dette, uten å betale for ett helt nytt batteri. Jeg blir ikke helt klok på om det er mulig å bytte moduler på dette batteriet, eller om jeg kan bytte til 30 kW varianten. Jeg har brukt Google en del de siste dagene uten å bli så mye klokere. Noen som har noe formening om batteribytte?


syklisten

#1
Vi har en 2016 Soul (reg. høsten 2015) som hadde tilnærmet strøkent batteri frem til omtrent seks måneder etter at garantien utløp. Jeg har ikke målt SoH annet enn når den var inne hos BOS rett før garantien gikk ut, da sa de at den var 95% eller noe sånt - men nå, 1,5 år etter, sier mine unøyaktige målinger at den er på ca. 65%.

Vi har derimot ikke sett noen unormalt høye forbrukstall. Har ca. 1,6 på sommeren og 2,0 på vinteren hvis jeg ikke husker feil.

Har fått et tilbud fra elbilmek.no på et brukt batteri. De skrev følgende:

Batteri til Kia Soul, kan ikke repareres, dessverre...

Vi kan bytte batteri til brukt, prisen ca 60 000 kr inkl moms.
Kapasiteten blir ca 90%.

Vi tilbyr 1 års garanti eller 40 000 km.


Vi har ikke tenkt å bytte batteri, men kjører den frem til den blir ubrukelig frem og tilbake til jobb og kommer nok til å vrake den da. Synd, for resten av bilen er helt strøken.
Hvis batteriet fortsetter å tape seg i samme tempo så lever vel neppe bilen til den blir 10 år.

Kim-

elbilmek har en video på youtube om reperasjon av et kia soul batteri. De bytter alle dårlige celler, men når de begynner å kjøre og teste er det igjen celler som viser seg å være dårlige. De bytter igjen flere celler, og så er det andre celler som begynner å tulle seg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Typisk problem for Soul var lekkasje på AC kondenser.
Så er du fri for AC gass så er det PTC elementet som brukes istedet for varmepumpen og derav betydelig høyere forbruk.

Vet flere elbil verksteder kan fikse hovedbatteriet og modulen som bruker å gi seg, pga. for dårlig kjemi og varmespredning i batteripakken.

syklisten

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 11. mars 2024, klokken 17:56Typisk problem for Soul var lekkasje på AC kondenser.
Så er du fri for AC gass så er det PTC elementet som brukes istedet for varmepumpen og derav betydelig høyere forbruk.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å svare på mitt eget innlegg i denne tråden, for nå har forbruket vårt gått opp også.
På grunn av en punktering måtte vi kjøpe nye sommerdekk på høsten i fjor. Kunne ikke velge og vrake, sjekke dekktester for de med lavest rullemotstand etc, men bare ta til takke med de billigdekkene verkstedet hadde liggende inne i rett dimensjon.
I stedet for å vanligvis ligge på ca. 1,6 så er vi nå stort sett på 1,9 på sommerføre.

Så leste jeg Stig-Arne sitt innlegg her og tenkte det var verd å sjekke ut. Hadde derfor bilen på AC-service i går og jammen var halvparten av gassen vekk. Sikkert normalt på en så gammel bil som aldri har fått påfyll.
Derfor, med ny gass (og iskald aircondition igjen.. passet bra på vårens hittil varmeste dag) så skal det bli interessant å sjekke forbruk den kommende uken. Kanskje var det ikke bare dårlig rullemotstand på de nye dekkene allikevel? Oppdatering kommer...

syklisten

#5
Forbruk dagen etter AC-service har i hvert fall ført til en tydelig trend hos oss. Se vedlagte bilde (nyeste turer øverst).
Det har derimot ikke utgjort noen forskjell på GOM, den står støtt på 87km (på 100%) hver dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA