Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

Roy Aasen

Jepp, er alltid noen som er besserwissere og ordkløvere.

What-a-watt

"Et ulykksalig mønster av fortrengningsmekanismer, mytedannelser og virkelighetsflukt".  (Elsbeth Wessel)

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:03"Et ulykksalig mønster av fortrengningsmekanismer, mytedannelser og virkelighetsflukt".  (Elsbeth Wessel)
hallelujah ;D

vinterdekk

#63
Tesla sitt svenske selskap TM Sweden AB later å ha problemer med å betale utgiftene i tide selv om merket ligger på en sjetteplass på salgstoppen i år.

https://carup.se/tesla-jagas-av-kronofogden-skyldiga-miljoner/

https://www.allabolag.se/5569314098/tm-sweden-ab

Vanskelig å tolke dette annet enn at Tesla ikke gjør ting som man forventer av selskaper som har vokst seg store og har blitt etablerte ..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 07:05Tesla sitt svenske selskap TM Sweden AB later å ha problemer med å betale utgiftene i tide selv om merket ligger på en sjetteplass på salgstoppen i år.

https://carup.se/tesla-jagas-av-kronofogden-skyldiga-miljoner/

https://www.allabolag.se/5569314098/tm-sweden-ab

Vanskelig å tolke dette annet enn at Tesla ikke gjør ting som man forventer av selskaper som har vokst seg store og har blitt etablerte ..

Nesten som at Tesla USA gjør dette med vilje siden de ikke får de svenske Tesla-arbeiderne til å slutte å streike med "fagforeningsmas".

Sånn utenom det så virker det som at alle fakturaer skal godkjennes i USA når det er litt trange tider kontantstrømsmessig. Men her står det jo at Tesla har veldig mange milliarder i kontanter, så kan jo være voksesmerter og. Men de har tidligere og hatt et forferdelig fakturagodkjenningssystem.

Huskerat akkurat det samme skjedde i Norge, hvor Tesla Norge fikk masse betalingsanmerkninger. Den gang viste det seg at Tesla slet mer enn det som kom frem i media, sånn at byråkrati/micro management fra Musk bare var deler av forklaringen.
https://www.nettavisen.no/na24/tesla-sliter-med-240-inkassokrav-i-norge/s/12-95-3423217978


Slike regnskapstall (resultat) kan en ikke stole på. Tesla Sverige ønsker å overføre mest mulig av det regnskapsmessige overskuddet til USA der sikkert selskapsskatten er lavere. Kan lett justeres med bilinnkjøpsprisjusteringer.
Tesla Model Y                         2021-

Roy Aasen

Kanskje derfor de har rekordhøye priser på lading i Sverige...langt over normalen for Tesla.

Vidar_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. mai 2024, klokken 16:46
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:58Jeg utelukker ikke at hr Musk har (minst) to tanker i hodet samtidig, men poenget mitt er at hans primære mål er at hans selskaper skal gå bra rent økonomisk. Du glemte(?) ellers også å ta med at det å la være å nedskalere når det er behov også vil være uansvarlig overfor aksjonærene - de han som leder i selskapet har et faktisk ansvar overfor.


Kan du ikke holde deg til hva Musk har uttalt utallige ganger i stedet for å terpe på din nærmest religiøse overbevisning om at det eneste som driver folk er grådighet og at de er kyniske? I følge hva Musk har sagt flere ganger, er ikke hans primære mål en lønnsom drift. Hans primære mål er å få fast ut fossile biler så fort som mulig og det er ikke et poeng for han at han skal gjøre det selv. Han åpnet alle sine patenter for at alle som ville produsere elbiler raskere kunne få til produksjon.

En forutsetning for Musk for å lage elbiler er naturligvis at firmaet er lønnsomt. Men hans mål er ikke å maksimere profitt.

Selfølgelig er det godt for aksjonærene at Musk tar grep for å ha sunn økonomi i Tesla. Men Musk gjør ikke disse endringer primært for å maksimere sin formue eller aksjonærense formuer.

Skal jeg tolke dine to siste innlegg som at du, basert på de par setningene jeg har skrevet i denne tråden, mener jeg er en "religiøst overbevist kapitalist", hva nå enn det måtte være? Jeg trodde først det var generelle uttalelser du kom med, men i ditt siste innlegg ser det definitivt ut til at det er rettet mot meg.

Jeg har aldri sagt at det eneste som driver folk er grådighet og kynisme og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du blander inn adjektiver som "religiøse".

Enhver leder i et aksjeselskap har som primæroppgave å ivareta aksjonærenes interesser og i de fleste tilfeller sammenfaller dette med å gjøre selskapet mest mulig lønnsomt. Enhver bedriftsleder har også behov for en grad av kynisme. Det betyr ikke nødvendigvis at noen er grådige eller "religiøst" opptatt av noe som helst.

Hva noen sier trenger ikke nødvendigvis være det samme som hva de gjør. Når man eksempelvis forhandler frem bonusavtaler til seg selv i den størrelsesorden hr Musk har gjort tyder det i mitt hode på at han ikke akkurat er negativ til å øke egen formue. At man velger å kjøpe et selskap som Twitter / X vil jeg også hevde at ikke er et sentralt steg på veien mot å redde verden.

Basert på dette og andre ting han har gjort ser jeg på Elon Musk mer som en meget karismatisk bedriftsleder og god merkevarebygger enn en som er her for å redde verden. Men om han kan bidra til det siste er det selvsagt bra.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vidar_S på fredag 10. mai 2024, klokken 12:24At man velger å kjøpe et selskap som Twitter / X vil jeg også hevde at ikke er et sentralt steg på veien mot å redde verden.


Om man er veldig opptatt av å tjene penger, er vel det å kjøpe Twitter det siste en gjør! Twitter har tapt penger åtte av ti siste år og netto tap i 2020 1,14 milliarder $ (se Michigan Journal Of Economics). Twitter er et stjerneeksempel på at Musk ikke er opptatt av penger og at han styres av galskap og langsiktige tanker som har lite med penger å gjøre. Hans umiddelbare inngang til Twitter var at nettstedet ikke var åpent nok og at det var mange falske kontoer.

Saken er nok at Musk har langsiktige planer for Twitter (nå X). Da han jobbet med PayPal var han opptatt av tilby omfattende banktjenester på helt nye måter. Dette og mye annet kan komme i X etter hvert. Eneste grunn til å skifte fra det gode navnet Twitter er at X etter hvert blir totalt redefinert.

What-a-watt

Han angret på kjøpet, og prøvde desperat på å komme ut av det. Ville kostet han noen milliarder, så han valgte å gjennomføre. Kanskje ikke så lukrative planer allikevel?

Syklist

Uansett har TWitter kjøpet vært en enorm distraksjon for Musk og gitt mye negativ PR.  Når det var snakk om at programmmerere som jobbet hos Tesla ble flyttet til TWitter/X, var det ikke et godt tegn.

Tesla's aksjonærer burde kunne kreve at firmaet har en CEO som fokuserer på Tesla-s kjernekompetanse. D.v.s. Elbil og relaterte ting som energilagring, solceller og ladestasjoner.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Ketill Jacobsen

Sitat fra: What-a-watt på fredag 10. mai 2024, klokken 14:53Han angret på kjøpet, og prøvde desperat på å komme ut av det. Ville kostet han noen milliarder, så han valgte å gjennomføre. Kanskje ikke så lukrative planer allikevel?

"Lukrative planer"? Intet tyder på at Musk hadde "lukrative" planer med Twitter. Men kanskje vanskelig å tenke seg noe annet?

filtvet

Klassisk venstreside - hyller først helten og sparker han ut i etterkant. Og media også, som lever av klikk.


Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 10. mai 2024, klokken 16:29"Lukrative planer"? Intet tyder på at Musk hadde "lukrative" planer med Twitter.
Jo det hadde han da. Men så fant han ut av alle de uekte profilene. Da begynte bråket

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 10. mai 2024, klokken 16:29"Lukrative planer"? Intet tyder på at Musk hadde "lukrative" planer med Twitter.
Jo det hadde han da. Men så fant han ut av alle de uekte profilene. Da begynte bråket

Kan dokumentere din påstand?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 14. mai 2024, klokken 16:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 10. mai 2024, klokken 16:29"Lukrative planer"? Intet tyder på at Musk hadde "lukrative" planer med Twitter.
Jo det hadde han da. Men så fant han ut av alle de uekte profilene. Da begynte bråket

Kan dokumentere din påstand?
Hmm ikke lett for meg å gjøre det nei. Men som svingtrader i maaaange år i Tsla så husker jeg godt de analytiske vurderingene Elon kom med helt i starten typ d han spurte på Twitter om han skulle selge seg ned i Tsla for å ikke ha alle eggene i samme kurv. Så husker jeg han snuste på ganske mye før han landet på Twitter 

Mitt poeng er at Elon visste og vet hvordan han skal bruke pengene sine. Så jeg gir meg med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA