Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Styrke på hovedlys - hva er lov?

Startet av tomrh, lørdag 08. desember 2012, klokken 22:24

« forrige - neste »

tomrh

Jeg har nettopp mottatt noen H4-pærer fra Kina som jeg tenkte å bruke til fossilen. Da jeg bestilte tenkte jeg at det hadde vært greit med litt ekstra godt lys så jeg kjøpte 90W/100W "Xenon"-style med gode reviews (det er ikke xenon - bare ser ut som). Men så står det på pakken at "this bulb is for offroad or showcar use only and may not be legal in your state". Så ble jeg litt i tvil her om jeg faktisk har lov å bruke dem her i landet? Lysstyrken på disse pærene er oppgitt å være 1000 lumen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

laumb

Litt usikker på det direkte spørsmålet ditt - men ønsker å gjøre deg oppmerksom på risikoen med å bruke disse.

Dette er mange watt over din Bils originale 35/50 watts pærer - og du kan få brente reflektorer og/eller ødelagt ledningsnett om det ikke er dimensjonert for den ekstra lasten.
Bare tenk på hvor mye ekstra varme som blir produsert inni det bittelille rommet pæra er i.

Dette er faktorer som er minst like viktig å vurdere som ditt egentlige spørsmål. :)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 08. desember 2012, klokken 22:24
Jeg har nettopp mottatt noen H4-pærer fra Kina som jeg tenkte å bruke til fossilen. Da jeg bestilte tenkte jeg at det hadde vært greit med litt ekstra godt lys så jeg kjøpte 90W/100W "Xenon"-style med gode reviews (det er ikke xenon - bare ser ut som). Men så står det på pakken at "this bulb is for offroad or showcar use only and may not be legal in your state". Så ble jeg litt i tvil her om jeg faktisk har lov å bruke dem her i landet? Lysstyrken på disse pærene er oppgitt å være 1000 lumen.

Nei, de er ulovlig. Man får/fikk 90W/100W pærer på Biltema også, og de kan ikke brukes på gater og veier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Kan i ekstreme tilfeller føre til svakere lys grunnet spenningsfallet den økte lasten gir.

Monter heller opp ekstra lysrele som tar 12V rett fra 12V batteriet og inn på eksisterende perer. Da benytter du de originale kablene til styrestrøm.

Gjorde dette på BMW MC for 20 år siden, og har hatt godt lys og kjører enda på originale lysbryterene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Takk for tilbakemeldinger. Høres ut som om jeg kanskje ble litt for ivrig da jeg bestilte, men de kostet jo ikke mye da. Får vel bestille normale 55W/60W pærer. Noen som vet om det finnes H4 hovedlys som LED?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lunde

#6
Har montert LED lykt på sykkelen min å den gir 2000 lumen. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg tente den første gang. Bedre enn mange har på bilene sine så LED kan så absolutt bite fra seg :P

Litt usikker på hva som er lov på bil, men mener jeg har hørt 1600 lumen på nærlys. Husker ikke om det var totalt eller pr lykt og noe mer på fjernlysmodus.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

#7
Det som er lov skal vel ha e-merke.
Kommer en over en viss belysningsstyrke må bilen ha automatisk høyderegulering av lyktene og lyktespyler. Reglen går om jeg husker riktig på belysningsstyrke i lux i en viss avstand fra bilen, slik at lysstrømmen (lysflux i lumen) ikke gir svaret direkte, det kommer ann på hvordan lykten brer lyset utover flaten. 1lx=1lm/m2. Detaljene rundt kravet, avstand, vinkel verdi kjenner jeg ikke.
Men lykt og lyskilde godkjennes sammen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på søndag 09. desember 2012, klokken 13:59
Har montert LED lykt på sykkelen min å den gir 2000 lumen. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg tente den første gang. Bedre enn mange har på bilene sine så LED kan så absolutt bite fra seg :P

Jeg har også 2000 lumens LED (dvs. 2x1000 lumens) på sykkelen. Dessverre har idsse alt for stor spredningsvinkel. Masse lys rett foran sykkelen og blending av andre trafikanter men de rekker ikke langt. Jeg har også en 1900 lumens xenon-lykt og denne er totalt overlegen som fjernlys. Er lykta di bedre fokusert så den lyser langt ? Jeg vil helst ha så smalt lysbilde som mulig til veisykling da det er fotgjengere og slikt 50m foran sykkelen jeg trenger å oppdage, samtidig som jeg helst ikke blender alle andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

De H4 LED pærene som selges på nettet er ikke lovlige. Lyselementet er for stort, slik at mesteparten kommer utenfor fokus i reflektoren. Det medfører et enormt sterkt lys rett foran bilen, men lite lengre frem slik at du blender deg selv ved kjøring i mørke. De har heller ikke avskjerming for nærlys for å unngå blending av møtende trafikk. Derfor er de heller ikke godkjent med "E i ring" merket.

Egner seg meget godt som kjøkkenlys på hytte med solcelleanlegg!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA