Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

Electric cars in Norway


hELgenen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:49Vår 2021 har vært inne for varmepumpehavari (2022) og bytte av grøftlys (også i 2022), samt knirk i bagasjeluka (2024). Ellers feilfri bilhold på 78000km. Kun kostet på bremseservice en tur.

Huffda - det var mye feil i mine øyne...En bil bør jo strengt tatt aldri inn på verksted foruten
på service i hele garantitiden. Det er dette som bør være normalen.........

Radial

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:05
Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:49Vår 2021 har vært inne for varmepumpehavari (2022) og bytte av grøftlys (også i 2022), samt knirk i bagasjeluka (2024). Ellers feilfri bilhold på 78000km. Kun kostet på bremseservice en tur.

Huffda - det var mye feil i mine øyne...En bil bør jo strengt tatt aldri inn på verksted foruten
på service i hele garantitiden. Det er dette som bør være normalen.........

Ift hva jeg hører om de fleste merker i disse dager, er det faktisk innafor.
Varmepumpa var det dog en drøss som sleit med, var en SW bug deluxe som traff hardt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:05
Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:49Vår 2021 har vært inne for varmepumpehavari (2022) og bytte av grøftlys (også i 2022), samt knirk i bagasjeluka (2024). Ellers feilfri bilhold på 78000km. Kun kostet på bremseservice en tur.

Huffda - det var mye feil i mine øyne...En bil bør jo strengt tatt aldri inn på verksted foruten
på service i hele garantitiden. Det er dette som bør være normalen.........
Mye?
Alle nye biler jeg har hatt har hatt en eller annen feil. BMW i3 hadde softwarefeil på varmepumpa, så den kjølte ikke. Kjøpte bilen i mai 2014 og feilen ble ikke fikset før fjerde turen på service i august 2014. En hel føkkings sommer uten kjøling i bilen er kos!

Mazda CX3 ny i 2015. Rustet på bakluka etter et år (påvist selv, utenfor årlig service), så den måtte byttes.

Tror ikke jeg har hørt om en eneste en uten noe mikkmakk innenfor garantitiden. Klart kjører man 20.000km totalt på 5 år vil det selvsagt ikke bli noe alvorlig med en bil, men etter 100k på 3-4 år så..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:05
Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. november 2024, klokken 10:49Vår 2021 har vært inne for varmepumpehavari (2022) og bytte av grøftlys (også i 2022), samt knirk i bagasjeluka (2024). Ellers feilfri bilhold på 78000km. Kun kostet på bremseservice en tur.

Huffda - det var mye feil i mine øyne...En bil bør jo strengt tatt aldri inn på verksted foruten
på service i hele garantitiden. Det er dette som bør være normalen.........

De fleste biler har jo pålagt service minst en gang i året. Det slipper man med Tesla, så hELgenen har vært like mye på verksted som de fleste andre biler forutsatt at de andre bilene er feilfrie. I tillegg må jo de fleste andre biler inn på verksted for tilbakekallinger og alle mindre reparasjoner, mens hos Tesla så kommer heller mekanikeren din deg.

Min 2021 Model Y har vært på verksted én gang pga. feil med lading. Har også hatt en tilbakekalling, men den ble gjort hjemme i innkjørselen min, og har byttet ratt på jobben. Har altså vært innom verkstedet 1 gang så langt på over 3 år. Jeg syns det er litt rart om du har en så sterk preferanse for tvungne, betalte verkstedbesøk hvert eneste år fremfor et gratis besøk for å fikse noe småtteri hvert tredje år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

Deiligste med Tesla, er å slippe mest mulig verksted.

Service og vedlikehold (ufattelig enkelt på Y ihvertfall), gjør jeg helst selv når det passer i hverdagen...og det UTEN at jeg automatisk mister garantien på bilen.

Der har andre merker noe å se etter...klart om noen VIL besøke verkstedet og drikke kaffe mens noen titter på bilen, for all del...men det meste fikser man enkelt selv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. november 2024, klokken 08:02Tror ikke jeg har hørt om en eneste en uten noe mikkmakk innenfor garantitiden. Klart kjører man 20.000km totalt på 5 år vil det selvsagt ikke bli noe alvorlig med en bil, men etter 100k på 3-4 år så..
Merker som Suzuki, i gamle dager, klarte det kunststykke..men nye eVitara skal visstnok lages i India og da spørs om kvaliteten blir like bra..

https://www.tv2.no/broom/det-har-tatt-tid-her-er-den-forste-elbilen/17150015/
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på onsdag 27. november 2024, klokken 11:30Deiligste med Tesla, er å slippe mest mulig verksted.

Service og vedlikehold (ufattelig enkelt på Y ihvertfall), gjør jeg helst selv når det passer i hverdagen...og det UTEN at jeg automatisk mister garantien på bilen.


Ja hvor vanskelig kan det bli? det er jo youtubs som viser alt

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. november 2024, klokken 18:23
Sitat fra: Radial på onsdag 27. november 2024, klokken 11:30Deiligste med Tesla, er å slippe mest mulig verksted.

Service og vedlikehold (ufattelig enkelt på Y ihvertfall), gjør jeg helst selv når det passer i hverdagen...og det UTEN at jeg automatisk mister garantien på bilen.


Ja hvor vanskelig kan det bli? det er jo youtubs som viser alt

Og hver gang noen proffe tukler, blir stort sett ei ny ripe eller annet fjas, og gjerne bare sånn halvveis godt utført arbeid, gjerne fordi det står 40 andre biler i kø og venter.
Tesla har vært flinke de gangene jeg har tatt risikoen, men BNH klarte å lage noen nye kosmetiske bruksmerker hver gang.

Beste eksempelet er når det er dårlig vær, da vil man aldri få inn en nyvasket bil.
Da må man ihvertfall spyle av bilen litt før du bytter ei lykt, for ellers lager du masse riper.
Men neida, lykta ble bytta uten så mye som en dråpe vann til spille, og resultatet ditto.🙈

Og betalte du for å få bremsene smurt sa du? Ja da bruker vi ett skikkelig gult og godt synlig fett, og gjerne veldig mye av det så det tyter langt utenfor anleggsflata, så det lyser amatør av hele bremsejobben, også tar vi 4500kr for servicen. Go pro..

#sarkasme

Nei takke meg til Tesla, der jeg kan heldig vis holde på selv når det passer meg, uten leiebil-styr, og med åpen service manual på nett om man skulle ha noen spørsmål.
Så får man vel bare leve med litt variable panel-gaps, og ei sprekt baklykt i ny og ne da😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på torsdag 28. november 2024, klokken 10:08Og hver gang noen proffe tukler, blir stort sett ei ny ripe eller annet fjas, og gjerne bare sånn halvveis godt utført arbeid, gjerne fordi det står 40 andre biler i kø og venter.
Det der er litt rart egentlig. Alle på verkstedene vet hvor de karosseri plastikk dekke til sakene ligger! Merkelig at de ikke brukes. 

BTW var innom en av de litt mere dyre bilmerkstedene i sommer (muligens det dyreste) og der var det vindu inn i verksted så kunder kunne se sin egen bil bli reparert. Der var alle bilene pakka inn så mye at de så ut som under operasjon på legevakta :D

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 14:56
Sitat fra: Radial på torsdag 28. november 2024, klokken 10:08Og hver gang noen proffe tukler, blir stort sett ei ny ripe eller annet fjas, og gjerne bare sånn halvveis godt utført arbeid, gjerne fordi det står 40 andre biler i kø og venter.
Det der er litt rart egentlig. Alle på verkstedene vet hvor de karosseri plastikk dekke til sakene ligger! Merkelig at de ikke brukes.

BTW var innom en av de litt mere dyre bilmerkstedene i sommer (muligens det dyreste) og der var det vindu inn i verksted så kunder kunne se sin egen bil bli reparert. Der var alle bilene pakka inn så mye at de så ut som under operasjon på legevakta :D

Vil tro de ikke har samme tidspress🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 14:56der var det vindu inn i verksted så kunder kunne se sin egen bil bli reparert
Hos Tesla Kr.sand er det en stor glassvegg inn mot verkstedet. Der kan man fritt se inn på store deler av verkstedet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 02. desember 2024, klokken 00:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 14:56der var det vindu inn i verksted så kunder kunne se sin egen bil bli reparert
Hos Tesla Kr.sand er det en stor glassvegg inn mot verkstedet. Der kan man fritt se inn på store deler av verkstedet.

I gamle dager, da vi måtte inn i bygget for å hente Tesla som var reparert, så var det og store glassvegger i venterommet.
Men da jeg hadde den inne på bremseservice/luftfilter så satte jeg bare bilen fra meg på parkeringsplassen, huket av i appen, og hentet den om kvelden fra parkeringsplassen. All kontakt gikk via appen, inkl betaling. Veldig enkelt og greit. Tesla kan uansett starte bilen, så de trengte ikke nøkkelkortet en gang. Bra for meg og bra for de.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. desember 2024, klokken 15:15så satte jeg bare bilen fra meg på parkeringsplassen, huket av i appen, og hentet den om kvelden fra parkeringsplassen. All kontakt gikk via appen, inkl betaling. Veldig enkelt og greit. Tesla kan uansett starte bilen, så de trengte ikke nøkkelkortet en gang. Bra for meg og bra for de.
Stemmer. En god stund siden jeg også har vært inne.
Systemet for bestilling av time, levering og henting er så mye bedre enn alt annet jeg har erfaring med.
Ja det er uvant for enkelte i starten... spesielt de godt voksne (les eldre) som føler at de MÅ snakke med noen på telefon ved bestilling. Jeg synes det er en befrielse å ta alt via appen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA