Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål rundt kjøp av Tesla Model Y

Startet av korris, søndag 28. april 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Kires på tirsdag 14. mai 2024, klokken 06:49Er det slik at alle Model Y som kommer til Norge, nå produseres i Berlin? Sjekket kildekoden på en blå LR og P og begge har XP7 vin.
Skal være bare Berlin-modeller!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kires

Sitat fra: RJK på tirsdag 14. mai 2024, klokken 08:11
Sitat fra: Kires på tirsdag 14. mai 2024, klokken 06:49Er det slik at alle Model Y som kommer til Norge, nå produseres i Berlin? Sjekket kildekoden på en blå LR og P og begge har XP7 vin.
Skal være bare Berlin-modeller!

8)

Jøss, det er jo veldig bra!
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Radial

Syns hver eneste Berlin-bil jeg ser har skakk bakluke, så akkurat himla rått med tysk bil kan det ikke være.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Svk

#63
Var innom Tesla igår,så litt på Y. Prøvesatt førersete å så litt på frunk og baggasjerom str live.
Kunne hatt en Y som daglig bilen.

Er det sånn at alle er like foruten motor/driverk. Men P har spoiler/strammere understell m 21 felger/Brembo foran?

Noe annet som ikke er likt?

CorsoDante

#64
Sitat fra: Svk på søndag 17. november 2024, klokken 09:06Var innom Tesla igår,så litt på Y. Prøvesatt førersete å så litt på frunk og baggasjerom str live.
Kunne hatt en Y som daglig bilen.

Er det sånn at alle er like foruten motor/driverk. Men P har spoiler/strammere understell m 21 felger/Brembo foran?

Noe annet som ikke er likt?

Akselerasjon (som du vel skriver).
Track mode.
Litt senket (1 cm?).

Tesla Y sin forse er anvendelighet som daily driver, ikke minst for en familie. Fjerter gjør den også, noe som selvsagt er superpopulært.

30K er vel historisk lav delta mellom P og non-P. Juniper kommer straks, men det har du sikkert allerede notert deg.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Svk

#65
Har fått med meg juniper. Regner med Tesla kommer med et stunt før jul.gratis rente eller noe.... Da er det vel bare å slå til,selv om jeg har en bil jeg skal selge

Edit: juniper

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på søndag 17. november 2024, klokken 13:42Har fått med meg jupiter. Regner med Tesla kommer med et stunt før jul.gratis rente eller noe.... Da er det vel bare å slå til,selv om jeg har en bil jeg skal selge

Jupiter? Shit, er det den nest etter Juniper? ;)
Tesla Model Y                         2021-

Svk


turfsurf

Sitat fra: CorsoDante på søndag 17. november 2024, klokken 09:5230K er vel historisk lav delta mellom P og non-P. Juniper kommer straks, men det har du sikkert allerede notert deg.
Hvis man verdsetter ytelse, litt mere sportslighet og imo litt bedre utseende er P en nobrainer. Prioriterer man rekkevidde er LR soleklart valg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Tenker at P med 500km + er veldig bra.
(Jeg har bare 400km idag.Savnet litt rekkevidde når jeg var i tyskland i sommer)

turfsurf

Ja, og på vinter kan man jo ha mindre dimensjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Slo opp en tilfeldig P på vegvesen.no
Står bare 21 tomms under dekk/felg. Står ikke alternative dimensjoner.så da er det vel ikke ok å gå ned i størrelse på felg.(selv om mindre skulle passe)

turfsurf

Tesla har levert ut mange Y P med 19" vinterhjul selv, så det er ikke noe problem.

Gitt at man forholder seg til sporvidde, rulleomkrets, innpress, hastighetsbegrensning, lastindeks m.m. så kan man fint endre både felg og dekkdimensjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Trodde minste tilatte felg størrelse stod i vognkort.

RJK

Sitat fra: Svk på mandag 18. november 2024, klokken 22:26Trodde minste tilatte felg størrelse stod i vognkort.
Så lenge dekk og felg til sammen utgjør max 5% avvik på rulleomkretsen, og dekkene er innenfor spesifikasjonene/kravene til den modellen, så kan man mikse så mye man vil.

Men felg-produsenten må selvsagt og fylle kravene for ytelse og tåle-evne for bilen de skal stå på, i tillegg til å ikke avvike for mye fra hva bilen er godkjent med i forhold til impress etc.

Heldigvis kan ikke en bilprodusent forlange mer enn at det som står på bilen, fyller de nevnte kravene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA