Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan påvirke tesla

Startet av kjølholdt, fredag 07. desember 2012, klokken 10:34

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: laumb på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38
Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.
Hvorfor i all verden skal de ellers reklamere med at 60kwh støtter superlading, og at man skal betale 13k for tilgang til tjenesten?

Håper (og tror) du har rett i dette. En annen ting de bør ta med i beregningen er mulig redusert kapasitet når 85kWh bilene eldes, samt at Model X forventes å ha 10-15% kortere rekkevidde pga større vekt & luftmotstand.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:17
Jeg mistenker egentlig at Tesla går for en ny trefaselader for 400V TN. I og med at de har oppgitt priser for 10 kW og 20 kW lader er det mulig trefaselading blir et tredje nivå med ekstrautstyr for lading. Hvis ikke vil jeg kanskje tro de har modifisert laderne sine til å takle 10 kW trefase, og hvis de har gjort dette kan de like godt ha endret input-spenningen.

Jeg mistenker heller at de har gått for off-board likeretter og forer laderne med DC (de fungerer atageligvis like bra med DC inn). Dermed trengs bare et par forskjellige likerettere (avhengig av enfase eller trefase inn) og en kontaktor som bytter mellom de.

Er ikke ladern i seg selv en likeretter (AC til DC) samt en transformator i et?

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:09
150km virker veldig optimistisk, jeg tror ikke de havner så tett. Rundt 200-250km (avhengig av evt. fjelloverganger og slikt) kan jeg tenke meg er passe, de bygger neppe ut nettet for å passe 60kWh biler på langtur.

Sitat fra: laumb på onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38
Jeg tror virkelig de kommer til å bygge det for å passe 60kwh på langtur.

Ut i fra hva jeg kan se på 2-årsplanene til tesla skal de ha 18-19 superchargers mellom Los Angeles og New York (og tilsvarende like avstander mellom alle "prikker på kartet"), en vei som er 1800 miles.
1800 / 18 = 155.
Altså 155 miles mellom hver supercharger.
Rekkevidden på en 60kwh model er på 230 "Tesla-miles". Altså, innefor grensene av å kunne kjøre landdistanse med en 60kwh model.

Og 155 miles er ca 250km. Jeg tror 60kWh vil fungere fint med superladerne i Norge, men de kan kreve noe mer bevissthet enn 85kWh bilene.

For å få opp laderne raskt og effektivt burde Tesla bare kontakte forskjellige cafeer langs trafikkerte veier og spørre dem hva de vil betale for å bli eksklusive Tesla hurtigladerstasjoner  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Veggen

Artig å lese diskusjonen rundt superladere nå et halvt år senere og med åpningen av 6 superladere rett rundt hjørnet.
Man kan ikke annet enn å bli imponert over gjennomføringsevnen til tesla.

TS

#64
Sitat fra: Veggen på lørdag 24. august 2013, klokken 21:47
Artig å lese diskusjonen rundt superladere nå et halvt år senere og med åpningen av 6 superladere rett rundt hjørnet.
Man kan ikke annet enn å bli imponert over gjennomføringsevnen til tesla.
Dersom ikke TM sørger for å reservere SC plassene tydelig, så er jeg redd for at vi kan få et problem til tider. Spesielt på store utfartsdager.

Dette er faktisk et problem i USA enkelte steder. 

http://www.teslamotors.com/forum/forums/third-time-chasing-ice-out-supercharger-spot

Nå kjenner ikke jeg til avtalene med grunneierne, men budskapet bør være veldig tydelig.
F.eks :

Kun for Tesla til lading

Stans forbudt
Borttauing på eget ansvar

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Vi må hjelpe Tesla med å ta de rette valgene på vegne av oss brukere. Vi stemmer pr landsdel, da vi forventer at alle landsdeler skal dekkes og ikke settes opp mot hverandre.
Tesla Motors har sagt at de vil doble antallet SuperLadere i Norge iløpet av året og at Norge vil være det landet med flest slike pr innbygger.

Medlemmer oppfordres til å stemme på tocn.no så styret kan overbringe dette til Tesla Motors som velbegrunnede ønsker. Avstemmingen avsluttes 10.3.2014 og overbringes Tesla Motors på høyest mulig nivå med konkrete forslag T.
Stem i vei TOCN medlemmer   :) 
http://tocn.no/diskusjon/index.php?f=26&t=56&rb_v=viewtopic
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Cowboystrekk

Ift 60-rekkeviddediskusjonen så ser jeg ihvertfall med min bil at reel rekkevidde om vinteren med klima på aldri har vært under 25 mil, som regel ligger den over 30. Om jeg dropper klima så snakker vi om ca 35 mil så å ha 20 mil mellom superchargerne er uproblematisk for oss. Om model X kommer med 60 kW-batteri så får nok den det litt tøffere...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA