Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan påvirke tesla

Startet av kjølholdt, fredag 07. desember 2012, klokken 10:34

« forrige - neste »

kjølholdt

Noen gode forslag på hvordan vi best kan påvirke tesla til å sette opp 10 hurtigladere i norge slik at mam dekker hele landet.
Vi kan jo sende de x antall e poster om dette, i tillegg si at vi har kjøpe kraft nok til å betale ved hurtig lading. hvordan få de til å innse at dette er lurt å gjøre for de.????
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

#1
Hvis hver nordmann med S i snitt lader 50kwt med hurtiglader 20x i året, i 8 år - og det koster 4kr/kwh, så blir det en utgift på 32'000kr over 8 år / bil.
Dette er mer enn de $2000 de tar for å tillate supercharging i USA. Dobbelt så mye faktisk. Trekk fra kostnader (ren gjetting på 50% mtp. infrastruktur og strøm), så sitter de vel i praksis igjen med $2000 i fortjeneste de første 8 årene. De tjener penger først om 8 år på prosjektet... Da er det ikke sikkert det er interessant for dem, siden infrastrukturen er nedbetalt, og nye eiere av nyere modeller legger penger rett i lomma dems allerede. Alternativt kan vi holde oss til "standard aktiveringsavgift" for å få SC "på kjøpet", slik at de har pengene up-front til å etablere dem uten å sette seg i gjeld.

Så kan de heller åpne for SC for de som ikke kjøper det ved bestilling senere - enten ved å gi lavere hastighet, eller ved å ta betalt / kwt.

Jeg tror en videreføring av dagens løsning er best, at man betaler i forkant for tilgang - også heller satse på/mase på Tesla om at vi vil ha 10 stk, om vi finner taktiske steder å sette dem. Rett og slett ikke fortelle dem, i første omgang, at vi er interessert i å betale per kwt.

JohanH

For det første viser det seg at Tesla lytter til sine (fremtidige) kunder. Et veldig konkret eksemple er jo hvordan en fyr fra Nederland ("Widoh") på teslamotorsclub.com lage et slags "rapport" om behovet for og muligheter for 3-fase ladning, fikk mange medlemmer å "skrive under" på dette, fikk sendt over det hele til Tesla og blev etterhvert offisielt takket av George Blankenship:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/4941-Future-Charging-for-Model-S-1-phase-or-3-phase/page14?p=120317&viewfull=1#post120317



Når det gjelder plassering av Superchargers begynte jeg litt for noen mndr. siden å tenke litt på dette og lekte litt med å sette ut plasseringer på et Google kart. Lenken til dette kart er:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=214803067037736584081.0004c9d5d858ec2cbd8cdDen som har lyst må gjerne gå inn på det, det er redigertbart av alle og enhver.

Per Magnus

Fikk ikke helt til å redigere i kartet.. Tips? Har noen ideer om hvor Superchargere bør settes opp  :D

Ellers forsøker jeg å være aktiv overfor Tesla ved å skrive e-post der det fremheves hvor viktig ladeinfrastruktur er for kjøpere av el-bil (Model S for min del). Videre har jeg vært i kontakt med utbyggere av slik infrastruktur for å høre om de har planer om å legge til rette for/bygge Teslas superchargere. Mitt inntrykk så langt er at det er en vilje til å få på plass utbygging av superchargere i Norge. Så får vi bare håpe at det materialiserer seg innen rimelig tid.
Model X - 90

JohanH

I USA er det ingen tegn til at Tesla gjennomfører dette sammen med noen andre, virker som Tesla tar hele kostnaden selv men styrer da også selvfølgelig plassering, bruk osv. helt selve. Blir spennende å se om det blir slik de gjør også her i Europa.

Når det gjelder kartet vet jeg ikke. Jeg klikket på "anyone can edit" men virket vel ikke da... Lag ditt eget! Så kan vi sammenligne senere og hvis mange gjør det vil vi jo etterhvert finne steder det er "konsensus" om bør ha supercharger.

Per Magnus

Enig i at det ser ut til at Tesla ønsker å gjennomføre utbyggingen på egenhånd. Men ser ikke bort fra at også andre aktører kan tilby lading til Tesla kunder, noe som også vil være positivt for Tesla. Det avgjørende er at det faktisk blir bygget ut infrastruktur for å fjerne rekkeviddeangst og øke fleksibiliteten for folk i farta.

Skal se om jeg ikke får laget meg et eget kart selv om det beste hadde vært å hatt ett kart der vi legger inn ønskede spotter for superchargere.
Model X - 90

Øyvind.h

Sitat fra: Per Magnus på fredag 07. desember 2012, klokken 19:59
....Videre har jeg vært i kontakt med utbyggere av slik infrastruktur for å høre om de har planer om å legge til rette for/bygge Teslas superchargere. Mitt inntrykk så langt er at det er en vilje til å få på plass utbygging av superchargere i Norge. Så får vi bare håpe at det materialiserer seg innen rimelig tid.
For å si det sånn, jeg vet at det finnes reservasjonsholdere blant folk som jobber med utbygging av infrastruktur for elbiler, så det kommer nok flere superladere for Model S i Norge  ;)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Per Magnus

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. desember 2012, klokken 21:29
Sitat fra: Per Magnus på fredag 07. desember 2012, klokken 19:59
....Videre har jeg vært i kontakt med utbyggere av slik infrastruktur for å høre om de har planer om å legge til rette for/bygge Teslas superchargere. Mitt inntrykk så langt er at det er en vilje til å få på plass utbygging av superchargere i Norge. Så får vi bare håpe at det materialiserer seg innen rimelig tid.
For å si det sånn, jeg vet at det finnes reservasjonsholdere blant folk som jobber med utbygging av infrastruktur for elbiler, så det kommer nok flere superladere for Model S i Norge  ;)

Fin kombo det  ;)
Model X - 90

Griffel

#8
Sitat fra: JohanH på fredag 07. desember 2012, klokken 20:19
I USA er det ingen tegn til at Tesla gjennomfører dette sammen med noen andre, virker som Tesla tar hele kostnaden selv men styrer da også selvfølgelig plassering, bruk osv. helt selve. Blir spennende å se om det blir slik de gjør også her i Europa.

Når det gjelder kartet vet jeg ikke. Jeg klikket på "anyone can edit" men virket vel ikke da... Lag ditt eget! Så kan vi sammenligne senere og hvis mange gjør det vil vi jo etterhvert finne steder det er "konsensus" om bør ha supercharger.
I sammarbeid med Solar City (som forøvrig har samme styreforman som Tesla), men husk at solforholdene i California hvor de starter med denne utbyggingen er ganske ulik solforhold i Norge (Særlig i Desember og Januar) dessuten har det ikke samme reklameffekt i Norge at strømmen til elbilene kommer fra egenprodusert solkraft, og ikke fra det lokale kullkraftverket. På grunn av konsesjoner etc. må det nok bli i sammarbeid med Norske strøm og nettleverandører.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oreo

Diverse veikroer og typiske stoppesteder langs transport etappene bør kjenne sin besøkelsestid å selv ta iniativ til å sette opp hurtigladere, for å ikke snakke om bensinstasjoner. F.eks. ville jeg som veikroeier kontaktet Tesla og tilbudt dem å sette opp en SC på min tomt for å tiltrekke meg fremtidige kunder.
Selv har jeg tipset en bensin stasjon på Valslag (63.49367º N, 9.27005º Ø
63° 29' 37.2"N, 9° 16' 12.2"Ø, WGS84) i Snillfjord kommune at de burde sjekket om de kunne sette opp en hurtiglader for elbiler. Da villle de sannsynligvis fått besøk av flere elbilister på vei til Hitra/Frøya. Jeg ble møtt med en kald skulder og en kommentar om at en fikk nå se hvor mange elblier som kom på veiene først. Typisk høna og egget problematikk.

Tror frykten hos diverse kroinnehavere/bensinstasjoner er at dette vil koste dem flesk og føre til relativt lite inntjening. Om Tesla/div. kraftselskap står for utbyggingen trenger det ikke koste de som stiller med tomt noe særlig.

Jeg vet gankse lite om hvordan dette vil kunne skje i praksis da, og det kan hende faktorer jeg overhodet ikke kjenner til spiller inn?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Rio

Husk at ladestasjoner må legges et sted hvor det er minst 100 kW (= mye strøm) tilgjengelig, som er ubrukt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

#11
Sitat fra: Rio på lørdag 08. desember 2012, klokken 12:13
Husk at ladestasjoner må legges et sted hvor det er minst 100 kW (= mye strøm) tilgjengelig, som er ubrukt.

Minst 120kW for Tesla sine da hver hurtiglader har 12*10kW ladere og støtter 2 biler med inntil 90kW per bil. En god løsning som gjør at man får fordelt ressursene bedre. Ulempen er at det går litt tregere om to biler kommer på samme tidspunkt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

120kW er mye i en privatbolig, men relativt beskjedent i andre sammenhenger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Oreo på lørdag 08. desember 2012, klokken 11:48
Da villle de sannsynligvis fått besøk av flere elbilister på vei til Hitra/Frøya.
Husk på at lading av elbil tar en 30 minutters tid. Da blir det begrenset hvor mange kunder den kan trekke daglig, og kommer du som nr.3 er det en time å vente på tur. Skal en tro at en får ladet innen rimlig tid må det være en del overkapasitet før en legger turen innom. Jeg forstår skepsisen i forhold til lønnsom investering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

En leilighet har gjerne 230 V 35 A = 8 kW.

Et stort hus har gjerne 230 V 63 A = 14,5 kW.

120 kW er altså ca 15 leiligheter, eller 8 store hus. Det er ikke noe man bare "har liggende" overalt.

De minste 11 kV trafoene er 50 kVA (nesten kW), selv om rundt 300 kVA er mer vanlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA