Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltgjenkjenning og dårlige kartdata

Startet av eisa01, torsdag 18. april 2024, klokken 17:43

« forrige - neste »

eisa01

Har vært en del tråder om dårlig skiltgjenkjenning og kartdata i forbindelse med cruisekontroll, som i bunn og grunn gjelder alle biler fra Audi til Tesla.

I dag var det en sak i Motor som var ganske oppklarende:
Det er kun et krav om at 90% av fartsgrensene vises riktig, og individuelt på by, land og motorveier er kravet kun 80% av distanse kjørt.

Det er ikke rart at ting er dårlig for å si det mildt... Hadde syntes 99.9% hadde vært mer rimelig, gitt at de fleste vei-km blir kjørt på noen få hovedveier, og kun 10% av fartsgrensene endres hvert år?

Tipper det er bilfabrikantene som har lobbet for disse lave kravene?

Så antagelig ikke vits å klage til Statens Vegvesen for trafikkfarlige situasjoner. Man kan vel fortsatt prøve seg på en reklamasjon til forhandler, spesielt om man selv har måttet rette opp kartdata hos underleverandøren til sin bil. Vil jo ikke bedre seg før det blir en kostnad...

What-a-watt

Litt på siden: På en vei jeg kjører daglig var det lysregulering på grunn av graving. Nå har det vært ferdig i 1 uke, men da har Tesla på en eller annen måte fanget opp dette, og lagt det inn i sin navdatabase. På nøyaktig samme sted som trafikklyset stod, bremser bilen nå helt opp slik den gjør i et vanlig lysregulert kryss med grønn strek vist på skjermen i bilen!!!

Øyvind.h

Nettopp derfor jeg slo av den delen av autopiloten i nåværende bil. Fartsgrensene vises stort sett korrekt, men en sjelden gang i blant er de ikke korrekte og da kan det ikke være slik at bilen slakker av farten eller gjør rare ting midt i trafikken som ingen rundt meg forventer.
Med hastighetstilpasningen avslått kan bilen kjøre feilfritt på E6 fra Oslo til Moelv, der mange andre biler gjør rare ting.
Så lenge kartdata ikke er riv ruskende gal kan jeg fortsatt ha "forutse strekning" påslått slik at den slakker av for krappe svinger, rundkjøringer osv.
Hadde bil før som gjorde fantombrems, og det er pokker så ubehagelig når det skjer.

For en helt selvkjørende bil hvor systemet jobber 100% på egenhånd er det annerledes. Da må alle skilt tolkes perfekt, i tillegg til at kjørestil og hastighet må tilpasses vær/føre/trafikale forhold i tillegg til skilting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 18. april 2024, klokken 18:02Litt på siden: På en vei jeg kjører daglig var det lysregulering på grunn av graving. Nå har det vært ferdig i 1 uke, men da har Tesla på en eller annen måte fanget opp dette, og lagt det inn i sin navdatabase. På nøyaktig samme sted som trafikklyset stod, bremser bilen nå helt opp slik den gjør i et vanlig lysregulert kryss med grønn strek vist på skjermen i bilen!!!
Merkelig situasjon.

MrBacardi

Hvis man tenker på endgame-scenariet her noen år frem, så må det vel til slutt bli slik at bilen løpende spør online aktuell vegmyndighet direkte om alle fartsgrenser i nærheten og tilpasser seg disse? Så legges alle veiarbeider, sesongbestemte fartsgrenser og slikt inn som avvik løpende. Da har man en felles offisiell sannhet som alle biler benytter seg av.

Ingen grunn til å gå via raskt utdaterte 3.-parts navigasjonsbaser eller leverandørspesifikk vision-implementasjon?
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utlevert mai 2024
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Electric cars in Norway

Sitat fra: MrBacardi på mandag 13. mai 2024, klokken 18:16Hvis man tenker på endgame-scenariet her noen år frem, så må det vel til slutt bli slik at bilen løpende spør online aktuell vegmyndighet direkte om alle fartsgrenser i nærheten og tilpasser seg disse? Så legges alle veiarbeider, sesongbestemte fartsgrenser og slikt inn som avvik løpende. Da har man en felles offisiell sannhet som alle biler benytter seg av.

Ingen grunn til å gå via raskt utdaterte 3.-parts navigasjonsbaser eller leverandørspesifikk vision-implementasjon?
Der tror jeg vi er om noen år. Myndighetene har en master base og alt fangster fra denne aka autosys, strasak folkeregisteret you name it ;D

goggo

Sitat fra: MrBacardi på mandag 13. mai 2024, klokken 18:16Hvis man tenker på endgame-scenariet her noen år frem, så må det vel til slutt bli slik at bilen løpende spør online aktuell vegmyndighet direkte om alle fartsgrenser i nærheten og tilpasser seg disse? Så legges alle veiarbeider, sesongbestemte fartsgrenser og slikt inn som avvik løpende. Da har man en felles offisiell sannhet som alle biler benytter seg av.

Ingen grunn til å gå via raskt utdaterte 3.-parts navigasjonsbaser eller leverandørspesifikk vision-implementasjon?

Det er de sentrale databasene som er problemet, og tilfører masse feil til bilene her.

Som bilist og menneske så må vi jo forholde oss til skiltingen - vi mennesker har jo ikke direkte tilgang til noen sentrale databaser når vi kjører.
Så hvorfor skal ikke disse nye systemene kun basere seg på skiltdata?

Så kunne brukerne rapportere inn feil og korreksjoner ved et enkelt tastetrykk på skjermen, og på denne måten ville bilfabrikanten (Tesla i mitt tilfelle) i løpet av en dag eller to ha opparbeidet seg en egen database som er mange ganger bedre enn vegvesenets sentrale databasene som ofte har de samme feilene i mange år uten at de blir korrigert?

Jeg ser jo at min Tesla stort sett alltid (bortsett fra enkelte digitale skilt) leser/viser skiltene OK, men likevel påstår bilen ofte at det er andre fartsgrenser.

Vi Tesla sjåfører - og sikkert tilsvarende for andre bilmerker - kunne i løpet av en dag eller to ha rapportert/korrigert 99% av alle feil på grunn av feilavlesning av skilt på sideveier etc.
Jeg ser altså for meg et WAZE lignende system for å korrigere de få feil som oppstår ved kameralesing av skilt.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Sitat fra: goggo på tirsdag 14. mai 2024, klokken 11:22
Sitat fra: MrBacardi på mandag 13. mai 2024, klokken 18:16Hvis man tenker på endgame-scenariet her noen år frem, så må det vel til slutt bli slik at bilen løpende spør online aktuell vegmyndighet direkte om alle fartsgrenser i nærheten og tilpasser seg disse? Så legges alle veiarbeider, sesongbestemte fartsgrenser og slikt inn som avvik løpende. Da har man en felles offisiell sannhet som alle biler benytter seg av.

Ingen grunn til å gå via raskt utdaterte 3.-parts navigasjonsbaser eller leverandørspesifikk vision-implementasjon?

Det er de sentrale databasene som er problemet, og tilfører masse feil til bilene her.

Som bilist og menneske så må vi jo forholde oss til skiltingen - vi mennesker har jo ikke direkte tilgang til noen sentrale databaser når vi kjører.
Så hvorfor skal ikke disse nye systemene kun basere seg på skiltdata?

Så kunne brukerne rapportere inn feil og korreksjoner ved et enkelt tastetrykk på skjermen, og på denne måten ville bilfabrikanten (Tesla i mitt tilfelle) i løpet av en dag eller to ha opparbeidet seg en egen database som er mange ganger bedre enn vegvesenets sentrale databasene som ofte har de samme feilene i mange år uten at de blir korrigert?

Jeg ser jo at min Tesla stort sett alltid (bortsett fra enkelte digitale skilt) leser/viser skiltene OK, men likevel påstår bilen ofte at det er andre fartsgrenser.

Vi Tesla sjåfører - og sikkert tilsvarende for andre bilmerker - kunne i løpet av en dag eller to ha rapportert/korrigert 99% av alle feil på grunn av feilavlesning av skilt på sideveier etc.
Jeg ser altså for meg et WAZE lignende system for å korrigere de få feil som oppstår ved kameralesing av skilt.

mvh
Hugo

Problemet er jo at Tesla, og sikkert andre bilfabrikanter, ikke bruker de "offisielle" databasene. I Norge har Statens vegvesen oppdaterte databaser med riktige fartsgrenser på alle strekninger. Det vil si, vegvesenets databaser inneholder ikke midlertidige fartsgrenser eller arbeidsvarslingsfartsgrenser ennå tror jeg. I stedet for å koble seg mot vegvesenets databaser i Norge (som er gratis tilgjengelig) og de andre nasjonale vegmyndigheters databaser i de andre landene så velger bilfabrikantene å bruke skiltdata fra tredjeparts databaser som ikke er oppdatert/synkronisert mot de offisielle databasene.

Hvorfor bilfabrikantene velger å "tro" på databasen i stedet for skiltingen der det er avvik mellom systemene er jeg usikker på, i alle fall så lenge de må vite at databasene de sjekker mot er fulle av feil som aldri blir rettet. Mulig det er mindre feil i andre land, og at det er et litt særnorsk problem?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Orbit

Sitat fra: THE på onsdag 15. mai 2024, klokken 08:50I Norge har Statens vegvesen oppdaterte databaser med riktige fartsgrenser på alle strekninger. Det vil si, vegvesenets databaser inneholder ikke midlertidige fartsgrenser eller arbeidsvarslingsfartsgrenser ennå tror jeg.
Det er mange feil også i Vegvesenets egen database. Jeg har selv meldt inn (og fått rettet) noen titalls feil hos dem etter litt tilfeldig kikking på riks/fylkesveier. For kommunale veier er det enda høyere feilrate hos SVV, men der skylder de på at kommunene ikke rapporterer inn endringer, og SVV tar heller ikke imot rettinger fra enkeltpersoner for disse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: Orbit på onsdag 15. mai 2024, klokken 09:01
Sitat fra: THE på onsdag 15. mai 2024, klokken 08:50I Norge har Statens vegvesen oppdaterte databaser med riktige fartsgrenser på alle strekninger. Det vil si, vegvesenets databaser inneholder ikke midlertidige fartsgrenser eller arbeidsvarslingsfartsgrenser ennå tror jeg.
Det er mange feil også i Vegvesenets egen database. Jeg har selv meldt inn (og fått rettet) noen titalls feil hos dem etter litt tilfeldig kikking på riks/fylkesveier. For kommunale veier er det enda høyere feilrate hos SVV, men der skylder de på at kommunene ikke rapporterer inn endringer, og SVV tar heller ikke imot rettinger fra enkeltpersoner for disse.
På E18 i Kristiansand har det vært mange feil de siste par årene, det merkelige er at feilene kommer og går, og ofte erstattes de med nye feil.
Akkurat nå er det 3 eller 4 forskjellige feil fartsgrenser på E18 mellom Kristiansand sentrum og Sørlandsparken. Noen av disse er nok på grunn av at det har vært nattarbeid i tunellene, men det er nå flere måneder siden.

Dette er jo helt håpløst og det skaper mange farlige trafikksituasjoner på en høyt trafikkert vei med mange tuneller og kryss.

Mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Det er til syvende og sist førerens ansvar. Om sjåføren velger å aktivere et system som kan finne på å brått endre hastighet fordi en database er feil, så er det føreren som utsetter seg selv og andre for denne risikoen.
Feilen ligger sikkert ofte i database/hos myndighetene/annen dataforvalter, men det fritar ikke sjåføren for ansvar når sjåføren velger å kjøre med løsningen på tross av hva det kan finne på. Hadde jeg ikke kunnet slå av automatisk tilpasning til hastighet ville jeg antakelig brukt autopiloten vesentlig mindre. Nå brukes den derimot svært ofte, alltid på langtur og også ofte på kortere turer. Fordi den kjører såpass mykt og feilfritt. Til og med på korte turer i nabolaget forbi en skole der fartsgrense er endret fra 50 til 30 på en bred og oversiktlig vei. Veldig lett å kjøre for fort der, så jeg benytter autopiloten for å sørge for å holde meg selv igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:53Det er til syvende og sist førerens ansvar. Om sjåføren velger å aktivere et system som kan finne på å brått endre hastighet fordi en database er feil, så er det føreren som utsetter seg selv og andre for denne risikoen.

Jepp det har du helt rett i :+1: 

 Det må være bærebjelken fremover for all ny utvikling innenfor feltet.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. mai 2024, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2024, klokken 11:53Det er til syvende og sist førerens ansvar. Om sjåføren velger å aktivere et system som kan finne på å brått endre hastighet fordi en database er feil, så er det føreren som utsetter seg selv og andre for denne risikoen.

Jepp det har du helt rett i :+1:

 Det må være bærebjelken fremover for all ny utvikling innenfor feltet.
Er forhåpentligvis få om noen som  er i tvil om at det er sjåføren som sitter med ansvaret til syvende og sist.

Men nå har jo myndighetene gjort det påkrevd med varsling når man overstiger fartsgrensen, da bør man kunne stille som motkrav at bilene og SVV's veikart og kartdatabaser er tilnærmet feilfrie.

Og enda viktigere blir jo dette ved selvkjørende biler. Der vil det riktignok være bilprodusenten eller flåte-eiers ansvar at bilene følger fartsgrensen når man kjører etter nivåene L3-L5, og ikke lengre ansees som bilens faktiske sjåfør.

Nå er det riktignok ikke forumet som avgjør, men her vi lufter tankene våre. Og da vil det jo selvsagt være endel tanker rundt det med fartsvisning i forhold til hva som er lovkravet. F.eks. at bilene senker farten før skilt med redusert hastighet så man kjører lovlig i det man når skiltet, og samtidig ikke øker farta før man har passert skilt med høyere fartsgrense!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Sitat fra: RJK på onsdag 15. mai 2024, klokken 17:39Men nå har jo myndighetene gjort det påkrevd med varsling når man overstiger fartsgrensen, da bør man kunne stille som motkrav at bilene og SVV's veikart og kartdatabaser er tilnærmet feilfrie.
Jo, men det ser ut som noen (bilfabrikantene som må implementere?) har lobbet det ned til et krav om 90% av kjørte km...

RJK

Sitat fra: eisa01 på onsdag 15. mai 2024, klokken 18:27
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mai 2024, klokken 17:39Men nå har jo myndighetene gjort det påkrevd med varsling når man overstiger fartsgrensen, da bør man kunne stille som motkrav at bilene og SVV's veikart og kartdatabaser er tilnærmet feilfrie.
Jo, men det ser ut som noen (bilfabrikantene som må implementere?) har lobbet det ned til et krav om 90% av kjørte km...
Vi må vel alle bli flinkere til å stille krav til forhandlerne og bilprodusentene, for å påvirke den veien. Men og ved å sende klager til SVV.

Dessuten bør vi og gjøre slik amerikanerne oppfordres til, send brev/epost/snap/X/insta etc til våre folkevalgte, og "krev" bedring. Gjerne gjentagende...  8) :police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA