Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.

Startet av i3/RSiV, fredag 12. april 2024, klokken 23:06

« forrige - neste »

Contango

#15
Takk for info. Kommer ofte til å gå fra ulåst bil med Tesla vanen - som blir vedlikeholdt av at vi beholder treern....
Får håpe autolåsingen fungerer. Ser at noen rapporterer den som litt upålitelig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

igniztion

2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

i3/RSiV

Pent forbruk og god rekkevidde i sommervarmen. Tur-retur Lillehammer-Dombås i dag. Startet med 100% og et estimat på 51 mil. Ser ut til å kunne nådd 56 mil.

turfsurf

Sitat fra: i3/RSiV på tirsdag 25. juni 2024, klokken 16:50Pent forbruk og god rekkevidde i sommervarmen. Tur-retur Lillehammer-Dombås i dag. Startet med 100% og et estimat på 51 mil. Ser ut til å kunne nådd 56 mil.
Snittfart?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

i3/RSiV

#19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. juni 2024, klokken 18:29
Sitat fra: i3/RSiV på tirsdag 25. juni 2024, klokken 16:50Pent forbruk og god rekkevidde i sommervarmen. Tur-retur Lillehammer-Dombås i dag. Startet med 100% og et estimat på 51 mil. Ser ut til å kunne nådd 56 mil.
Snittfart?

Aner ikke, E6 Gudbrandsdalen uten køer, 60 til 90 soner. Kjørt på Cruise control hele veien.

Egil S

#20
Jeg kjørte fra Sandnes til Arendal i går (30 mil) og retur i dag.
Forbruket på min -23 RS Coupè 80 endte på 13,8 til Arendal.
Kan nevnes at de første 18 milene til Mandal var forbruket 12,7 men økte etter 10 mil med 100-110-sone.
Gjettometeret, ved å gange litt opp lå ganske jevnt rundt 490-500km hele turen, i Mandal var det vel faktisk oppe på 520km.

Hjem igjen i dag startet jeg jo med motorveiene, da fikk jeg ikke ned forbruket like mye fra Mandal og nordover, endte på 14,5, kanskje det er oppoverbakke nordover :)
Uansett er 14,5 vesentlig bedre enn da jeg kjørte samme vei fra kristiansand i september i fjor på 16,7.
Kan se ut som disse optimaliserings OTA´ene jeg har fått siden i fjor høst har virket.

Edit:
Kan nevne at jeg brukte ganske nøyaktig 60% av batteriet pr vei.

Jeg startet med 74%,  ved Ionity Sira hadde jeg 53% ladet til 70% (brukt 21%)
ved Ionity Lillesand hadde jeg 41% og ladet til 80% ( brukt 50%)
Så kjørte jeg til Arendal og ankom der med 70% (brukt ca 60%).
Overnattet og kjørte til Ionity Sira.
Ankom der med 29% og ladet til 65%, kom hjem med 46% ,62% forbruk (70-29= 41 + 65-46= 21 = 62%).

Jeg har altså brukt 122% på 600km, skulle bli temmelig nærme 500km rekkevidde det.
Ladet 70kWh på Ionity på turen og har nå en differanse på 28% i forhold til det jeg startet med.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Har nå passert 30000 km med min Enyaq 2024 mod. Når min 23 modell passerte 30000 km så viste batteriet en degradering på 5%. Nå på 24 modellen har jeg nøyaktig samme batterikapasitet som da bilen var ny. Så tror at sw 4.0 har forbedringer også for batteristyring. Fortsatt veldig fornøyd med denne utgaven av Enyaq.

Superman

Sitat fra: i3/RSiV på søndag 02. februar 2025, klokken 10:17Har nå passert 30000 km med min Enyaq 2024 mod. Når min 23 modell passerte 30000 km så viste batteriet en degradering på 5%. Nå på 24 modellen har jeg nøyaktig samme batterikapasitet som da bilen var ny. Så tror at sw 4.0 har forbedringer også for batteristyring. Fortsatt veldig fornøyd med denne utgaven av Enyaq.
Det er jo veldig bra. Hvordan er laderutinene dine, du som kjører såpass mye? Mye lynlading? Holder du deg stort sett til 80% makslading, eller topper du opp mot 100% stadig vekk?

Det er vel forsatt akkurat samme type batterier i alle årsmodeller, men slik jeg forstår deg så mener du at programvaren nå er blitt mye bedre til å ta vare på batteriene. Jeg antar at vi som har oppgradert SW til 3.7 siste halvår, slik som for min 2022-modell 80x (SUV), nå har fått tilsvarende ladesoftware som dere med SW 4.0. Vi kan jo uansett ikke oppgradere videre til 4.0/4.1.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

i3/RSiV

#23
Jeg lader hjemme hver natt, har holdt meg til 80% på sommeren, og 90% på vinteren, men jeg kjører jo alltid rett etter lading er ferdig, programmert avreisetid kl 7 hver morgen. Rekkevidden holder da gjennom dagen. Har vel hurtigladet  kun 3-4 ganger, men da kun toppet opp i ca 10-15 min opp til 60-70 prosent for å kunne fullføre dagen før lading hjemme.

Boikott My Ass

Sitat fra: i3/RSiV på søndag 02. februar 2025, klokken 12:51Jeg lader hjemme hver natt, har holdt meg til 80% på sommeren, og 90% på vinteren, men jeg kjører jo alltid rett etter lading er ferdig, programmert avreisetid kl 7 hver morgen. Rekkevidden holder da gjennom dagen. Har vel hurtigladet  kun 3-4 ganger, men da kun toppet opp i ca 10-15 min opp til 60-70 prosent for å kunne fullføre dagen før lading hjemme.


Hvorfor lade til 80/90% ?? Er det ikke derfor batteriet har en buffer samt softwaren , nettopp for å ivareta dette «automatisk» ??
Bmw 530i G30

Superman

#25
Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 02. februar 2025, klokken 16:15Hvorfor lade til 80/90% ?? Er det ikke derfor batteriet har en buffer samt softwaren , nettopp for å ivareta dette «automatisk» ??

Skoda Enyaq bygges med ordinære litium-ion-batterier fra CATL eller LG-chem. Det er godt kjent at å begrense makslading tar bedre vare på denne type litium-ion-batteri gjennom hele bilens levetid. Produsentens toppbuffer gir litt ekstra margin. Men hvis man ønsker best mulig rekkevidde over lang tid bør man likevel begrense å lade til 100% støtt og stadig. Så Skoda anbefaler å lade normalt opp til 80% så lenge man ikke trenger lengre rekkevidde, noe det er en egen battericare-innstilling for i softwaren. Det er dog ikke noe problem å lade til 100% av og til, når behovet er der. Normallading/hjemmelading er generelt sett bedre for batterihelsen enn hurtiglading.

Det finnes massevis av artikler og råd om dette på nettet. Bl.a. har NAF en såkalt "ekspert"-anbefaling om bedre batterihelse over tid: https://www.naf.no/elbil/lading/tips-til-batteri

Forresten blir biler med LFP-batteri, i stedet for de ordinære litium-ion-batteriene, i større grad anbefalt å topplade til 100% ganske ofte, pga. batteriets byggeklosser og kjemiske sammensetning. Bl.a. gjelder dette endel Teslaer.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

EriTom

Jeg kjører ca 45000km i året og jeg må lade til 100% for å nå de stedene i Norge jeg kjører.

Kjører en 80X fra september 2023.

Jeg jobber som servicemann rundt på alle sykehus i Norge og har ikke fast oppmøtested noen dager i året 😊

Dersom ikke jeg kan lade til 100%, så kan jeg ikke ha elbil heller 🤪

Byttet forrige Enyaq på 1,5år og 70.000km. Nå har markedet rasa så å tape seg 50% i verdi på ett år, er litt For mye til å realisere 😬
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Superman

Sitat fra: EriTom på onsdag 05. februar 2025, klokken 07:08Dersom ikke jeg kan lade til 100%, så kan jeg ikke ha elbil heller 🤪
Ikke noe galt i å velge elbil og lade opp til 100% daglig, mange gjør det. Men det tar kanskje ikke like godt vare på batteriet sett over hele bilens levetid. I hvert fall ikke i flg. "ekspertene" om man ikke har LFP-batteri. For meg som kjører litt mindre (8000-10000 km pr. år, og kun privat), som ikke trenger å lade helt opp støtt og stadig, og som planlegger å beholde bilen leeeeenge (kanskje ut bilens levetid), da forholder jeg meg stort sett til "ekspertenes" råd om ladegrense på opptil 80% for dagliglading. Fyller som regel på litt om kvelden/natten hjemme, noe som normalt holder i massevis for dagen etter. Men før helgen som kommer må også jeg lade opp til 100% for en heidundranes hyttetur på fjellet...
🥂🍾🍺🤪💥
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

VoltWay

#28
Det går helt fint å lade til 100%. Det du bør unngå er å lade til 100% og la den stå sånn over lengre tid. Det er vel tilfelle med de fleste biler. Om du skal på langtur dagen etterpå så prøv gjerne å planlegge ladingen så den er på 100% litt før du skal kjøre.

Lad til 80% når du kan, 100% når du må og ved lengre perioder der bilen ikke blir brukt kan den godt stå med 50%, plugga i med 50% ladegrense.

Electric cars in Norway

Sitat fra: VoltWay på torsdag 06. februar 2025, klokken 10:13Det går helt fint å lade til 100%. Det du bør unngå er å lade til 100% og la den stå sånn over lengre tid. Det er vel tilfelle med de fleste biler. 
Ja det er min erfaring også - gjelder alle biler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA