Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

hELgenen

Her er saken på nyhetene :

https://www.vg.no/nyheter/i/KnEL2M/midlertidig-elbil-forbud-i-kollektivfeltet-i-oslo-og-akershus

Er vel bare å forvente at dette blir en varig ordning tipper jeg....

Dagens regjering ser jo helst at alle går tilbake til fossil igjen uansett.

Mobileum

SitatEr vel bare å forvente at dette blir en varig ordning tipper jeg....

Her trenger man ikke engang å tippe.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

dundun

Irriterende å miste privilegier man har hatt, men de var jo bare ment å vare så lenge elbil var et nisjeprodukt folk måtte pushes til å kjøpe.

Ingen vits med incentiver til å kjøpe det man uansett ville kjøpt.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

hELgenen

Sitat fra: dundun på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:41Irriterende å miste privilegier man har hatt, men de var jo bare ment å vare så lenge elbil var et nisjeprodukt folk måtte pushes til å kjøpe.

Ingen vits med incentiver til å kjøpe det man uansett ville kjøpt.

Tja..jeg vurderer faktisk fossilt igjen. Elbilist siden årskiftet 2013/14
Jeg bor jo slikt til at det fortsatt er en del ulemper med elbil i hverdagen. Jeg valgte elbil fordi jeg
fant ut at for pendling så ville det kunne gå økonomisk i pluss så jeg skaffet meg en elbil til pendling. Senere ble rekkevidden noe lengre på elbilene og vurderte det slik at det ville kunne fungere med elbil for familiebilen også.
Men en del ulemper er der ennå og en del av livet er brukt til idiotiske ladestopp.
Men også verditapet er nå større på elbilen enn for fossiler - så jeg vet ikke helt om jeg orker å sitte på 2 elbiler fremover nå som alle fordeler forsvinner. Tror jeg kunne komme vel så godt ut av det økonomisk også ved å velge en fossil og kun brukt elbil til jobb pendling.

dundun

...og det er sikkert en hel del som tenker som deg, men akkurat dette er jo et felt der man har 100% presis statistikk, så det er i tilfelle enkelt å vri opp incentivene igjen dersom målet skulle begynne å glippe.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Elektrowagen

BMW i3s - 2019

ToWalkOrDrive

#6
Sitat fra: Nomade på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:23Kan vel fortsatt kjøre der med tohjuling?  8)

Og, hvis du vil protestere i samme øyeblikk, og helst bråke mest mulig, og kjøre på B-sertifikat (fra før 19. januar 2013), og slippe bompenger: Trike:
Øh....men du får ikke kjøre i kollektivfeltet med 3-4 hjul.... motorsykkel eller ikke... da må du ha 2 hjul.
Tesla Model Y                         2021-

lightscribe

Oj :(

Brydde oss ikke om redusert bom, ferje, parkering osv. Disse fordelene var viktige for mange men ubetydelige for oss.  Smidig pendling via kollektivfelt, derimot, har vært en kjempe fordel...

Min drømmebil er jo ikke elektrisk...












Ingeniøren

Man ser det vel på bil salget som har stupt - fordelene med el-bil forsvinner lenge før de er i nærheten av målet...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Elektrowagen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:47
Sitat fra: Nomade på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:23Kan vel fortsatt kjøre der med tohjuling?  8)

Og, hvis du vil protestere i samme øyeblikk, og helst bråke mest mulig, og kjøre på B-sertifikat (fra før 19. januar 2013), og slippe bompenger: Trike:
Øh....men du får ikke kjøre i kollektivfeltet med 3-4 hjul.... motorsykkel eller ikke... da må du ha 2 hjul.

Har hatt mc-lappen og sykler i mange tiår så jeg har ikke behov for noe trike  :P
BMW i3s - 2019

Eladdin - Elbilfareren

Vanskelig å lese en artikkel?
Privilegiet forsvinner for sikre best mulig fremkommelighet for kollektivtrafikken mens arbeidet med å senke Ibsentunellen under regjeringskvartalet pågår. (Send takken for dette til Breivik) Kollektivtrafikken lider som følge av elbiler i kollektivfelt allerede, og omkjøringer pga arbeidene vil skade bussenes fremkommelighet ytterligere.
Det kan godt hende at privilegiet ikke kommer tilbake, men da kan dere takke MDG og politisk vedtak, ettersom når de nå har nådd store deler av delmål 1 - få biler over til eldrift, så kommer delmål 2 - fjerne alt av biler, også elbiler.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Electric cars in Norway


RJK

Sitat fra: Nomade på tirsdag 02. april 2024, klokken 17:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:47
Sitat fra: Nomade på tirsdag 02. april 2024, klokken 14:23Kan vel fortsatt kjøre der med tohjuling?  8)

Og, hvis du vil protestere i samme øyeblikk, og helst bråke mest mulig, og kjøre på B-sertifikat (fra før 19. januar 2013), og slippe bompenger: Trike:
Øh....men du får ikke kjøre i kollektivfeltet med 3-4 hjul.... motorsykkel eller ikke... da må du ha 2 hjul.

Har hatt mc-lappen og sykler i mange tiår så jeg har ikke behov for noe trike  :P
Trike er jo en kjempefordel om man skal kjøre tur, eller vinterkjøring. Riktig bygd, får man og 2 passasjerseter uten å måtte montere på sidevogn.

I tillegg ser de jo rå ut, i mine øyne.

Men min neste MC blir nok elektrisk... ;)  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatTrike er jo en kjempefordel om man skal kjøre tur, eller vinterkjøring. Riktig bygd, får man og 2 passasjerseter uten å måtte montere på sidevogn.

I tillegg ser de jo rå ut, i mine øyne.
Enig. Jeg lånte en cancan du, kan jeg :D herlig kjøretur men ikke lett å finne ledig parkering til så tohjuling er enklere slik sett

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. april 2024, klokken 22:27
SitatTrike er jo en kjempefordel om man skal kjøre tur, eller vinterkjøring. Riktig bygd, får man og 2 passasjerseter uten å måtte montere på sidevogn.

I tillegg ser de jo rå ut, i mine øyne.
Enig. Jeg lånte en cancan du, kan jeg :D herlig kjøretur men ikke lett å finne ledig parkering til så tohjuling er enklere slik sett
Den er rå den, can2'naen. Har dessverre ikke testet. Glemte forøvrig å nevne at en trike også kan/er langt lettere å laste bagasje på. Flere av de får du jo faktisk et bagasjerom på som rommer mer enn noen sidevesker.

Klart, den tar større plass enn en 2-hjuling, både i trafikken og når den skal parkeres. En 2-hjuling er langt smidigere og lett-tilpasselig på så mange måter. Får jo ikke parkert i bakgården om "luka" er for trang, og det er lite manøvreringsplass, mens 2-hjulingen fort kan settes der man ellers har uutnyttet plass.

Men som sagt, har man en med 3 sitteplasser, må man jo sammenligne med en med sidevogn som tar like stor plass. Plass kan man løse med henger. Til og med sett noen bilder der de har en liten mink-camper eller en Tab/teardrop av annet merke hengende etter. Luksus på MC-treffet og/eller langturen! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA