Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ESP lampene lyser når det er kaldt

Startet av Olemann, onsdag 05. desember 2012, klokken 11:01

« forrige - neste »

Olemann

Når det er kaldt (lavere enn minus 5) så lyser begge de gule ESP lampene hver morgen når bilen startes.  De fortsetter å lyse helt til bilen er varm etter noen timer i garasje.   Bryter for ESP har ingen effekt på lampene når de har "hengt seg opp" pga kulde.

Ideer om hva dette kan være?

Mr.Zero

Her er det bare å kjøre på verkstedet med tralla! ESP-systemet har flere sensorer i og rundt bilen, og tydeligvis er det en av dem som ikke liker kulde, eller bruker laaaaaang tid på å "finne seg sjæl"... ;D  Dette finner verkstedet ut av med sitt diagnoseapparat. Muligens må de ha bilen natta over for å kunne feilsøke når feilen er tilstede (hvis den ikke er lagret i minnet til styreenheten).
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Eg har dei siste dagar opplevd dette:
Mandag 3.12 - oppstart i -17 C gav desse feil:
- lav batterinivå (GPS...)
- feil på ESP (to gule lys)
- vifta starta ikkje, ingen lyd / luft.
Eg skrudde bilen "på/av" tre gonger, så virka det som før, ingen ESP feil, og vifta starta som normalt.

Tirsdag 4.12 - oppstart i -17:
- feil på ESP (to gule lys)
Eg skrudde bilen "på/av" ein gong, så virka det som før, ingen ESP feil. Ingen problem med vifta.

Onsdag 5.12 - oppstart i -13:
- ingen feil

Snakka idag med ein iOn eigar, han hadde levet bilen inn med ESP feil idag, verkstad ringde han og meinte feilen låg i knappen som slår av/på ESP. Dei hadde bytta denne.

ESP feil er tydlegvis "normalt" i kaldt vær, og som nevnt i ein annan tråd, årsaken kan ha sammanheng med mindre restvarme enn i ein fosilbil. Dvs, fuktigheit tørkar betre opp?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Olemann


Takker for svar, tenkt samme tanke - så har bestilt time.   Skal også teste trikset med tenning av/på noen ganger neste gang dette skjer.

Mvh Ole

bobakka

ESP lampene lyste for meg i dag tidlig i -15. Jeg kjørte med de hele veien til jobben uten problemer. Litt forsiktig på glatte steder..
Hadde på vifteovn i bilen på dagtid og da jeg dro hjem igjen så var lampene slukket.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

TB

Torsdag 6.12 - oppstart i -17:
- feil på ESP (to gule lys)
Eg skrudde bilen "på/av" ein gong, så virka det som før igjen.

Idag, fredag 7.12 - oppstart i -14
- ingen feil

Har testa ESP knappen, ved venstre kne, ingenting skjer når eg trykker på denne. Om bilen er "på" skal ESP då bli slått av/på normalt? Eg har ikkje testa å trykke på denne før / når det var varmere i været.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tkornstad

Du må holde inn knappen noen sekunder for å deaktivere ESP. Lampa vil da lyse. For å koble tilbake er det nok med et kort trykk.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

Olemann

Sitat fra: tkornstad på fredag 07. desember 2012, klokken 23:43
Du må holde inn knappen noen sekunder for å deaktivere ESP. Lampa vil da lyse. For å koble tilbake er det nok med et kort trykk.

Det er forsøkt mange ganger, hjelper ikke holde den inn verken kort eller lenge, når de gule ESP lysene er på om morgenen når det er kaldt, så er det kun tining av bilen i garasje som hjelper.......så er nok en eller annen sensorfeil antar jeg.

Mvh Ole

Mr.Zero

....men det som er helt sikkert er at en trilling uten ESP på glatta virkelig kan være skummelt! Har "lekt" meg litt med ESP off - og du verden så lett man snurrer rundt! Man får en sladd og slipper opp gassen - regenereringen trår til og bremser/låser bakhjulene som igjen forsterker sladden.
ESP ON forhindrer effektivt at bakhjulene ikke blokkeres ved regenereringen. Derfor skal man være ganske obs hvis man skal begi seg ut på glatt vinterføre med denne vogna med et defekt ESP-system!

Når det er sagt, slår ESP-systemet rimelig hardt inn og bremser ned bilen for mye etter min smak. Særlig i rundkjøringer er dette veldig merkbart. Så det er vel ikke annet å gjøre enn å kjøre rundt som om en er bambi på glattisen... Og i mårra skal det komme inntil 50cm snø på sørlandet/østlandet... Tjohoooo! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

asband

Kan skrive under på at en trilling uten ESP er rimelig heftig spinnemaskin ja, jeg lekte meg også her i helga i all snøen som kom...

Samtidig testet jeg i en ekkel bakke vi har i nærheten, der mange standard biler setter seg fast. Kjørte på, og lot bilen "knatre" seg oppover. Det tok sin tid og jeg brukte endel strøm, men opp kom den til slutt uten at jeg trengte å rygge ned for å ta fart.

Tror dog jeg investerer i et par hurtigkjettinger... Noen som kan anbefale noen?
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

Bjornt

De som selges på CD Cardic er bra,har  prøvd dem. De er så godt som like som de som Biltema selger. Har brukt begge og de er bra nok, kom bakken opp og ned. Litt plunder å sette de på da, men tror det er mye enklere på en trilling enn en forhjulsdr fossil bil. Mer plass rundt hjulet.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Olemann

Sitat fra: Olemann på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:01
Når det er kaldt (lavere enn minus 5) så lyser begge de gule ESP lampene hver morgen når bilen startes.  De fortsetter å lyse helt til bilen er varm etter noen timer i garasje.   Bryter for ESP har ingen effekt på lampene når de har "hengt seg opp" pga kulde.

Ideer om hva dette kan være?

Da er jeg litt klokere etter et besøk hos Bertel & Co.  Kanskje av interesse for flere.  Diagnose fant ut at det var en feil på sensor som styrer vinkel på forhjulene - som visstnok er en del av kretsløpet for å deaktivisere ESP.
Nå er den resatt, så får vi se om den dukker opp igjen eller ei.

Ole

jkirkebo

Sitat fra: Bjornt på tirsdag 11. desember 2012, klokken 12:07
De som selges på CD Cardic er bra,har  prøvd dem. De er så godt som like som de som Biltema selger. Har brukt begge og de er bra nok, kom bakken opp og ned. Litt plunder å sette de på da, men tror det er mye enklere på en trilling enn en forhjulsdr fossil bil. Mer plass rundt hjulet.

Kjettinger til tresifrede beløp er uansett kun til "nødbruk", slik som å komme opp en bratt kneik. Skal man, som meg, innimellom kjøre mange kilometer med kjetting på må det grovere skyts til. Jeg sverger selv til RUD-Matic Disc (eller andre utgaver fra RUD), disse kan bestilles fra f.eks Tyskland. Koster med frakt typisk 2000-2500,- men er av en helt annen kvalitet enn "Biltemakjetting".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann


Feilen er ikke dukket opp igjen etter resetting hos B&S, så kan hende var det bare "noe som hadde hengt seg opp"....

Ole

MortenK

Samme problem selv. Ved kalde temperaturer skrur ESP seg helt av. Begge gule varsellampene lyser i dashbordet.

Feilen borte når det er mildere. Har hendt ved to anledninger. Siden ESP skrus seg av syns jeg det er alvorlig.

Ingen andre quick fixes enn å ta den tilbake til butikken?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA