Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer å bestille

Startet av Jejl, tirsdag 04. desember 2012, klokken 20:50

« forrige - neste »

Jejl

en Tesla model S.
Lurer på et par ting som sikkert noen her inne kan svare på.

1.Er det mulig å oppgradere til større batterikapasitet senere, hvis vi velger den minste batteripakken? (Er det f.eks plass til to av de minste batterieriene?)

2. Er det mindre hk i bilen hvis vi velger det minste batteriet? Bilen blir vel betydelig raskere (og rimeligere i drift) med det minste batteriet, hvis effekten er lik p.g.a. lavere vekt.

3. Er det avgjort hvor i Norge en kan få utført service på bilen?

4. Hvor mye lengre levetid på batteriet er det forventet at den største batteripakken har i forhold til den minste?

5. Hvor kan vi bestille bilen?

mrjalle

Sitat fra: Jejl på tirsdag 04. desember 2012, klokken 20:50
en Tesla model S.
Lurer på et par ting som sikkert noen her inne kan svare på.

1.Er det mulig å oppgradere til større batterikapasitet senere, hvis vi velger den minste batteripakken? (Er det f.eks plass til to av de minste batterieriene?)

2. Er det mindre hk i bilen hvis vi velger det minste batteriet? Bilen blir vel betydelig raskere (og rimeligere i drift) med det minste batteriet, hvis effekten er lik p.g.a. lavere vekt.

3. Er det avgjort hvor i Norge en kan få utført service på bilen?

4. Hvor mye lengre levetid på batteriet er det forventet at den største batteripakken har i forhold til den minste?

5. Hvor kan vi bestille bilen?

1. Det er ikke plass til 2 stk av de minste batteriene. Mulig man kan skifte ut et lite med et større. Det tror jeg ikke vi har hørt noe offisielt fra Tesla om. Kjøper man med minste batteri, mister man uannsett mulighet for superlading for all fremtid.

2. Færre hk og saktere akselerasjon med mindre batteri.

3. Ikke offentliggjort.

4. Et komplisert svar: når er det slutt på batteriet? Hvor kort kjørelengde kan du leve med? Batteriet mister litt hvert år, så et større batteri har nødvendigvis mer å "spise" av.

5. www.teslamotors.com

mrjalle

Må korrigere nr 3: er et servicesnter på Alna utenfor Oslo. Mulig det kommer flere? Mulig vi også får tilbudet om omreisende serviceteknikere?

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på tirsdag 04. desember 2012, klokken 20:50
en Tesla model S.
Lurer på et par ting som sikkert noen her inne kan svare på.

1.Er det mulig å oppgradere til større batterikapasitet senere, hvis vi velger den minste batteripakken? (Er det f.eks plass til to av de minste batterieriene?)

2. Er det mindre hk i bilen hvis vi velger det minste batteriet? Bilen blir vel betydelig raskere (og rimeligere i drift) med det minste batteriet, hvis effekten er lik p.g.a. lavere vekt.

3. Er det avgjort hvor i Norge en kan få utført service på bilen?

4. Hvor mye lengre levetid på batteriet er det forventet at den største batteripakken har i forhold til den minste?

5. Hvor kan vi bestille bilen?

1. Sannsynligvis kan du oppgradere. Men Tesla anbefaler at du velger det batteriet du har behov for i overskuelig fremtid. Det er ikke plass til 2 batterier.

2. Det er færre kW tilgjengelig med de to mindre batteriene da disse ikke kan levere like høy effekt. Motor og inverter er identisk, men effekten ut fra batteriet er begrenset. Sannsynligvis vil man få høyere effekt om man senere oppgraderer til større batteripakke.

3. Ihvertfall på Alnabru.

4. Det kommer an på kjørelengden din.

5. https://www.teslamotors.com/no_NO/own#/model-s
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Takk for svarene.

Kom på et par spørsmål til.

Når er prisene klare?

Er det bestemt hvor lang garantitid det vil være på batteriene?

Vil det bli forskjellig pris på bilen i de forskjellige landene i Europa, slik at det kanskje vil bli lønnsomt å bestille bilen fra et annet land?

Foleson

Europeiske priser skal være klare om et par ukers tid. Etter det jeg forstår får Europa "lik" pris, basert på at prising er i lokal valuta (NOK i Norge, EUR i EU, etc.). Så det kommer vel litt an på hvilken vekslingskurs de bruker.

Garantitid på batterier i USA er:

40 kWh    8 years, 100,000 miles
60 kWh    8 years, 125,000 miles
85 kWh    8 years, unlimited miles
85 kWh(P)   8 years, unlimited miles

Så får vi anta at det samme gjelder her på berget.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Jejl


Real EoN

Så bra, lurer på vilket sekvensnummer du får.
Jeg reserverte ca 17 november å fikk #1710.. men vet vi er langt over 1800 nå  :)

I USA har reservasjoner pr dag skutt i været siste ukene !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Jejl


Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

cs erlend

Hurmph
Jeg reserverte 4 desember, pengene forlot konto 5 desember, men jeg har fremdeles ikke fått sekvensnummer.
Ser ut til at Skandiabanken og kun muligheten til å overføre US $ forsinker noe ?
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Cirion

Tok vel en uke når jeg betalte med Skandiabanken.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Olemann

Sitat fra: cs erlend på onsdag 12. desember 2012, klokken 08:39
Hurmph
Jeg reserverte 4 desember, pengene forlot konto 5 desember, men jeg har fremdeles ikke fått sekvensnummer.
Ser ut til at Skandiabanken og kun muligheten til å overføre US $ forsinker noe ?

Brant meg også på dette, trodde at det i disse Internet nettbank tider skulle ta 2-3 dager.  Men selv EUR overføring til Europa tok over en uke.  Og først etter 2 uker mener Skandiabanken det er grunn til å etterlyse.
Årsaken er at Skandiabanken ikke er valutabank og benytter (bl.a CitiBank) som mellomledd. 
Valutaoverførsel bør derfor gjøres minst 7 dager før mottager skal ha pengene på konto, helst 10 dager. (Har man flaks går det på 3-4, opplevd det og)

Mvh Ole

OleJA

Sitat fra: cs erlend på onsdag 12. desember 2012, klokken 08:39
Hurmph
Jeg reserverte 4 desember, pengene forlot konto 5 desember, men jeg har fremdeles ikke fått sekvensnummer.
Ser ut til at Skandiabanken og kun muligheten til å overføre US $ forsinker noe ?

Og jeg som håpte på å få sekvensnummer idag  :-\. Reserverte fredag 7. desember, men pengene gikk ikke ut av konto før 10. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar med Sparebanken 1?

Epleskreller

Is i magen, regn med uke til du får mailen om en kulere garasjen ;) så kanskje på mandag..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA