Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil - Vi trenger råd fra dere som har elbil

Startet av Bjørja, lørdag 23. mars 2024, klokken 22:27

« forrige - neste »

E-Trond

#15
Hvis du går inn på konfiguratoren til Skoda og spekker opp bilen slik du vil ha,så kan du sjekke egenvekt og nyttelast under tekniske data i oppsummeringen.
Her er link på en topputstyrt bil.
Den har totalvekt på 2750 og egenvekt på 2368,altså en nyttelast på 382 kg.

Vekter
Tillatt totalvekt 2 750 kg
Total vekt inkludert tilhenger 3 950 kg
Hengervekt med brems 1 200 kg
Hengervekt uten brems 750 kg
Kuletrykk 75 kg
Egenvekt 2 293 kg
Egenvekt med fører 2 368 kg

https://cc.skoda-auto.com/nor/nb-NO/summary-scenic?activePage=summary&color=H6H6&configurationId=C98BRJW4&extraEquipments=GPJSPJS%7CGWASWAS%7CMAHV1M6%7CMASGEA4%7CMDEI3FU%7CMTRW3CX%7CGPKPPKP&id=NOR%3Bskoda%3B2024%3B5AZJR4%3B1%3BGYONYON%3Bmda20240219095342%3Bnb-NO%3B%3B63008%3B63188&interior=EF&modifiedPages=wheels%7Cextraequipments&snapshotVersion=8a69baff-6df1-4e1d-94dd-5c7765f689f0&trimline=5AJ%7CRS6318863008&visitedPages=colors%7Ctrimlines%7Cwheels%7Cinteriors%7Cextraequipments%7Cservices

Fjerner du 21" felger,soltak, bagasjeromspakke og nettingvegg så øker nyttelast til 418 kg.

Fjerner du max pakken og hengerfeste i tillegg så er du oppe i 446 kg nyttelast.
Som det altså står i brosjyren....
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Barfot

#16
Glem Ionic 5 - den har overhodet ikke nyttelasten du trenger.

Vår nye, 3 mnd gammel nå, og angrer på kjøpet, hadde 60 kg overlast med 2 voksne, 2 barn på 10 og 14 og bagasjerommet fullt i lette klær på retur fra vinterferie.

Ved veiing kun tom bil, veide vår 68 kg mer enn oppgitt. Standard bil, kun hengerfeste som extra.
Forhandler vil overhodet ikke gjøre noe.

Vi kom fra Jaguar I-pace, som ble skadet og kondemnert, fy søren, den er savnet. Det er en HELT annen bil, som begge 2 savner sårt.

Sikker på du ikke trenger en Landcruiser ? :-)
Du må ikke kjøre elbil - fint med 400 hester, men Landcruiser løser det meste :-)

Bjørja

Sitat fra: vinterdekk på mandag 25. mars 2024, klokken 02:52
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 22:41Hmm..det står 446kg i brosjyren (s.134) her:

Var det rett lenke?

Tillatt totalvekt er ganske nyttig i brosjyre for det skal det ikke være avvik på. Så kan man f.eks. kjøre en demobil på statens vegvesen sin vektstasjon og sjekke «bil og henger» appen så man har ett referansepunkt. Nå endte jeg opp med ID.4, men på bestillingspunktet hadde importøren to bakhjulsdrevne Pro utgaver med lav totalvekt på den ene og høy på den andre og det var jo ett tegn på hvilken variant vi burde velge (jeg gikk til slutt for det tredje Pro alternativet med firhjulstrekk).

Nei, her gikk det jo Maserati-fort i svingene....

https://www.skoda-auto.no/_doc/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f

Dette skulle være riktig.

Bjørja

Sitat fra: Barfot på mandag 25. mars 2024, klokken 08:02Glem Ionic 5 - den har overhodet ikke nyttelasten du trenger.

Vår nye, 3 mnd gammel nå, og angrer på kjøpet, hadde 60 kg overlast med 2 voksne, 2 barn på 10 og 14 og bagasjerommet fullt i lette klær på retur fra vinterferie.

Ved veiing kun tom bil, veide vår 68 kg mer enn oppgitt. Standard bil, kun hengerfeste som extra.
Forhandler vil overhodet ikke gjøre noe.

Vi kom fra Jaguar I-pace, som ble skadet og kondemnert, fy søren, den er savnet. Det er en HELT annen bil, som begge 2 savner sårt.

Sikker på du ikke trenger en Landcruiser ? :-)
Du må ikke kjøre elbil - fint med 400 hester, men Landcruiser løser det meste :-)


Foreslo faktisk den for fruen, og fikk et olmt blikk ledsaget av en forelesning om kostnaden av å bruke 1L diesel på mila...så er redd at Landcruiser utgår for husfredens skyld...dessverre

Eladdin - Elbilfareren

#19
Sitat fra: Bjørja på mandag 25. mars 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Barfot på mandag 25. mars 2024, klokken 08:02Glem Ionic 5 - den har overhodet ikke nyttelasten du trenger.

Vår nye, 3 mnd gammel nå, og angrer på kjøpet, hadde 60 kg overlast med 2 voksne, 2 barn på 10 og 14 og bagasjerommet fullt i lette klær på retur fra vinterferie.

Ved veiing kun tom bil, veide vår 68 kg mer enn oppgitt. Standard bil, kun hengerfeste som extra.
Forhandler vil overhodet ikke gjøre noe.

Vi kom fra Jaguar I-pace, som ble skadet og kondemnert, fy søren, den er savnet. Det er en HELT annen bil, som begge 2 savner sårt.

Sikker på du ikke trenger en Landcruiser ? :-)
Du må ikke kjøre elbil - fint med 400 hester, men Landcruiser løser det meste :-)


Foreslo faktisk den for fruen, og fikk et olmt blikk ledsaget av en forelesning om kostnaden av å bruke 1L diesel på mila...så er redd at Landcruiser utgår for husfredens skyld...dessverre
Landcruiser overlever 3 elbiler før den må repareres for noe. God økonomi i det også.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Moggen

Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!

vinterdekk

#21
Sitat fra: Moggen på torsdag 04. april 2024, klokken 10:39Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!

MEB bilene eldes litt fort. Blir forbedret i ett par år gjennom programvare og så kommer forbedret programvare i facelift. Man må kjøpe ny bil for å få programvareoppdateringen i facelift.

Jeg har fått to tre oppdateringer men kjører samme versjon som bilen ble levert med. Appen har blitt mer responsiv. Det skal komme en oppdatering senere OTA, men der tipper jeg vi får se noen feilrettinger og optimaliseringer. Bilen min er fra 23 men føles som en bil fra 21 men uten problemene som de første bilene hadde.

Tesla leverer siste versjon av programvare til tidligere årsmodeller. Det kan bety noe om man skal ha bilen lenge.

MEB bilene støtter i alle fall PnC (Plug & Charge) og V2H* som er ganske framtidsrettet.

* https://thedriven.io/2023/12/11/vw-rolls-out-bi-directional-v2h-charging-to-turn-its-evs-into-batteries-on-wheels/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. april 2024, klokken 07:18
Sitat fra: Moggen på torsdag 04. april 2024, klokken 10:39Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!

MEB bilene eldes litt fort. Blir forbedret i ett par år gjennom programvare og så kommer forbedret programvare i facelift. Man må kjøpe ny bil for å få programvareoppdateringen i facelift.

Jeg har fått to tre oppdateringer men kjører samme versjon som bilen ble levert med. Appen har blitt mer responsiv. Det skal komme en oppdatering senere OTA, men der tipper jeg vi får se noen feilrettinger og optimaliseringer. Bilen min er fra 23 men føles som en bil fra 21 men uten problemene som de første bilene hadde.

Tesla leverer siste versjon av programvare til tidligere årsmodeller. Det kan bety noe om man skal ha bilen lenge.

MEB bilene støtter i alle fall PnC (Plug & Charge) og V2H* som er ganske framtidsrettet.

* https://thedriven.io/2023/12/11/vw-rolls-out-bi-directional-v2h-charging-to-turn-its-evs-into-batteries-on-wheels/

Legg og til at det virker som meb bilenes batteri degraderes fort, batterylife sin id3 mistet vel nesten 10% kapasitet på 3 år, nylig hadde tesla bjørn en cupra born hvor det virket som batteriet manglet 8kwt kapasitet
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 05. april 2024, klokken 10:26Legg og til at det virker som meb bilenes batteri degraderes fort, batterylife sin id3 mistet vel nesten 10% kapasitet på 3 år, nylig hadde tesla bjørn en cupra born hvor det virket som batteriet manglet 8kwt kapasitet
Ja, det er ett mysterium. Var ikke Cupraen ny også? Dette er jo ikke biler som presser batteriene noe særlig, og batteriene er laget av flere produsenter. Håper det bare er noe konservativt med BMS som gjør at mindre kapasitet er tilgjengelig.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA