Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.

Startet av kjellrt, fredag 22. mars 2024, klokken 20:27

« forrige - neste »

repvik

Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:22For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.
Hyundai endret grensen til 20% i fjor (mener det var i fjor, ikke 100% sikker)

repvik

Sitat fra: Ørjan på fredag 02. august 2024, klokken 09:22Kjøpte min Ioniq 5 på slutten av 2021 og har ikke hatt noe problemer med 12v batteriet.
Har stått med ladekabel i i 3 uker nå senest i sommer. Stilte inn lading til max 70% og dro på ferie.
Ingen utlading når jeg kom hjem.
Det er jo akkurat slik det skal fungere. Hadde vært svært fornøyd om min bil oppførte seg sånn. 

Okkenhaug Bil derimot mener bestemt at bilens logikk gjør at den ikke skal lade når den står tilkoblet slik. De nekter å henvise til noe i manualen eller noe offisielt utsagn fra Hyundai. Men det er i følge de ikke en feil når 12v dør om den står tilkoblet lenge.

arthur

Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

repvik

Sitat fra: arthur på fredag 02. august 2024, klokken 17:48Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Har forsøkt å ta kontakt med Hyundai kundeservice og få et offisielt utsagn på hvordan 12v-lading skal fungere. Det virker ikke kundeservice være villig til å svare på. 

repvik

Sitat fra: repvik på fredag 02. august 2024, klokken 15:52
Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:22For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.
Hyundai endret grensen til 20% i fjor (mener det var i fjor, ikke 100% sikker)

Grensen for 12v vedlikeholdslading er faktisk justert ned til 10%. 

vidarak

#80
Da var det min til å slite med dette. Ioniq 5 kjøpt høsten 2023. Har ikke opplevd (eller lagt merke til) problemer med lading fram til desember. Fikk nylig oppdatert ICCU via recall. Ingen problemer før dette.

Opplevde en gang tidligere i desember at når jeg fjernstartet klima for defrost så fungerte ikke dette (den kjørte vifter med kald luft). Bil var da ikke tilkoblet lader.

Juleaften, på vei hjem fra kirka, fikk jeg varsler om "sjekk el-bil-system" og "stopp kjøretøy og sjekk strømforsyning" enda EV-batteri var nærmest fulladet og 12V var på 90% før vi dro på julegudstjeneste. I løpet av noen timer og den korte kjøreturen (1,5km) hjem så falt 12V til 45% uten at bilen var tilkoblet for noe ekstra lading.

Jeg koblet fra 12V, fulladet dette mens det var frakoblet, og tok en kjøretur til trening uten problemer før på hjemveien igjen. Fikk igjen opp samme varsler og farten var begrenset til 45km/t. Kom meg heldigvis hjem (5km?). Vel hjemme nektet bilen å skru seg av.

Merket forøvrig at å skru av klima hjalp et stykke på vei med å redusere 12V utladningshastighet.

repvik

Sitat fra: repvik på fredag 02. august 2024, klokken 21:05
Sitat fra: arthur på fredag 02. august 2024, klokken 17:48Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Har forsøkt å ta kontakt med Hyundai kundeservice og få et offisielt utsagn på hvordan 12v-lading skal fungere. Det virker ikke kundeservice være villig til å svare på. 
Det tok over en måned med eposter til importør før jeg ga opp og begynte mase på Hyundai Europa. Når jeg starta sende epost til Hyundai i Tyskland (som vel er europeisk "leder") kom det plutselig svar fra Hyundai Norge dagen etter.
Det offisielle svaret er at "12v-batteriet skal vedlikeholdslades i følge brukermanualen". Så manualen har rett, Okkenhaug har feil. Importør henviser meg til... forhandler.

Hyundai har nå for øvrig byttet 12v to ganger på denne bilen i løpet av 8 mnd.

TB

Motor skriver om Hyundai Ioniq 5 bytte av ICCU-enheten:
https://www.motor.no/aktuelt/12-volts-problemer-pa-hyundai-jeg-stoler-ikke-pa-bilen/311286

Pål Skodjevåg har laget video om sin Hyundai Ioniq 5. Teori til løsning å løse feilen er å ta av minuspolen eller sletting av feilkoder.
https://www.youtube.com/watch?v=aGdj_FaXRaU
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Electric cars in Norway

#83
Sitat fra: TB på mandag 07. april 2025, klokken 08:41Pål Skodjevåg har laget video om sin Hyundai Ioniq 5.
knall video.  Veldig godt regissert også med god kutting  :+1: så Pål sin video som kom opp i feeden min og makan til tolmodighet og gode skills den mannen viser. Reiser innom jobb å henter flere apparater osv. godt jobba!

Verkstedgutta på BNH og de andre merkeverkstedene må se denne videoen - det må bli pensumskrav for å få jobbe med merket  ;D

repvik

Breakdown-statistikken på HI5 er jo dyster lesning:
https://insideevs.com/news/756507/ev-vs-ice-breakdown-statistics-adac/

SitatA quick glance over the results published by the ADAC shows that most EVs have had few breakdowns, with the exception of the Hyundai Ioniq 5, which breaks the mold with a rather disappointing breakdown rate of 18.3 for cars built in 2021. To make matters worse, the units manufactured in 2022 had a breakdown rate of 22.4.

Det er vel liten tvil om hva som forårsaker disse problemene.

Hva skjer med disse bilene når garantien går ut og Hyundai ikke lengre bytter ICCU?

repvik


TB

Artikkel som omhandler hva som gjøres ved bytte av ICCU:

https://insideevs.com/features/752768/hyundai-kia-genesis-iccu-failure/

I følge Pål Skodjevåg stopper lading opp selv om ICCU ikke er skadet, en feilkode kan være nok. Ved å ta bort feilmeldingen lades 12V batteri igjen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

repvik

Sitat fra: TB på tirsdag 15. april 2025, klokken 09:18Artikkel som omhandler hva som gjøres ved bytte av ICCU:

https://insideevs.com/features/752768/hyundai-kia-genesis-iccu-failure/
TL;DR: Om feilkode P1A9096 eller fuse har gått så byttes ICCU og fuse, ICCU oppdateres og LC coolant flushes.
Men som man ser så er jo ikke det nok, for det er jo tydelig at en god del av ICCU'ene som byttes også ryker.
Hyundai mener at ICCU-update løser problemet. Det er jo beviselig feil. Selv ikke bytte av hardware OG ICCU-update løser problemet.

Sitat fra: TB på tirsdag 15. april 2025, klokken 09:18I følge Pål Skodjevåg stopper lading opp selv om ICCU ikke er skadet, en feilkode kan være nok. Ved å ta bort feilmeldingen lades 12V batteri igjen.
Fjerne feilkode eller la bilen stå uten batteriet tilkoblet. Han gjorde begge, så det er uvisst hva som løste problemet (og hvor lang tid det tar før det plutselig kommer tilbake - uten varsel).

Er kjempefornøyd med alt annet på Ioniq 5, men det blir aldri Hyundai/Kia igjen. Aner aldri om bilen starter eller ei, selv etter å ha eid den i to år.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA