Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.

Startet av kjellrt, fredag 22. mars 2024, klokken 20:27

« forrige - neste »

aherbjornsen

Sitat fra: repvik på onsdag 12. juni 2024, klokken 12:25Hver halvtime våkner bilen opp og trekker "en god del" strøm i 5-10 minutt, nok til å få den faktiske spenningen under 12v:
Ser ikke verdiene på y-aksen, så da er det vanskelig å si om ditt utsagn om "en god del strøm" er korrekt. Ut fra skalaen virker det som om spenningsfallet er nokså marginalt og at batteriet går tilbake til hvilespenning igjen nokså raskt? Det er ikke nødvendigvis store strømtrekket som skal til for å få til det.

repvik

Verdiene på y-aksen er kuttet bort med vilje siden de er en del høyere enn den faktiske verdien. Det er snakk om et dropp i målt spenning på ca. 0,6V, og spenninga på ubelastet batteri dropper mellom 0,05v til 0,1v fra før til etter dette strømtrekket.
Med tanke på at et 0,1v fall i ubelastet spenning er ca. 10% av batterikapasiteten, så vil jeg tørre påstå at det er snakk om "en god del strøm".

Jeg skal se om jeg får på plass mer nøyaktige målinger der y-aksen faktisk kan stoles på.

aherbjornsen

Sitat fra: repvik på torsdag 13. juni 2024, klokken 23:19Verdiene på y-aksen er kuttet bort med vilje siden de er en del høyere enn den faktiske verdien. Det er snakk om et dropp i målt spenning på ca. 0,6V, og spenninga på ubelastet batteri dropper mellom 0,05v til 0,1v fra før til etter dette strømtrekket.
Med tanke på at et 0,1v fall i ubelastet spenning er ca. 10% av batterikapasiteten, så vil jeg tørre påstå at det er snakk om "en god del strøm".
Det er fortsatt relevant informasjon.
Hvilespenning på et fulladet blysyrebatteri er ca. 12.8V, men etter en ladeøkt vil det ta tid før det faller ned dit. Så hvis lasten din starter før batteriet har falt til 12.8V er det ikke store strømtrekket som skal til for få det ned 0.1V.
Ditt eksempel viser bare et par timer etter at lading er avsluttet, og det er alt for kort tid til at batteriet har falt ned til hvilespenning.

MrOtto

Har det noen innvirkning på problemet at bilen "vekkes" og trekker 12V-strøm hvis man tilbakestiller bilen til default settings, som bryter alle linker til kontoer/Bluelink/andre applikasjoner?

12V-batteriet i Nissan Leaf 2018 har fungert fint i seks år. Blysyrebatterier varer lenge hvis en lader topper de opp kontinuerlig. Hovedbatteriet har nok energi til å kunne toppe opp 12V batteriet i alle tilfeller.
Åpenbart en software-feil når BEV får problemer med 12V-batterier.

repvik

Sitat fra: aherbjornsen på fredag 14. juni 2024, klokken 10:13Det er fortsatt relevant informasjon.
Hvilespenning på et fulladet blysyrebatteri er ca. 12.8V, men etter en ladeøkt vil det ta tid før det faller ned dit. Så hvis lasten din starter før batteriet har falt til 12.8V er det ikke store strømtrekket som skal til for få det ned 0.1V.
Ditt eksempel viser bare et par timer etter at lading er avsluttet, og det er alt for kort tid til at batteriet har falt ned til hvilespenning.
Da har jeg justert målingene etter å ha manuelt kalibrert mot multimeter og justerbar strømforsyning. Alle verdiene er +/- 0.05v ettersom avviket fra faktisk spenning ikke er lineært. Målingene er presise, men ikke 100% nøyaktige. Jeg har også latt bilen stå lengre, og det viser seg at akkurat der jeg stoppa logging så stopper også strømtrekkene.

Når 12v-ladingen avsluttes går batteriet rett ned til 12,6v. Så stiger det opp til 12,75v og synker sakte nedover.
Etter en drøy halvtime faller spenningen til 12,3v(!) som indikerer at det trekkes en del strøm fra batteriet. Når dette strømtrekket opphører etter 5-6 minutt, stiger spenningen i løpet av 10 min opp til 12,7v.
Etter nok en halvtime faller spenningen til 12,25v, hvor den blir i 5-6 minutt før den igjen sakte stiger og peaker på 12,65v. Litt over en time etter 12v-lading ble avsluttet er batteriet allerede under hvilespenning for et fulladet batteri. Etter to timer topper spenningen på 12,6v.

Så tar strømtrekkene en pause i 7,5 timer før det kommer et til. Og også etter dette strømtrekket faller hvilespenningen med ca 0,05v. Det vises klart at dette ikke er kun et fall i hvilespenning, men at strømtrekket er stort nok til at dette tar flere prosent lading.


Sitat fra: MrOtto på lørdag 15. juni 2024, klokken 11:05Har det noen innvirkning på problemet at bilen "vekkes" og trekker 12V-strøm hvis man tilbakestiller bilen til default settings, som bryter alle linker til kontoer/Bluelink/andre applikasjoner?

12V-batteriet i Nissan Leaf 2018 har fungert fint i seks år. Blysyrebatterier varer lenge hvis en lader topper de opp kontinuerlig. Hovedbatteriet har nok energi til å kunne toppe opp 12V batteriet i alle tilfeller.
Åpenbart en software-feil når BEV får problemer med 12V-batterier.
Dette skjer uten at Bluelink er satt opp. Forhandler nullstilte hele sulamitten uten at dette hjalp. Og det er jo helt klart et softwareproblem når 12v ikke vedlikeholdslades i det hele tatt om ladekabel står i og lading er ferdig. Tidsstempel i BlueLink viser også at siste update er 01:20 (altså når lading var ferdig), før de stadige dyppene i spenning.

Om bilen ikke er tilkoblet lader og jeg sjekker status med Bluelink, så starter den konsekvent 12v-lading . Om jeg sjekker Bluelink når bilen er ferdigladet og står tilkoblet lader starter den ikke lading. Det vises tydelig på grafen når dette skjer. 

repvik

#65
Og ~14 timer etter at lading ble avsluttet, ser det ut til at min bil også har samme kvartersvise strømtrekk som TeslaMYQS har. Spent på hvor lenge dette pågår.

På "toppene" mellom strømtrekket rekker spenningen bare komme opp i 12,45v, før den faller helt ned til 12,0v mens trekket pågår.

Edit: Går jeg ut fra kurvene her: https://www.scubaengineer.com/documents/lead_acid_battery_charging_graphs.pdf
så er strømtrekket på ca. 6A ut fra spenningsfallet (C/10).

repvik


repvik

Da har jeg for øvrig bekreftet at etter et par timer etter lading er ferdig, så fungerer ikke lengre klima via Bluelink (ref. denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=66058.0)
Ventet til de første få spenningsfallene hadde stoppet, så startet jeg klima og gikk ut til bilen. Bluelink sier "Success", bilen gir bæng og skrur hverken på varme eller kulde.

repvik

Og da har jeg logget spenningen med nødladeren fra Hyundai, og det gir samme resultat. 6A strømtrekk og null 12v-lading.
Det er altså ikke laderen som forårsaker problemet.

MrOtto

Jeg ladet med Schuko-laderen til Hyundai og fikk 14,6v 12v-lading.
Riktignok ikke på fullt HV-batteri.

repvik

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 02. juli 2024, klokken 08:02Jeg ladet med Schuko-laderen til Hyundai og fikk 14,6v 12v-lading.
Riktignok ikke på fullt HV-batteri.
Så lenge HV-batteriet lades ser det ut til at den alltid lader 12v. Det er først etter at HV-lading er ferdig at problemet oppstår, ref denne grafen:

Starten av grafen er før HV er ferdig ladet, og det store spenningsfallet er idet HV er ferdig ladet. Da stopper 12v-lading. Så lader den 12v-batteriet 0-2 ganger, før den ser ut til å "gi opp" og ikke lade noe mer. Med 6A-trekket som kommer og går tar det ikke så lang tid før batteriet da er tomt.

Det er oppførselen jeg har reprodusert både med Zaptec Pro og Schuko-laderen fra Hyundai. Andre biler som Tesla 3/Y, MB EQC, E-Golf, Kia E-Niro har jeg ikke klart å reprodusere dette på.

repvik

Fant Hyundai ut hva som trakk 6A i bilen til TeslaMYQS?

repvik

#72
Da har jeg fått bilen tilbake for 4. service for 12v og 3. service for klima-issue.
Okkenhaug har ikke klart å finne noe feil, og har bytta 12v.
At de ikke har funnet noen feil er ikke så rart siden de ikke har lest feilbeskrivelsene i det hele tatt. De har ikke en gang forsøkt å se etter strømtrekk eller latt bilen stå tilkoblet over tid.

Okkenhaug sier ordrett:
SitatNår kunde har ferdig ladet bilen så bør også kabel fra kobles, da ladelogikken er slik når HV batteriet er fulladet og ikke tar imot mer lading, så tilføres det ikke lading til 12v batteriet.
Over tid så kan 12v batteriet få såpass lav spenning at bilen ikke lar seg starte.
Så det kunden mener at bilen ikke vedlikeholdslader 12v når bilen står tilkoplet er korrekt når HV batteriet er fulladet.
Da står også bil og lader å kommuniserer med hverandre når lader er tilkoplet og tilslutt så går 12v batteret tomt, går spesielt raskere tomt om 12v batteriet er svekket.

Forbrukerrådet neste da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA