Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-208 vs Born vs Leaf?

Startet av Svein_H, søndag 17. mars 2024, klokken 17:46

« forrige - neste »

Svein_H

Føler at jeg spammer ned forumet litt nå, men velger å lage en samletråd under dette emnet, da det tross alt handler om elbilkjøp.

Zoe'en min tok kvelden nylig, og jeg trenger en ny elbil til jobbpendling. Opprinnelig tråd her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=66393

Har fått låne en E-208 GT i helga, og opprettet en ny tråd under Renault her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=66425

Cupra Born virker også veldig interessant, og da ble det selvfølgelig en ny tråd under SEAT/CUPRA:
https://elbilforum.no/index.php?topic=66426

Edit: Og ID.3:
https://elbilforum.no/index.php?topic=66431

Broren min har Leaf og er veldig fornøyd med den. Må innrømme at den ikke akkurat er førstevalget for meg, men kan en Leaf e+ hevde seg mot de to andre? Bør jeg bestille prøvekjøring og sjekke den ut?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

sjokomelk

Born er ID.3 med annen grill og folie på D-stolpen. Resten av bilen er identisk. Så jeg ville sjekket ID.3-delen av forum for tilbakemeldinger der. Seat-delen er dessverre ganske død.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Svein_H

Takk for tipset, da legger jeg ut en melding i ID.3-rommet også. Så får heller moderator si fra hvis det blir for mye.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Prøvesatt en Cupra i ettermiddag, med tanke på prøvekjøring imorra, men der ble det brått bom stopp for min del. Gode seter og mange justeringsmuligheter, men de haptiske knappene var et rent helvete!

Jeg var forberedt på knappene da de har fått endel kritiske tilbakemeldinger, men ville teste de ut selv først. Nei takk, ikke f..n om jeg skal ha en bil med slike knapper, så da forsvinner Cupra Born fra lista før jeg får avtalt prøvekjøring.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Kommer her med en kort oppsummering fra meg, på oppfordring fra moderator.

Jeg endte opp med en brukt Zoe ZE50 med et par år gjenværende nybilgaranti. Planen er å beholde den maks 2 år, til det har dukket opp flere spennende småbiler med bra rekkevidde, er jo en del på trappene allerede.

Vedrørende rekkevidde og dagsetapper jobbpendler jeg ca 14-15 mil daglig året rundt, både motorvei og landevei, og min gamle ZE40 klarte det fint med kun 16A hjemmelading. Da hadde jeg imidlertid minimalt med buffer igjen på de kaldeste dagene, og det er jo heller ikke optimalt å lade til 100% hver eneste dag, så nå har jeg gått for litt lengre rekkevidde.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA