Neue klasse iX3

Startet av daktari, fre 15. mar 2024, kl. 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Vi kan nok spå allerede nå at i3 kommer med ny bestetid.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Hadde vært interessant å teste nye i3 opp mot Lucid Air Grand Touring. Begge er jo 90 mils biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ja. Er jo også interessant om det er 3-stopp eller 2-stopp som er ideelt på 1000 km, og om BMWs vs Luvids ladekurve favoriserer det ene eller andre.

Uansett, 3x 10 min lading på 9 timers kjøring er ikke nødvendigvis komfortabelt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på ons 29. apr 2026, kl. 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.

Ja, hvis en ser på Model S så blir vel den slått med ca 10 minutter, dersom en ser på kald-kjøring til Teslaen og. Er vel og verdt å nevne at iX3 kjørte på "lavprofildekk", med sine 21", og at det var sommerdekk i frosten (nesten uforsvarlig i de hastighetene). Sommerdekk har jo ofte litt hard gummi når det er rundt 0 grader, som heller ikke er bra for rekkevidden nødvendigvis, men er jo mindre spor, sånn at det veier gjerne opp. Men Nyland kommenterte jo på "rumlelyd", som sikkert er pga dekk brukt på temperatur de ikke er designet for.

Dette er jo ikke 100% vitenskapelig heller, pga trafikk osv. Men differansen opp til bensin-bil-referansen er jo veldig liten, synes jeg, med tanke på hastigheten og med tanke på at en vanligvis trenger pauser uansett på lang tur.

Men, ja, Teslaen er og veldig god på langkjøring pga lavt forbruk.

Dersom en tenker på 1000 km i Norge er det og verdt å tenke på hvor sykt langt det er. Det er ca 13 timer og 18 min effektiv kjøring for å kjøre 959km, fra Oslo til Mo i Rana (eller dobbelt så langt som fra Oslo til Trondheim). Med den farten vil jo forbruke reduseres. Så 20 minutter pauser på 1000km synes jeg er strålende.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 14:56
Sitat fra: turfsurf på ons 29. apr 2026, kl. 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.

Ja, hvis en ser på Model S så blir vel den slått med ca 10 minutter, dersom en ser på kald-kjøring til Teslaen og. Er vel og verdt å nevne at iX3 kjørte på "lavprofildekk", med sine 21", og at det var sommerdekk i frosten (nesten uforsvarlig i de hastighetene). Sommerdekk har jo ofte litt hard gummi når det er rundt 0 grader, som heller ikke er bra for rekkevidden nødvendigvis, men er jo mindre spor, sånn at det veier gjerne opp. Men Nyland kommenterte jo på "rumlelyd", som sikkert er pga dekk brukt på temperatur de ikke er designet for.

Dette er jo ikke 100% vitenskapelig heller, pga trafikk osv. Men differansen opp til bensin-bil-referansen er jo veldig liten, synes jeg, med tanke på hastigheten og med tanke på at en vanligvis trenger pauser uansett på lang tur.

Men, ja, Teslaen er og veldig god på langkjøring pga lavt forbruk.

Dersom en tenker på 1000 km i Norge er det og verdt å tenke på hvor sykt langt det er. Det er ca 13 timer og 18 min effektiv kjøring for å kjøre 959km, fra Oslo til Mo i Rana (eller dobbelt så langt som fra Oslo til Trondheim). Med den farten vil jo forbruke reduseres. Så 20 minutter pauser på 1000km synes jeg er strålende.

20 minutter pause på 1000 km er ikke strålende - det er sykt trafikkfarlig.
Sytepavene som fortsatt skulle mase om lengre rekkevidde burde jo omtales som lovbrytere.

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på fre 01. mai 2026, kl. 15:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 14:56
Sitat fra: turfsurf på ons 29. apr 2026, kl. 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.

Ja, hvis en ser på Model S så blir vel den slått med ca 10 minutter, dersom en ser på kald-kjøring til Teslaen og. Er vel og verdt å nevne at iX3 kjørte på "lavprofildekk", med sine 21", og at det var sommerdekk i frosten (nesten uforsvarlig i de hastighetene). Sommerdekk har jo ofte litt hard gummi når det er rundt 0 grader, som heller ikke er bra for rekkevidden nødvendigvis, men er jo mindre spor, sånn at det veier gjerne opp. Men Nyland kommenterte jo på "rumlelyd", som sikkert er pga dekk brukt på temperatur de ikke er designet for.

Dette er jo ikke 100% vitenskapelig heller, pga trafikk osv. Men differansen opp til bensin-bil-referansen er jo veldig liten, synes jeg, med tanke på hastigheten og med tanke på at en vanligvis trenger pauser uansett på lang tur.

Men, ja, Teslaen er og veldig god på langkjøring pga lavt forbruk.

Dersom en tenker på 1000 km i Norge er det og verdt å tenke på hvor sykt langt det er. Det er ca 13 timer og 18 min effektiv kjøring for å kjøre 959km, fra Oslo til Mo i Rana (eller dobbelt så langt som fra Oslo til Trondheim). Med den farten vil jo forbruke reduseres. Så 20 minutter pauser på 1000km synes jeg er strålende.

20 minutter pause på 1000 km er ikke strålende - det er sykt trafikkfarlig.
Sytepavene som fortsatt skulle mase om lengre rekkevidde burde jo omtales som lovbrytere.


Snart må Teslabjørn ha på bleie for å klare 1000 km challenge uten unødvendige stopp  :P


Siden iX5 allerede er nevnt ovenfor "Den massive batteripakka i nye iX5, på hele 147,8 kWh brutto"
https://www.elbil24.no/nyheter/nye-bmw-ix5-far-gigantbatteri/84567058
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på tir 05. mai 2026, kl. 12:38
Sitat fra: hELgenen på fre 01. mai 2026, kl. 15:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 14:56
Sitat fra: turfsurf på ons 29. apr 2026, kl. 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.

Ja, hvis en ser på Model S så blir vel den slått med ca 10 minutter, dersom en ser på kald-kjøring til Teslaen og. Er vel og verdt å nevne at iX3 kjørte på "lavprofildekk", med sine 21", og at det var sommerdekk i frosten (nesten uforsvarlig i de hastighetene). Sommerdekk har jo ofte litt hard gummi når det er rundt 0 grader, som heller ikke er bra for rekkevidden nødvendigvis, men er jo mindre spor, sånn at det veier gjerne opp. Men Nyland kommenterte jo på "rumlelyd", som sikkert er pga dekk brukt på temperatur de ikke er designet for.

Dette er jo ikke 100% vitenskapelig heller, pga trafikk osv. Men differansen opp til bensin-bil-referansen er jo veldig liten, synes jeg, med tanke på hastigheten og med tanke på at en vanligvis trenger pauser uansett på lang tur.

Men, ja, Teslaen er og veldig god på langkjøring pga lavt forbruk.

Dersom en tenker på 1000 km i Norge er det og verdt å tenke på hvor sykt langt det er. Det er ca 13 timer og 18 min effektiv kjøring for å kjøre 959km, fra Oslo til Mo i Rana (eller dobbelt så langt som fra Oslo til Trondheim). Med den farten vil jo forbruke reduseres. Så 20 minutter pauser på 1000km synes jeg er strålende.

20 minutter pause på 1000 km er ikke strålende - det er sykt trafikkfarlig.
Sytepavene som fortsatt skulle mase om lengre rekkevidde burde jo omtales som lovbrytere.


Snart må Teslabjørn ha på bleie for å klare 1000 km challenge uten unødvendige stopp  :P


Siden iX5 allerede er nevnt ovenfor "Den massive batteripakka i nye iX5, på hele 147,8 kWh brutto"
https://www.elbil24.no/nyheter/nye-bmw-ix5-far-gigantbatteri/84567058


 ;D  ;D  ;D   
Ja, blir interessant når han skal teste BMW iX5, som vel er søkt om over 140 kWh batteri til myndighetene, og WLTP på ca 1000 km.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 05. mai 2026, kl. 13:30
Sitat fra: batterimannen på tir 05. mai 2026, kl. 12:38
Sitat fra: hELgenen på fre 01. mai 2026, kl. 15:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 14:56
Sitat fra: turfsurf på ons 29. apr 2026, kl. 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.

Ja, hvis en ser på Model S så blir vel den slått med ca 10 minutter, dersom en ser på kald-kjøring til Teslaen og. Er vel og verdt å nevne at iX3 kjørte på "lavprofildekk", med sine 21", og at det var sommerdekk i frosten (nesten uforsvarlig i de hastighetene). Sommerdekk har jo ofte litt hard gummi når det er rundt 0 grader, som heller ikke er bra for rekkevidden nødvendigvis, men er jo mindre spor, sånn at det veier gjerne opp. Men Nyland kommenterte jo på "rumlelyd", som sikkert er pga dekk brukt på temperatur de ikke er designet for.

Dette er jo ikke 100% vitenskapelig heller, pga trafikk osv. Men differansen opp til bensin-bil-referansen er jo veldig liten, synes jeg, med tanke på hastigheten og med tanke på at en vanligvis trenger pauser uansett på lang tur.

Men, ja, Teslaen er og veldig god på langkjøring pga lavt forbruk.

Dersom en tenker på 1000 km i Norge er det og verdt å tenke på hvor sykt langt det er. Det er ca 13 timer og 18 min effektiv kjøring for å kjøre 959km, fra Oslo til Mo i Rana (eller dobbelt så langt som fra Oslo til Trondheim). Med den farten vil jo forbruke reduseres. Så 20 minutter pauser på 1000km synes jeg er strålende.

20 minutter pause på 1000 km er ikke strålende - det er sykt trafikkfarlig.
Sytepavene som fortsatt skulle mase om lengre rekkevidde burde jo omtales som lovbrytere.


Snart må Teslabjørn ha på bleie for å klare 1000 km challenge uten unødvendige stopp  :P


Siden iX5 allerede er nevnt ovenfor "Den massive batteripakka i nye iX5, på hele 147,8 kWh brutto"
https://www.elbil24.no/nyheter/nye-bmw-ix5-far-gigantbatteri/84567058


 ;D  ;D  ;D   
Ja, blir interessant når han skal teste BMW iX5, som vel er søkt om over 140 kWh batteri til myndighetene, og WLTP på ca 1000 km.

Han sier i iX3 oppsummeringsvideoen at han bevisst drakk mindre, sånn at han ikke måtte på do før bilen trengte å lade.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

#324
Sitat fra: hELgenen på fre 01. mai 2026, kl. 15:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 14:56
Sitat fra: turfsurf på ons 29. apr 2026, kl. 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 29. apr 2026, kl. 04:34Ja, det der var enormt imponerende. Han kunne og hatt 20" i stedet for 21", og kanskje spart litt tid på 3 stopp i stedet for 2 pga høyere ladeeffekt, men usikkert.

Tja, er det en ting denne testen viser så er det vel at SUVer ikke egner seg på motorvei. Den kommer på samme tid som tre år gammel Model S som lader mye saktere og og har mindre batteri (dog i varmere vær). Tipper det hadde vært knock-out på landevei.

Ja, hvis en ser på Model S så blir vel den slått med ca 10 minutter, dersom en ser på kald-kjøring til Teslaen og. Er vel og verdt å nevne at iX3 kjørte på "lavprofildekk", med sine 21", og at det var sommerdekk i frosten (nesten uforsvarlig i de hastighetene). Sommerdekk har jo ofte litt hard gummi når det er rundt 0 grader, som heller ikke er bra for rekkevidden nødvendigvis, men er jo mindre spor, sånn at det veier gjerne opp. Men Nyland kommenterte jo på "rumlelyd", som sikkert er pga dekk brukt på temperatur de ikke er designet for.

Dette er jo ikke 100% vitenskapelig heller, pga trafikk osv. Men differansen opp til bensin-bil-referansen er jo veldig liten, synes jeg, med tanke på hastigheten og med tanke på at en vanligvis trenger pauser uansett på lang tur.

Men, ja, Teslaen er og veldig god på langkjøring pga lavt forbruk.

Dersom en tenker på 1000 km i Norge er det og verdt å tenke på hvor sykt langt det er. Det er ca 13 timer og 18 min effektiv kjøring for å kjøre 959km, fra Oslo til Mo i Rana (eller dobbelt så langt som fra Oslo til Trondheim). Med den farten vil jo forbruke reduseres. Så 20 minutter pauser på 1000km synes jeg er strålende.

20 minutter pause på 1000 km er ikke strålende - det er sykt trafikkfarlig.
Sytepavene som fortsatt skulle mase om lengre rekkevidde burde jo omtales som lovbrytere.

For min egen del er det akkurat derfor jeg ønsker lengre rekkevidde, så jeg kan stoppe vilkårlige steder og ta en pause (f.eks ett fjellpass), og man slipper å ta ekstra stopp for å lade.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#325
Her er forresten en tabell og litt som sammenligner batteristørrelsene til de forskjellige BMW'ene, ref det de har oppgitt i søknader (som linket til tidligere). Blir vel en veldig drøy prislapp på denne iX5 60 skulle en tro. Men da kan vel de mest utålmodige av de rike også kanskje vurdere elbil...selv om mange av dem er litt "konservative" i drivlinjevalg.

Altså: 34,3 kWh større bruttobatteri enn iX3 50 XDrive.

_
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Sitat fra: chargedup på ons 11. mar 2026, kl. 12:42
Sitat fra: espenri på tir 10. mar 2026, kl. 14:39Det er veldig positive nyheter. Da blir den en direkte konkurrent til Volvo XC60 og MB GLB, også forhåpentligvis på pris.
Vil tippe at en ix3 xdrive40 vil starte fra rundt 720' etter MVA påslaget fra 2027 (det som idag tilsvarer ca 680', gitt at premiumprodusentene hever prisene med MVA). Bakhjulstrekk, som man mest sannsynlig kan få ila 2026, burde ligge fra rundt 650' i 2026 (rundt 690' i 2027). Dette er mine gjett på fra priser.
Da har prisen på iX3 40 med bakhjulstrekk kommet. Fra 637' (fra 676' med 2027 MVA). Mest sannsynlig ikke en storselger med bakjulstrekk (og mindre batteri) her i Norge. https://www.elbil24.no/nyheter/rimeligere-versjon-lansert/84684206
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

daktari

Gamle iX3 med ca 80 kWh solgte i bøtter og spann som "fully charged" kampanje, med alt utstyr, til ca 600-650.

Vet ikke hva en fullt utstyrt NK vil komme på? Men kan vi håpe på en lik pris etterhvert?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

chargedup

#328
Joda, men da fantes ikke alternativet med AWD, så det var en helt annen tid.
FC koster nå 710'. Tror de fortsatt selger "nok" iX3 til å ha en voldsom kampanje i år og neste år vil jo MVA legge på 38' til. Etter Mercedes kom med GLC prising (og iX3 hadde så mange bestillinger), la vel BMW på ca 20' på 50x i både Norge og EU, så de vil nok fortsatt satse på å være litt billigere enn GLC. Skal ikke se bort ifra at 40 FC kan havne på 650' med bonderabatt, men jeg tror ikke det vil skje med det første.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

SIS

Sitat fra: daktari på ons 10. jun 2026, kl. 08:10Gamle iX3 med ca 80 kWh solgte i bøtter og spann som "fully charged" kampanje, med alt utstyr, til ca 600-650.

Vet ikke hva en fullt utstyrt NK vil komme på? Men kan vi håpe på en lik pris etterhvert?
Det har vel kommet til endel moms siden den gang, og mer blir det til nyttår og neste nyttår. Men ny iX3 med bakhjulstrekk og tilsvarende rekkevidde som gamle iX3 blir kanskje mulig å få ned mot samme pris?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA