Neue klasse iX3

Startet av daktari, fre 15. mar 2024, kl. 18:50

« forrige - neste »

Fyret

Gjelder dette kun MG Marvel da eller er det andre biler som også har det slik?

SIS

Det er flere ting i Elbil24 artikkelen som avviker fra det "alle andre" skriver etter denne prøvekjøringen: At den kan lade 300 km kjøring på 10 min. mens de andre skriver 350 km. Elbil24 slår fast at batteriet er på 100 kWh, mens andre hevder rundt 108 kWh. 800 km wltp er neppe mulig med 100 kWh. Dette skal være for 50 Xdrive.

Trond.m

Netto batterikapasitet er vel ikke publisert, men flere antyder ca 100 kwh. Og om det tar 30 eller 35 minutter å lade er heller ikke eksakt vitenskap. Jeg oppfatter Elbil24 som troverdige, så her er det nok heller at noen hos BMW har misforstått spørsmålet eller snakket om noe de ikke visste så mye om. Men jeg er enig med det at det virker litt usannsynlig å få 800 km WLTP rekkevidde med 100 kwh. Da er man på 12,5 i netto forbruk og ca 13,7 WLTP. Det er det identisk med id.7 tourer RWD, som har en ekstremt effektiv drivlinje, 19 tom hjul og lav mindre frontareal. Den klarer faktisk 600 km landeveiskjøring på 77 kwh på en godværsdag. Men en fully chatged iX3 med 20 tom hjul tror jeg neppe vil klare over 700 km, men det er jo også fantastisk bra. De kan jo også gjøre som Audi med 18 tom hjul som standard på Q6 for å kunne markedsføre lang rekkevidde.

daktari

Jeg tror det må være en misforståelse mellom ingeniøren og journalisten.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Håper og tror det. Virker som en tullete ting å gjøre når man først har motor foran.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Da har det avklart at bilen får 4wd også i revers, (antagelig en misforståelse lost in translation), og alle sjeler gleder seg.
Mine I-Pace videoer

hELgenen

Sitat fra: daktari på tir 22. jul 2025, kl. 15:02Da har det avklart at bilen får 4wd også i revers, (antagelig en misforståelse lost in translation), og alle sjeler gleder seg.

Lest gjennom artikkelen nå og jeg sitter ikke igjen med et klart AWD system. At motoren KAN gå i revers fremstår litt sånn...: joa den kan kjøres i revers...MEN..

Her er det fortsatt tydeligvis litt uavklart hvor mye krefter og i hvilket scenario snakker vi egentlig om her...Dette må testes!

SIS

Mange varianter av AWD ja. Har hatt BMW Xdrive i 2014 modell 3 serie og nå 2021 modell 5 serie, men ingen av de matcher helt Audi A4 med quattro jeg kjøpte ny i 2006. Har vært på grensen til å greie å kjøre meg fast med Xdrive, og det var ikke at bilen hang på understellet. Mens quattro systemet var iallfall dengang, suverent på ren fremkommelighet, om ikke like "tail-happy" som Xdrive er. Men noen MG Marvel blir da nye IX3 ikke, det kan vi vel være sikre på nå.

daktari

Sitat fra: hELgenen på tir 22. jul 2025, kl. 15:40
Sitat fra: daktari på tir 22. jul 2025, kl. 15:02Da har det avklart at bilen får 4wd også i revers, (antagelig en misforståelse lost in translation), og alle sjeler gleder seg.

Lest gjennom artikkelen nå og jeg sitter ikke igjen med et klart AWD system. At motoren KAN gå i revers fremstår litt sånn...: joa den kan kjøres i revers...MEN..

Her er det fortsatt tydeligvis litt uavklart hvor mye krefter og i hvilket scenario snakker vi egentlig om her...Dette må testes!
Nei, nå har journalisten hatt et møte med teknisk personell hos BMW, som sier at bilen har 4wd også i revers.

Det er soleklart, ikke mer å spekulere i.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Ganske beroliget egentlig, opplever det mere som misforståelse fra elbil24 sin side...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: daktari på tir 22. jul 2025, kl. 16:49
Sitat fra: hELgenen på tir 22. jul 2025, kl. 15:40

Nei, nå har journalisten hatt et møte med teknisk personell hos BMW, som sier at bilen har 4wd også i revers.

Det er soleklart, ikke mer å spekulere i.

Vil vite litt mer hvordan det fungerer..derfor må det testes. Jeg sluker ikke dette som et knallgodt AWD system..det er jo blitt en del varianter på dette på elbil fronten..Nei,dette må testes..ingen røyk uten ild.

daktari

Har du noensinne testet dette på dine elbiler?

Uansett, beste måten måtte være å bruke rollers. Flott hvis noen kan lage en youtube-kanal for det. Elbilforeningen lagde vel én video, og den viste forskjeller.
Mine I-Pace videoer

hELgenen

Sitat fra: daktari på tir 22. jul 2025, kl. 20:25Har du noensinne testet dette på dine elbiler?

Uansett, beste måten måtte være å bruke rollers. Flott hvis noen kan lage en youtube-kanal for det. Elbilforeningen lagde vel én video, og den viste forskjeller.

Om det er meg du sikter til - ja, jeg har faktisk testet ulike AWD systemer. For egen del skjer det mer eller mindre automatisk hver vinter fordi jeg har utfordrende glatt vei jeg kjører daglig. Det er overraskende store forskjeller på hvordan de ulike systemene fungerer i praksis. Jeg savner faktisk omfattende tester av AWD systemer - men jeg vil gå mye lengre enn å teste på en rulle.

daktari

Da er bilen ute, pris fra 679 med 108 kWh batteri. Supercharged 779. iX50 awd.

https://www.bilnorge.no/bmw-elbil-ix3/munchen-slar-tilbake/4144910
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA